Haas dle svého šéfa Günthera Steinera v letošní sezóně dosahovanými výkony překvapil sám sebe. Až do konce sezóny dokázal bojovat s továrním Renaultem o čtvrtou příčku v šampionátu konstruktérů.
"Myslím, že jsme překvapili mnoho lidí. A jestli jsme překvapili sami sebe? Řekl bych, že trochu ano. Našim cílem bylo šesté místo, bojovali jsme o čtvrté a skončili pátí. Takže ano, je to trochu překvapení," připouští Steiner, jenž vede tým z amerického Kannapolis od jeho vstupu do F1 v roce 2016.
"Ale vzhledem k soutěživosti to je pořád stejné - když se dostanete tak blízko ke čtvrtému místu, chcete být čtvrtí. Aspoň se o to příští rok opět pokusíme," pokračuje šéf týmu, jenž si letos výkonnostně polepšil poté, co v předchozích dvou sezónách skončil osmý.
Uvědomuje si, že během roku zbytečně přišli o pár bodů - například hned v Austrálii kvůli problémům v boxech zbytečně s oběma vozy ztratili slušně rozjetý závod. Mladý tým potřebuje v soutěživém prostředí F1 získat zkušenosti.
"Je hezké, že máte auto vpředu. A nemyslím si, že by náš tým nebyl dost dobrý. Musíte jen nasbírat zkušenosti, což normálně nějakou dobu trvá. Ale rozhodně jsme z tohoto auta nedostávali vždycky všechno. Ale i kdyby na tom bylo hůře, možná bychom z něj nedostali to, co s více zkušenostmi," vysvětluje Steiner.
"Víte, rosteme, získáváme zkušenosti, učíme se. A tohle je hra o učení se, protože jinak by to nemělo žádnou cenu zde působit 20 nebo 30 let. Nejsme tím největším týmem, ale myslím si, že s tím, co máme, s tím množstvím lidí, podle mě máme velmi dobrou partu lidí," pochvaluje si šéf Haasu - nejmenšího týmu na startovním roštu.
K vysoké konkurenceschopnosti mu pomáhá spolupráce s Ferrari a to, že od něj nakupuje díly, jež pravidla umožňují. Kvůli tomu je trnem v oku soupeřů, podle nichž Haas není konstruktérem v pravém slova smyslu, protože si spoustu věcí nevyrábí sám.
Vedení americké stáje si uvědomuje, že má na špici v několika oblastech co dohánět, přesto nechce růst moc rychle, obzvlášť když se rozpočtové stropy chystají až pro rok 2021.
"Věřím, že pomalejší růst je lepší. Zkrátka vyhazovat peníze a [nabírat] lidi, to obvykle nefunguje, víte? Nefunguje. Hodně lidí to zkoušelo a nevyšlo to. Také si nechceme začít dělat všechno sami, jelikož to spousta lidí zkoušela a nefungovalo to. To taky vyžaduje čas," uvědomuje si Steiner.
"Jediná věc, kterou si v životě nemůžete koupit, je čas. Všechno ostatní si koupit můžete. Proto si myslím, že potřebujeme růst. Potřebujeme? Určitě. Ale nechci, aby to bylo rychlostí 200 - 300 lidí ročně. Protože my jich momentálně máme 160."
"A nevíme, jak budou vypadat pravidla pro rok 2021. Jaký to má smysl se pokoušet dělat něco, co už znovu dělat nebudete?" ptá se šéf týmu, který patří 66letému Genemu Haasovi úspěšně podnikajícímu v oblasti obráběcích CNC strojů.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.