MONTREAL - 1. TRÉNINK; Mercedesy po nasazení nového motoru pokračují v suverénní jízdě také na okruhu Gillese Villeneuva s dlouhými rovinkami. V prvním tréninku před Velkou cenou Kanady byl nejrychlejší Lewis Hamilton před svými týmovým kolegou Valtterim Bottasem, soupeři v čele s Ferrari a Red Bullem ale ztrácejí už kolem jedné sekundy.
Pirelli na 4,361 km dlouhý okruh přivezlo ty nejměkčí směsi, které má v nabídce: C3 - C5. Pořadatelé odvedli dobrou práci, když za 12 měsíců stihli vybudovat nový padok. Teplota na počátku dosahovala 18 °C a asfalt měl 27 °C.
Jako první v 16 hod našeho času vyrazil na okruh Carlos Sainz s McLarenem, který přivezl nová zrcátka, podlahu a několik verzí předního a zadního křídla. Jeho týmový kolega Norris si po 5 min jako první připsal měřené kolo: 1:23,598.
Po půlhodince se do čela dostaly dle očekávání Mercedesy, které společně se svými zákazníky (Racing Point a Williams) nasadily nové motory. Williams, jenž dal šanci Latifimu místo Kubici, zkoušel nové zavěšení, zatímco se v padoku rozebírají výhody předního i zadního zavěšení Mercedesu, díky němuž jejich dlouhý vůz dokáže hbitě projíždět pomalé zatáčky, přičemž přední část zůstává těsně nad zemí.
“The track’s insanely dirty” says @Max33Verstappen, as @ScuderiaFerrari comes out to join the party. Finally @MercedesAMGF1 also makes an appearance, complete with new engine. The circuit is incredibly slippery, with plenty of dirt on the surface. pic.twitter.com/84tjjo3ns6
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) June 7, 2019Na čele se v polovině držel Bottas (1:13,001) před Hamiltonem (1:13,148), třetí Verstappen už ztrácel skoro 1,4 sekundy (1:14,376). Red Bull kvůli slabšímu motoru očekává náročnější víkend, o vítězství by naopak mohlo bojovat Ferrari se svou efektivní aerodynamikou. To se rozjíždělo pomaleji a na tvrdých pneumatikách, na rovinkách bylo ale už i tak o 5 km/h rychlejší (Leclerc 331,3 km/h, 2. Pérez 326,9 km/h).
Bottas se po 55 min na měkkých pneumatikách zlepšil na 1:12,914, Hamilton byl ale na středně-tvrdých úspěšnější - 1:12,767 min. Zaprášený povrch dráhy se rychle vyvíjel a časy ke konci klesaly.
Giovinazzi (1:14,582) se s Alfou Romeo dostal na chvíli na čtvrtou příčku za Verstappena, poté ale vše pokazil nárazem do zdi - poškodil si ráfek a zadní zavěšení. Gasly prudce probrzdil v nájezdu do 1. zatáčky, jakoby mu vůbec nebrzdila zadní kola, bez poškození ale pokračoval.
A little over 30 minutes of FP1 to go at the #CanadianGP. Carlos is currently P3, Lando P11. 🇨🇦 pic.twitter.com/LzCQzkqTYr
— McLaren (@McLarenF1) June 7, 2019Na třetí příčku se těsně před nasazením virtuálního safety caru dostal překvapivě Sainz (1:13,973), poté ihned zamířil do boxů k další výměně předního křídla.
Poslední 25minutovku po odklizení Giovinazziho vozu z dráhy na to začala tlačit i Ferrari - Leclerc (1:13,720) se vyhoupl na třetí pozici, Vettel na pátou (1:14,118 a 1:13,905) - oba stále na středně-tvrdých pneumatikách, v dalším kole však dostal v pomalé vlásence přetáčivý smyk.
Dominantní Mercedes na čele tak už nikdo neohrozil, mezi obě Ferrari se protlačil pouze Verstappen - všichni ale na Hamiltona s Bottasem ztráceli už kolem jedné vteřiny. Fin ale s novým motorem ke konci zaznamenal problémy - stěžoval si na to, že mu vynechává zapalování, podle inženýrů se ale jednalo o pokles tlaku paliva.
Nejlepším týmem středu pole se stala Alfa Romeo - Räikkönen se prosadil na šestou příčku před Sainze a Ricciarda, první desítku uzavřel Pérez s Magnussenem.
FASTEST SECTORS: Mercedes have hit the ground running here in Montreal#CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/dWPCoWJVry
— Formula 1 (@F1) June 7, 2019Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.