V oficiálním šampionátu Formule 1 neexistoval ročník, v němž by rudé oře z Maranella chyběly. Jak napovídá jubilejní číslo, pár závodů vynechaly, ale v Mugellu mohly oslavit tisícovku absolvovaných závodů. Jenže k radosti opravdu nebyl důvod.
Ferrari se na svou tisící Grand Prix připravilo včetně retro zbarvení svých vozů v burgundské červené, dokonce FIA vyšla Italům vstříc neobvyklou variantou safety caru, jenž měl rovněž červenou barvu. V hledišti se objevilo několik osobností že špiček ve vedení, ale zákmit naděje po kvalifikaci a v úvodu závodu se postupně rozplýval. Ferrari nestačilo na své soupeře a může děkovat za skromný bodový příděl eliminaci startovního pole a v konečné fázi i pětivteřinové penalizaci Kimi Räikkönena. Proto po závodě Louis Carey Camilleri, generální ředitel značky, jenž usedl na tribunu s Johnem Elkannem, volil upřímně tvrdá slova.
"Ferrari se ocitlo v propasti a my to moc dobře víme. Je to souhra mnoha faktorů, ale cokoli se pokouším říci mi připadá jako výmluva. A to rozhodně nechceme. Důležité je soustředit se na naše problémy, tvrdě na nich pracovat a uchovat si odhodlání k návratu na pozice, které považujeme pro naši stáj za oprávněné. Samozřejmě víme, že momentální pravidla omezují vývojové práce, ale jsme přesvědčeni, že progres našeho motoru pomůže snížit deficit, kterému v této sezóně čelíme, ještě dříve, než dojde v roce 2022 ke změně pravidel," rozhovořil se Camilleri.
Zvědavé otázky směřovaly především k tomu, zda je u Ferrari připravena nějaká zásadní inovace, která by tým dostala z pozic, které jsou pro značku jeho věhlasu vysloveně tristní. Camilleri ale odmítl vzbuzovat jakékoli plané naděje.
"V F1 se vždycky bojuje o čas, ať už na trati nebo při vývoji - neexistuje žádná kouzelná hůlka. Teď potřebujeme čas. Doufám, že příští rok budeme mít aspoň minimum flexibility, abychom se dostali z pozic, na nichž se nyní nacházíme. Musím smeknout před Mercedesem, který odvádí neuvěřitelnou práci. Jsem zvědav, zda v sezóně 2022 s novými pravidly nastaví stejně vysokou laťku. Tam by mohla být i naše naděje," pokračuje Camilleri.
Řeč se pochopitelně stočila i na oslavy, které díky nepříliš kvalitnímu výsledku byly poněkud hořké. Což ale došlo většině zúčastněných až zpětně, protože velkolepá party se odehrála už v sobotu večer ve Florencii. Camilleri však v tomto směru zůstává optimistou.
"Podívejte, domnívám se, že mezi Formulí 1 a Ferrari existuje pevné propojení. Umíte si představit F1 bez Ferrari, anebo naopak? Vždy jsme byli při tom a jsme jediným takovým týmem. Ostatní přicházejí a odcházejí. Jistě, právě historie na nás vytváří tlak. Takže se těšíme na další tisícovku," řekl nakonec Camilleri.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.