Nejen Formule 1, ale i další kategorie motorsportu by se mohly dostat do velkých potíží, pokud by při závodech byli těžce zraněni nebo zahynuli piloti při nehodách, jakých jsme byli v minulosti svědky. To si myslí prezident FIA Jean Todt.
Byla to zcela určitě nehoda na startu belgické Grand Prix, při níž letící McLaren Fernanda Alonsa trefil kolem halo system na Sauberu Charlese Leclerca, co dokázalo, že jednání FIA je v oblasti bezpečnostních kroků správné. A když si připomeneme čerstvou nehodu Marcuse Ericssona na Monze nebo poměrně nedávný karambol Fernanda Alonsa v Melbourne 2016, hovoří prezident FIA o zásadním stavu.
Smrt a těžká zranění bývala po desetiletí v F1 běžným jevem, což dokumentoval i Ron Howard ve filmu Rush (Rivalové) citátem "Každý rok zahynou v F1 jeden až dva piloti". Nebylo to docela přesné, ale faktor nebezpečí byl všudypřítomný. Od té doby se ale svět změnil, takže podobný stav by mohl znamenat pro toto sportovní odvětví smrtelné potíže. Jean Todt se proto domnívá, že pokud je možnost nadále zlepšovat bezpečnostní prvky - jako učinila FIA v případě halo systému - nemělo by se nikterak váhat.
"Pokud se podíváte na Alonsovu nehodu v roce 2016 či páteční karambol Marcuse Ericssona na Monze, můžete si uvědomit, jak úžasného pokroku bylo dosaženo. Nelze to ovšem považovat za samozřejmost. Před pár desítkami let by piloti Co bylo akceptovatelné před 40 lety už nelze přijmout dnes. Musíme počítat s eventualitou, že by motoristické závody mohly být zakázány. Věci se mění, musíme se tomu přizpůsobit," uvedl Todt v exkluzivním rozhovoru pro server motorsport.com.
Prezident FIA byl přesvědčen a nikdy nepochyboval o správnosti zavedení halo systému v F1, ačkoliv musel čelit na počátku této sezóny značné kritice ze strany mnoha pilotů.
"Je to někdy hodně frustrující, když piloti nejsou o věci dotažené do konce přesvědčeni. Ale určitě respektujeme, co dělají oni, proto by měli zase oni respektovat naše jednání. My jsme se pro to rozhodli, protože se domníváme, že jde o správnou věc. Ano, design auta se do jisté míry změnil. Ale mám upřímně rád závody, stejně jako F1. Nebudu proto šokován, když uvidím vůz opatřený systémem halo. Obával jsem se, jestli kvůli němu piloti nebudou mít horší výhled. Neradi bychom zavedli nějaké bezpečnostní vylepšení, které by na druhou stranu mohlo znamenat jiné ohrožení. Je to ale nijak neznepokojovalo. To bylo pro mě rozhodující. Věděli jsme, že dřív nebo později k realizaci dojde," dodává Todt.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.