V úterý pokračovalo předsezónní testování v Barceloně. Nejrychlejší čas si opět připsalo Ferrari, tentokrát v rukou mladého Charlese Leclerca. Jak druhý den probíhal?
Leclerc zaostal za včerejším rekordem Vettela o 9 desetin sekundy. Na druhou příčku se vyhoupl 12 min před koncem Norris, ovšem pilot McLarenu stejně jako včera k tomu využil o stupeň měkčí směs pneumatik (C4). Třetí místo patří Magnussenovi, jenž ráno hodně času prostál v garáži, a později odpoledne svěřil vůz Fittipaldimu.
Nejvíce kilometrů zvládl rovněž Leclerc s Ferrari: 730,8 km; druhou největší porci absolvoval Albon s Toro Rosso: 614,5 km. Pokud se na to ale podíváme z pohledu týmů, Mercedes díky Hamiltonovi a Bottasovi Scuderii předčil - dnes ujel dohromady 758,8 km.
Průběh 2. dne testů:
18:00 Končí druhý den. Nejrychlejší zůstal Leclerc, na druhou příčku se dostal Norris.
17:40 V závěru druhého dne si zajezdil i Pietro Fittipaldi v Haasu. Nahradil Magnussena, který měl problém se sedačkou.
17:25 Bottas zajíždí nejrychlejší čas Mercedesů - 1:19,616 min. Další, kdo se zlepšuje, je Hülkenberg. Němec se posouvá na desáté místo a i v dalších kolech zajíždí lepší časy. Má pozitivnější den, než jeho týmový kolega Ricciardo, který měl problém se zadním přítlačným křídlem.
17:10 Giovinazzi ladně předjíždí Leclerca s pomocí DRS před zatáčkou č. 1. Tohle by mu v závodě nejspíš neprošlo.
16:50 Vůz Williamsu je na cestě z Grove, do Barcelony by měl dorazit zítra mezi 4. a 5. hodinou ranní (odlet z Birminghamu 22:30 h). Bude to vyžadovat spoustu práce jej zkompletovat, dopolední výjezd je tedy nepravděpodobný.
16:42 Gasly končí po smyku v zatáčce 11 - 12 ve štěrku, narazil zadní části do zdi. Na 15 min rudé vlajky.
16:25 Tak Haas opět mění plány, Pietro Fittipaldi se přeci jen ještě dnes podívá na dráhu. U sedačky Magnussena se objevil problém, proto jej vystřídá mladý Brazilec.
🙌 P2 still but with a faster lap time! @KevinMagnussen fires himself around @Circuitcat_eng in 1:19.206. pic.twitter.com/wjMyZcTuDG
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) February 19, 201915:55 Kola přibývají také Albonovi, jenž ráno dostal smyk hned ve svém prvním měřeném okruhu. Na kontě jich má 99. Video:
Putting in the miles, @alex_albon up to 84 laps! 👊 pic.twitter.com/KpX1WqEs37
— Toro Rosso (@ToroRosso) February 19, 201915:20 Leclerc jako první přesahuje hranici 100 kol. Norrisovi jich k tomu schází 11. Video z posledníh průjezdu:
A @LandoNorris fly-by. 👀#F1Testing pic.twitter.com/XC18Taw92G
— McLaren (@McLarenF1) February 19, 201915:05 Týmy se odpoledne věnují dlouhým jízdám, krouží Bottas, Leclerc a Norris.
14:35 Ricciardo si nový Renault RS19 pochvaluje: "Abych byl upřímný, stále jezdíme se vším v hodně konzervativním nastavení, ne tedy ve stavu, jaký budeme mít v Melbourne. Všechno se teď chová dobře, nemám žádné obavy. Dopoledne jsem absolvoval pouze jednu řádnou delší jízdu a byla hodně povzbuzující - způsob, jakým auto reagovalo a jak jsme využívali pneumatiky. Chování a vlastnosti jsou v této fázi povzbuzující.
14:20 Grosjean, Hülkenberg a Bottas přebírají vozy od svých týmových kolegů. První čas Valtteriho: 1:24,860 min. Mladý Fittipaldi bude jezdit s Haasem zítra dopoledne, původně měl jezdit dnes.
Afternoon session is on! @HulkHulkenberg at the wheel, shiny boots on. #RSspirit pic.twitter.com/HtfheR6uM3
— Renault F1 Team (@RenaultF1Team) February 19, 201913:00 V Barceloně začíná hodinová přestávka na oběd. Dopoledne předvedl nejrychlejší kolo Leclerc (1:18,247), další dvě příčky patří vozům poháněným motorem Ferrari - druhému Magnussenovi (1:19,234) s Haasem a třetímu Giovinazzimu (1:19,312) s Alfou Romeo.
12:50 Proč jsou časy ve srovnání s loňskem tak rychlé, když kvůli změnám aerodynamiky měly být vozy zpočátku až o 1,5 sekundy pomalejší? Týmy již něco dostali zpět díky rychlým pokrokům při simulacích, Pirelli nás ale upozornilo na další fakt: na změnu asfaltu v Barceloně. Loni byl nový, hladký, od té doby se vyvinul a letos nabízí mnohem lepší přilnavost. Tento týden je v Katalánsku také o dost tepleji než před rokem, kdy dokonce nasněžilo.
12:25 Stroll je s Racing Pointem zatím předposlední, na kontě má 39 kol - video:
Another run ✅ One hour left in this busy morning session! #F1Testing pic.twitter.com/aMnq3bX66z
— SportPesa Racing Point F1 Team (@RacingPointF1) February 19, 201912:15 Maximální rychlosti: 1. Giovinazzi (Alfa Romeo) 324 km/h, 2. Leclerc (Ferrari) 321 km/h, 3. Albon (Toro Rosso) 320 km/h, 4. Gasly (Red Bull) 318 km/h, 5. Norris (McLaren) 317 km/h a 6. Hamilton (Mercedes) 316 km/h.
12:10 Williams sice nejezdí, ale Kubica je v padoku a jeho fanoušci naproti vyvěsili transparent zabírající plochu celého sektoru na tribuně.
11:40 Leclerc je na dostřel nejrychlejšímu včerejšímu času svého týmového kolegy Vettela - 1:18,247 min. Podle jednoho z inženýrů Ferrari jejich nový vůz SF90 funguje na okruhu lépe, než ukazovaly simulace.
11:30 Hamilton (1:19,928) s Norrisem (1:20,020) se posouvají na třetí, resp. čtvrtou příčku.
11:08 Leclerc se zlepšil na čele, Ricciardo dostal smyk po selhání DRS při brzdění do zatáčky č. 1. Naštěstí se vyhnul bariérám a poškození svého Renaultu - video:
Lose a chunk of your rear wing 💥Still avoid the barriers 👀Decent reactions, @danielricciardo 👏#F1 #F1Testing pic.twitter.com/TBzt5ehoDk
— Formula 1 (@F1) February 19, 201910:38 Další posunutí laťky v podání Ferrari - 1:19,172 min. Video:
2019 starts here for @Charles_Leclerc 👀And that @ScuderiaFerrari looks like it suits him pretty well 😍#F1 #F1Testing pic.twitter.com/VTTnfLj4Z5
— Formula 1 (@F1) February 19, 201910:10 Šéf Red Bullu Christian Horner se vyjádřil k radikálním předním křídlům Alfy Romeo a Ferrari. Dělají mu starosti? "Starosti je trochu extrémní vyjádření, je však zajímavé pozorovat různé aplikace. A bude zajímavé vidět ne to, co tady lidé mají první den, ale co budou mít v Melbourne za měsíc... My jsme spokojeni s konceptem, který jsme si vybrali, a uvidíme, jak se bude dále vyvíjet během sezóny. Dívali jsme se na mnoho různých řešení. Samozřejmě, že cesta, kterou jsme si vybrali, je podle nás pro náš koncept ta nejlepší. Tím netvrdím, že by fungovala u konceptu Ferrari. Jsem si jistý, že se to bude na počátku sezóny vyvíjet. Auta, která vidíte tady, vpředu pole, nebudou moc podobná tomu, co spatříte v Melbourne."
10:08 Haas poprvé vyjel až hodinu po začátku testovacího dne - video:
.@KevinMagnussen’s up and running! #F1Testing @Circuitcat_eng pic.twitter.com/iCo4CrLgXd
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) February 19, 201910:03 Leclerc se s Ferrari dostává na 1:19,427 min.
9:55 FIA chce od roku 2021 standardizovat také převodovky. Mezi uchazeče včera vypsaného tendru patří Xtrac a McLaren, jenž v současnosti dodává elektronické řídicí jednotky všem týmům. Vedení soutěže chce týmům ušetřit prostředky vynakládané na vývoj vlastních převodovek. Protože se ale jejich skříně liší v návaznosti na různá řešení zadního zavěšení, standardizovala by se pouze kazeta s převodovkou s tím, že by si týmy potom vyráběly pouze jejich skříně. Cílem je přejít z osmi na sedm rychlostních stupňů, zachovat současné výkonnostní úrovně jejich změny a vystačit si se 4 kusy na sezónu.
9:45 Pořadí se na čele mění, Giovinazziho (1:22,636) střídají Ricciardo (1:22,197) a Gasly (1:21,916). Teplota pomalu stoupá, vzduch má zatím 7 °C, trať 8 °C.
9:25 První úterní časy: Hamilton 1:25,148, Leclerc 1:42,459 min.
9:20 Stroll s Force Indií pokrytou zeleným flow-visem vyráží z garáže:
Off we go! With an added dash of colour for y’all. #F1Testing pic.twitter.com/aiYF4VGmE8
— SportPesa Racing Point F1 Team (@RacingPointF1) February 19, 20199:15 Pár zajímavostí ze včerejší tiskové konference se šéfem Pirelli, Mariem Isolou: letošní směsi mají o něco vyšší provozní rámce než loni, aby se předešlo jejich přehřívání, jejich okno je také širší.
#F1 #Pirelli WORKING RANGES are a bit higher for 2019 in order to reduce the potential for overheating. So overall there's a wider operating window as well: C1: 110-140°C C2: 110-135°C C3: 105-135°C C4: 90-120°C C5: 85-115°C pic.twitter.com/g3GUrxLfH6
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) February 19, 2019Zcela nové jsou pneumatiky pro přechodné podmínky (značeny zelenou barvou) - pokrývají širší škálu podmínek než loni, efektivnější okamžik přechodu ze slicků a vyšší výkonnost, změnily se i pneumatiky do deště (modrá) - ty poskytují vyšší odolnost vůči aquaplaningu a lepší ovladatelnost za silného deště. Oproti loňsku již nejsou dva paralelní druhy - jeden pro nižší a druhý pro vyšší teploty, protože jsou letos univerzálnější.
Not quite how Alex Albon will have imagined the start of his F1 career 🙈Shortly after the green light on day two, this happens 👀#F1 #F1Testing pic.twitter.com/148XJtc7eC
— Formula 1 (@F1) February 19, 20199:05 Sotva Norris, Albon a Giovinazzi opustili garáže, tak byl po minutě provoz na čtvrt hodiny zastaven - roztočilo se Toro Rosso a zůstalo stát ve štěrku ve 4. zatáčce. První dnešní video McLarenu:
And we're off. 👊 @LandoNorris heads out as the green flag is waved to get Tuesday at #F1Testing underway. pic.twitter.com/bgNP7OicXB
— McLaren (@McLarenF1) February 19, 20199:00 Ke slovu se dnes dostane Giovinazzi (Alfa Romeo), Leclerc (Ferrari), Magnussen (Haas), Norris (McLaren), Bottas dopoledne - Hamilton odpoledne (Mercedes), Stroll (Racing Point), Gasly (Red Bull), Ricciardo dopoledne - Hülkenberg odpoledne (Renault) a Albon (Toro Rosso).
Cloudy skies, 6 degrees, focus on day 2! #F1Testing #SF90 #essereFerrari pic.twitter.com/yM8ZTf64PD
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) February 19, 20198:55 Dnes vyrazí na trať opět jen 9 týmů, Williams by mohl dorazit dnes pozdě večer, půjde-li vše dobře, a zapojit se až zítra. Tým údajně až minulý týden přišel na chybu ve svém návrhu brzdového systému a jeho chlazení, což usilovně přepracovává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.
Sebastian Vettel je mimo Formuli 1 už tři sezóny a kolem jeho návratu dlouho panovaly spekulace. Nyní učinil konečné rozhodnutí ohledně možného comebacku.