Závěr čtvrtého závodu letošní sezóny tak trochu připomínal rok 2013, kdy pneumatiky také vesele "bouchaly", ale nikoli až v posledních kolech. Postiženi byli oba piloti Mercedesu a nechybělo mnoho, aby Mercedes letos poprvé nestanul na nejvyšším stupínku.
První na řadě byl Bottas v 50. kole. K jeho smůle došlo k defektu krátce poté, co proťal cílovou čáru, takže musel obkroužit celý okruh a než vyměnil pneumatiky, ocitl se až za jedenáctým Vettelem. V předposledním kole ho následoval Carlos Sainz jr., v té době se pohybující na skvělém čtvrtém místě. Také on se propadl, protože před závěrečným okruhem musel do boxů. Hamiltona stihl defekt v posledním kole a téměř dvě třetiny závěrečného kola doslova tlačil auto, aby se spasil před finišujícím Verstappenem.
Technici Pirelli dostali okamžitě podnět a pustili se do analyzování příčin defektů, ovšem šéf italské firmy Mario Isola připustil, že na konkrétní závěr je příliš brzo. Zjistit, co se na velmi rychlém okruhu Silverstone vlastně stalo, ještě chvíli potrvá.
"Mohlo to být vysoké opotřebení, protože pneumatiky, na nichž pilot odjel 38 a více kol jsou na tomto okruhu značně sjeté, ale tím nemíním, že právě to je příčinou defektů. Mohl to být i nějaký úlomek, protože na trati zůstaly trosky předního křídla Kimi Räikkönena. Proto chceme zkoumat nejen pneumatiky, u nichž došlo k defektu, ale stejně tak další pláště použité v závěru tohoto závodu, abychom zjistili, zda na nich není také nějaká řezná stopa či jiný náznak toho, co se mohlo stát. Máme možnost je posoudit v laboratoři přímo na trati. Nebude na to však moc času, protože už za týden nás čeká další závod, takže musíme dojít co nejdříve k nějakému závěru, nejpozději pak v úterý," zhodnotil situaci Mario Isola.
Jeho zaměstnanci i on sám měli možnost posoudit některé pneumatiky, například středně tvrdou směs, na níž Romain Grosjean absolvoval 36 kol, stejně jako některé další, s nimiž piloti odjeli 40 okruhů.
"Úroveň opotřebení je hodně vysoká. Grosjeanovy pneumatiky z jeho prvního stintu jsou sjeté téměř na 100 %. Stejně tak některé gumy použité po výměně jsou v podobné kondici. Je třeba prověřit, zda je to příčina zmíněných selhání. Je pochopitelné, že pokud je pneumatika na konci své životnosti, běhoun je náchylnější k defektu, takže stačí malá nečistota na trati a snadno se poškodí. Na gumách jsou vidět různé puchýře, proto říkám, že jde o téměř stoprocentní opotřebení. Každá pneumatika může absolvovat maximální počet kol, ale také záleží na vozidle, úrovni nastavení a energie, proto nelze tvrdit, že limit je pro všechny stejný," pokračuje Isola.
Podle jeho názoru do celého problému významně promluvil druhý výjezd safety caru ve 13. kole po Kvjatově nehodě. Až na zmíněného Grosjeana všechny týmy povolaly své piloty do boxů a stalo se tak určitě dříve, než se plánovalo, proto byl druhý stint nuceně delší.
"Byl velmi dlouhý, delší než se očekávalo. Nemyslím, že týmy chtěly stavět kolem 13. kola a vydržet až do konce závodu. Předpoklad byl stavět někdy kolem 18. kola, přejít na tvrdou směs a vydržet s ní do konce závodu. Dřívější výjezd SC pozměnil strategii - nikdo pak už nechtěl stavět, aby přišel o dobrou pozici. Co s tím lze dělat z krátkodobého hlediska? Prognóza maximálního počtu kol pro jednotlivé směsi je něco, co bude nutné prodiskutovat s FIA, hned jak zjistíme pravou příčinu problémů. Pokud se potvrdí, že problémem je opotřebení, je třeba najít nějaký systém," dodává Isola.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.
Charles Leclerc si na Velké ceně Rakouska vyjel třetí místo, čímž potvrdil svou stabilní formu v aktuální sezóně. Jeho výkon opět ukázal, že je jedním z hlavních adeptů na špičkové příčky v šampionátu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil hrdost na výkon svých jezdců na GP Rakouska. I přesto, že Oscar Piastri posunul hranice týmových „Papaya Rules“ téměř za hranu, týmový šéf jejich jízdu ocenil.
Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.
Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.
Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho.
Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.
Yuki Tsunoda zažil na Velké ceně Rakouska zklamání v podobě předčasného vypadnutí už v Q1. Japonský jezdec se tak musí smířit s tím, že jeho víkend skončil dříve, než čekal, a bude muset v závodě najít způsob, jak napravit nepovedenou kvalifikaci.
Oscar Piastri se bude muset spokojit s třetím místem na startovním roštu, poté co žlutá vlajka zhatila jeho poslední pokus o postup do první řady. Jeho týmový kolega Lando Norris naopak zazářil a vybojoval pole position, čímž zajistil McLarenu skvělý výchozí bod pro závod.