Patřím mezi ty, kteří pamatují spanilou jízdu stáje, která se poprávu počítá mezi legendy. Zejména éra Ayrtona Senny a Alaina Prosta je fanouškům víc než dobře známá. Ale žádné stromy nerostou do nebe a s poklesem výkonnosti za poslední roky doléhají na McLaren trable.
A nejen ty závodní. Jakkoli se zpočátku sezóny zdálo, že přechod na motory Renault vytáhl tým z nelichotivých pozic, poslední tři závody si parta z Wokingu ani neškrtla a proto není divu, že se zvedají hlasy nevole. Ale nejen mezi věrnými fanoušky - podle svědectví jednoho z nespokojených pracovníků se revolta šíří i z vlastních řad. Jedním z důvodů, na kterém si smlsla s velkým gustem média, bylo odměňování pracovníků ze strany managementu za dlouhé přesčasy čokoládovými tyčinkami Cadbury Freddo. Závažnější byl požadavek na výměnu vedení a zpráva, že se mnozí v týmu vyslovili za návrat někdejšího šéfa Martina Whitmarshe.
Boullier: Bouře ve sklenici vody
"Některá média přinesla nějaké zvěsti o případu, který bychom mohli nazvat »chocolategate«. Bylo docela vtipné si to přečíst. Myslím, že to je akce několika lidí, kteří nemají dost etiky. Možná jich mezi námi pár je - v každé organizaci jsou osoby, které buď souhlasí nebo nesouhlasí. Pozvali jsme je, aby přišli a pohovořili o problémech než aby o nich mluvili za našimi zády. Faktem je, že pro nás pracuje 800 lidí a ze strany inženýrů a zaměstnanců máme dost podpory. Ve skutečnosti se cítíme dobře, dostalo se nám velké zpětné vazby. Přišlo nám mnoho e-mailů, ve kterých lidé píší, že to je dobrý vtip," pokusil se čokoládový případ vysvětlit závodní ředitel McLarenu Eric Boullier s tím, že se jedná o bouři ve sklenici vody, ale přímo k "chocolategate" hovořit nechtěl.
Jonathan McEvoy z britského Daily Mail, který informaci zveřejnil, položil Boullierovi otázku, zda nezvažuje s ohledem na dlouhodobě špatné výsledky týmu rezignaci. "Ne, nebudu rezignovat. K vaší otázce, vím, že jste napsal několik článků. Já jsem vyhrával závody a šampionáty s každým týmem, ve kterém jsem působil, včetně F1. To je něco, co mi nemůžete upřít," adresoval Boullier svůj názor novináři z Daily Mail.
Kroky k nápravě
Záležitost, ke které uvnitř McLarenu došlo, nevrhá na tým nijak pozitivní světlo, zvláště když Boullier na tiskové konferenci nechtěl dovolit McEvoyovi, aby mu pokládal otázky. Když se na celou věc podíváme v širším kontextu, tak je pravdou, že ve Francii se týmu nedařilo, ale ještě to neznamená, že sezóna pro wokingské skončila. V neděli se podle Stoffela Vandoornea konala v mobilhomu McLarenu krizová porada.
"Nemohu vám přesně říci, oč šlo a co bylo řečeno, ale pro celý tým šlo o akt povzbudivé povahy. Byli tam všichni zaměstnanci, víme, že časy jsou pro nás nyní velmi těžké, ale všichni se snaží a doufáme, že brzy se dočkáme zlepšení," vypověděl belgický pilot pro stanici RTBF.
Přetřásá se i přístup Fernanda Alonsa, který několikrát dal najevo svou nespokojenost s výkonem vozu a otevřeně se vyjadřoval ke své účasti ve Formuli 1. Také jeho si novináři našli a položili mu otázku, jestli by nebylo lepší zůstat doma než se marně snažit na konci startovního pole.
"Ne, preferuji být tady. Jsem jedním z dvaceti pilotů, kteří dělají nejlepší práci na světě. Je pravda, že jsme nebyli konkurenceschopní, ale snažíme se tu, o něco se pokoušíme. Je pravda, že jsme tu byli velmi, velmi špatní, ale jsem sedmý nebo osmý v průběžné klasifikaci, takže se musím o něco snažit. Pořád týmu věřím," uvedl dvojnásobný mistr světa pro zástupce španělských médií.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.