Týmy Formule 1 jsou kvůli pandemii koronaviru v kritické situaci - nezávodí a kvůli absenci příjmů bojují o přežití. Haas potvrdil, že letos neplánuje pro svůj monopost žádná vylepšení, dokud se mu nepodaří zajistit potřebný rozpočet.
K první velké ceně zamíří kolotoč F1 až 5. července do Rakouska, provizorní kalendář zatím obsahuje pouze 8 evropských podniků, které budou pro diváky uzavřeny. Haas zatím neví, zda přežije do konce roku, proto se rozhodl ušetřit své zdroje a nevěnovat se žádným vylepšením.
"Momentálně neplánujeme žádná vylepšení, dokud nebudeme přesně vědět, co letos podnikneme z hlediska rozpočtu a z hlediska závodů. Nemůžu utrácet peníze, když nevím, jestli je mám. Tohle momentálně nemá cenu," přiznává šéf americké závodní stáje Günther Steiner. V Rakousku tedy nenastoupí s výkonnější pohonnou jednotkou Ferrari, použije prvotní specifikaci pro Austrálii.
"Musíme být velmi opatrní v tom, co děláme, jelikož samozřejmě víte, že příjmy budou nižší kvůli nižšímu počtu závodů a závodění bez diváků. Do té doby to je tedy naprosto jasné, jsem velmi opatrný," pokračuje ustaraný 55letý Ital.
Pokud nebude probíhat vývoj vozu, tak hrozí, že se propadnou za své soupeře, popř. bude příliš pozdě na to vyrobit nové díly. Podle něj by však bylo mnohem horší, kdyby nyní utratili více, než mohou, a příjmy by nakonec nedosáhli očekávané výše: "Rozhodnutí musíte udělat nyní. To nejhorší by bylo utratit teď peníze a pak je na vylepšení nemít. To by nepomohlo."
Haas věří, že i bez vylepšení bude moci dosahovat dobrých výsledků díky optimalizace svého staršího balíku: "O vylepšeních jsme se toho naučili celkem dost. Nikdy nejsou tak velká, jak doufáte. Protože v těchto dnech toho můžete udělat celkem dost s prvním vozem. Dle našeho názoru to tedy není nutné je mít."
Vzpomíná přitom na loňskou sezónu, kdy jedno z vylepšení aerodynamiky rozhodilo chování jejich vozu a oni dlouho nemohli přijít na to, v čem je problém: "To, co opravdu potřebujeme, je nedělat chyby - to bude rozhodující Proto jsme se rozhodli neriskovat a neplánovat něco, co si pak nemůžeme dovolit."
"To by bylo horší, protože byste to nemohli dotáhnout do poslední velké ceny. Tím bychom si určitě nezajistili žádné body, když nedostanete peníze. Jde tedy jen o to, jak řídíte svou společnost, a my jsme spokojeni s tím, jak to děláme. Víme, co děláme, a s tím rozhodnutím jsme spokojeni," dodává Steiner.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.
Charles Leclerc si na Velké ceně Rakouska vyjel třetí místo, čímž potvrdil svou stabilní formu v aktuální sezóně. Jeho výkon opět ukázal, že je jedním z hlavních adeptů na špičkové příčky v šampionátu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil hrdost na výkon svých jezdců na GP Rakouska. I přesto, že Oscar Piastri posunul hranice týmových „Papaya Rules“ téměř za hranu, týmový šéf jejich jízdu ocenil.
Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.
Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.
Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho.
Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.
Yuki Tsunoda zažil na Velké ceně Rakouska zklamání v podobě předčasného vypadnutí už v Q1. Japonský jezdec se tak musí smířit s tím, že jeho víkend skončil dříve, než čekal, a bude muset v závodě najít způsob, jak napravit nepovedenou kvalifikaci.
Oscar Piastri se bude muset spokojit s třetím místem na startovním roštu, poté co žlutá vlajka zhatila jeho poslední pokus o postup do první řady. Jeho týmový kolega Lando Norris naopak zazářil a vybojoval pole position, čímž zajistil McLarenu skvělý výchozí bod pro závod.