Romanin Grosjean patří mezi nejzkušenější piloty současného startovního pole. Letos nad ním přitom doslova visel Damoklův meč, protože se velmi vážně řešila možnost jeho nahrazení Nicem Hulkenbergem. Ženevský rodák si však svou sedačku udržel. Mělo se tak stát i díky jeho silné stránce - velkému podílu na vývoji auta.
Romain Grosjean je jedním z nejzkušenějších pilotů současného startovního pole Formule 1. Třiatřicetiletý Francouz to už však měl v královně motorsportu hned několikrát nahnuté. Naposledy letos, když se spekulovalo o jeho nahrazení Nicem Hulkenbergem. V tom případě by rodák z Ženevy musel kolotoč Velkých cen patrně opustit. Nestalo se tak.
Haas se zkušeným harcovníkem podepsal nový kontrakt. Americká stáj bude proto i příští sezonu závodit se stejným jezdeckým duem. Šéf týmu Guenther Steiner se před nedávnem nechal slyšet, že piloti za nevydařenou sezonu zámořské družiny rozhodně nemnohou. Problém prý byl ve voze jako takovém, což měl být hlavní důvod, jenž nakonec rozhodl o Grosjeanově setrvání.
Sám Francouz přidává další aspekt, který mohl hrát v jeho prospěch. Zmiňuje se o vývoji vozu, právě tohle považuje za svou velkou přednost. „Mám hodně nedostatků, to ano, ale vývoj vozu byl vždy mou velkou předností. Dokážu auto ideálně nastavit,“ vysvětluje Romain.
Jako příklad uvádí sezony 2014 a 2015. Lotusu, jehož barvy tehdy Grosjean hájil, se vstup do nové hybridní éry Formule 1 hrubě nepodařil. O rok dříve to přitom z jeho pohledu bylo velmi dobré představení, a tak se čekalo, že v nastoleném trendu bude Lotus pokračovat i po změně technických pravidel. Nestalo se. Tým se trápil, přičemž v zimě mezi sezonami 2014 a 2015 ho čekala spousta práce. Ta se do značné míry podařila, když se konkurenceschopnost týmu ve zmíněném ročníku 2015 poměrně dost zvedla. Ženevský rodák si na tomto pokroku připisuje svou část podílu.
„V roce 2014 jsme měli naprosto šílený vůz. Bylo to hrozné. Během zimy jsme si proto museli dost vyhrnout rukávy a tvrdě zamakat, což se nám povedlo. Dokázali jsme se vrátit na lepší pozice a já s tím autem získal pódium. Závěr té sezony pak byl z naší strany velmi solidní, proto mám pocit, že vývoj vozů je má velká přednost. Prakticky stejná situace byla u Haasu. Rok 2017 ideální nebyl, avšak 2018 už byl o dost příjemnější,“ hlásí Romanin
Letos se Haas trápil a Grosjen část sezony jezdil se starým vývojovým balíkem. Pro F1 věc v dnešní době takřka nevídaná. Ostřílený pilot to zdůvodňuje tím, že už v posledních předsezonních testech, které se odehrály v Barceloně cítil, že nejnovější paket jeho vozu není dobrý.
„Už v Barceloně jsem vnímal, že s novým balíkem pokračovat nechci. Cítil jsem, že není lepší než ten, který jsem měl dřív. Je pravdou, že jsme se ke starší konfiguraci asi mohli vrátit dřív, čímž bychom zřejmě ušetřili dost času, ale po bitvě je každý generál,“ dodává Grosjean.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.
Úřadující šampion Max Verstappen ovládl chaotický první trénink Velké ceny Kanady. Na kluzkém montrealském okruhu si nejlépe poradil s náročnými podmínkami s Williamsy v zádech.
Yuki Tsunoda zatím v barvách Red Bullu dosud nepřekročil deváté místo a před Velkou cenou Kanady přiznává, že potřebuje zlepšit výkony. Montreal vnímá jako ideální příležitost k restartu sezony a návratu do boje o body.
Max Verstappen před Velkou cenou Kanady přiznal, že další vítězství na tomto okruhu je tentokrát nepravděpodobné, a varoval před silou Mercedesu. Podle něj se konkurence výrazně přibližuje a letošní sezona bude mnohem těsnější než v minulosti.
Francouzský nováček Isack Hadjar naznačil, že by rád dokončil svou první sezonu ve Formuli 1 v barvách Racing Bulls. Po slibném začátku ročníku 2025 si buduje silnou pozici v týmu a svými výkony si říká o dlouhodobější důvěru vedení stáje. Hadjar tak dává jasně najevo, že si svou šanci v F1 hodlá udržet až do konce sezony a ideálně i dál.
Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.
George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.
Lewis Hamilton vyjádřil jasnou podporu šéfovi Ferrari Frédéricovi Vasseurovi, jehož pozice byla v poslední době předmětem spekulací. Podle něj je Vasseur skvělý lídr, kterému plně důvěřuje a s nímž má dlouhodobě dobrý vztah.