V oficiálním šampionátu Formule 1 neexistoval ročník, v němž by rudé oře z Maranella chyběly. Jak napovídá jubilejní číslo, pár závodů vynechaly, ale v Mugellu mohly oslavit tisícovku absolvovaných závodů. Jenže k radosti opravdu nebyl důvod.
Ferrari se na svou tisící Grand Prix připravilo včetně retro zbarvení svých vozů v burgundské červené, dokonce FIA vyšla Italům vstříc neobvyklou variantou safety caru, jenž měl rovněž červenou barvu. V hledišti se objevilo několik osobností že špiček ve vedení, ale zákmit naděje po kvalifikaci a v úvodu závodu se postupně rozplýval. Ferrari nestačilo na své soupeře a může děkovat za skromný bodový příděl eliminaci startovního pole a v konečné fázi i pětivteřinové penalizaci Kimi Räikkönena. Proto po závodě Louis Carey Camilleri, generální ředitel značky, jenž usedl na tribunu s Johnem Elkannem, volil upřímně tvrdá slova.
"Ferrari se ocitlo v propasti a my to moc dobře víme. Je to souhra mnoha faktorů, ale cokoli se pokouším říci mi připadá jako výmluva. A to rozhodně nechceme. Důležité je soustředit se na naše problémy, tvrdě na nich pracovat a uchovat si odhodlání k návratu na pozice, které považujeme pro naši stáj za oprávněné. Samozřejmě víme, že momentální pravidla omezují vývojové práce, ale jsme přesvědčeni, že progres našeho motoru pomůže snížit deficit, kterému v této sezóně čelíme, ještě dříve, než dojde v roce 2022 ke změně pravidel," rozhovořil se Camilleri.
Zvědavé otázky směřovaly především k tomu, zda je u Ferrari připravena nějaká zásadní inovace, která by tým dostala z pozic, které jsou pro značku jeho věhlasu vysloveně tristní. Camilleri ale odmítl vzbuzovat jakékoli plané naděje.
"V F1 se vždycky bojuje o čas, ať už na trati nebo při vývoji - neexistuje žádná kouzelná hůlka. Teď potřebujeme čas. Doufám, že příští rok budeme mít aspoň minimum flexibility, abychom se dostali z pozic, na nichž se nyní nacházíme. Musím smeknout před Mercedesem, který odvádí neuvěřitelnou práci. Jsem zvědav, zda v sezóně 2022 s novými pravidly nastaví stejně vysokou laťku. Tam by mohla být i naše naděje," pokračuje Camilleri.
Řeč se pochopitelně stočila i na oslavy, které díky nepříliš kvalitnímu výsledku byly poněkud hořké. Což ale došlo většině zúčastněných až zpětně, protože velkolepá party se odehrála už v sobotu večer ve Florencii. Camilleri však v tomto směru zůstává optimistou.
"Podívejte, domnívám se, že mezi Formulí 1 a Ferrari existuje pevné propojení. Umíte si představit F1 bez Ferrari, anebo naopak? Vždy jsme byli při tom a jsme jediným takovým týmem. Ostatní přicházejí a odcházejí. Jistě, právě historie na nás vytváří tlak. Takže se těšíme na další tisícovku," řekl nakonec Camilleri.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.