Patřím mezi ty, kteří pamatují spanilou jízdu stáje, která se poprávu počítá mezi legendy. Zejména éra Ayrtona Senny a Alaina Prosta je fanouškům víc než dobře známá. Ale žádné stromy nerostou do nebe a s poklesem výkonnosti za poslední roky doléhají na McLaren trable.
A nejen ty závodní. Jakkoli se zpočátku sezóny zdálo, že přechod na motory Renault vytáhl tým z nelichotivých pozic, poslední tři závody si parta z Wokingu ani neškrtla a proto není divu, že se zvedají hlasy nevole. Ale nejen mezi věrnými fanoušky - podle svědectví jednoho z nespokojených pracovníků se revolta šíří i z vlastních řad. Jedním z důvodů, na kterém si smlsla s velkým gustem média, bylo odměňování pracovníků ze strany managementu za dlouhé přesčasy čokoládovými tyčinkami Cadbury Freddo. Závažnější byl požadavek na výměnu vedení a zpráva, že se mnozí v týmu vyslovili za návrat někdejšího šéfa Martina Whitmarshe.
Boullier: Bouře ve sklenici vody
"Některá média přinesla nějaké zvěsti o případu, který bychom mohli nazvat »chocolategate«. Bylo docela vtipné si to přečíst. Myslím, že to je akce několika lidí, kteří nemají dost etiky. Možná jich mezi námi pár je - v každé organizaci jsou osoby, které buď souhlasí nebo nesouhlasí. Pozvali jsme je, aby přišli a pohovořili o problémech než aby o nich mluvili za našimi zády. Faktem je, že pro nás pracuje 800 lidí a ze strany inženýrů a zaměstnanců máme dost podpory. Ve skutečnosti se cítíme dobře, dostalo se nám velké zpětné vazby. Přišlo nám mnoho e-mailů, ve kterých lidé píší, že to je dobrý vtip," pokusil se čokoládový případ vysvětlit závodní ředitel McLarenu Eric Boullier s tím, že se jedná o bouři ve sklenici vody, ale přímo k "chocolategate" hovořit nechtěl.
Jonathan McEvoy z britského Daily Mail, který informaci zveřejnil, položil Boullierovi otázku, zda nezvažuje s ohledem na dlouhodobě špatné výsledky týmu rezignaci. "Ne, nebudu rezignovat. K vaší otázce, vím, že jste napsal několik článků. Já jsem vyhrával závody a šampionáty s každým týmem, ve kterém jsem působil, včetně F1. To je něco, co mi nemůžete upřít," adresoval Boullier svůj názor novináři z Daily Mail.
Kroky k nápravě
Záležitost, ke které uvnitř McLarenu došlo, nevrhá na tým nijak pozitivní světlo, zvláště když Boullier na tiskové konferenci nechtěl dovolit McEvoyovi, aby mu pokládal otázky. Když se na celou věc podíváme v širším kontextu, tak je pravdou, že ve Francii se týmu nedařilo, ale ještě to neznamená, že sezóna pro wokingské skončila. V neděli se podle Stoffela Vandoornea konala v mobilhomu McLarenu krizová porada.
"Nemohu vám přesně říci, oč šlo a co bylo řečeno, ale pro celý tým šlo o akt povzbudivé povahy. Byli tam všichni zaměstnanci, víme, že časy jsou pro nás nyní velmi těžké, ale všichni se snaží a doufáme, že brzy se dočkáme zlepšení," vypověděl belgický pilot pro stanici RTBF.
Přetřásá se i přístup Fernanda Alonsa, který několikrát dal najevo svou nespokojenost s výkonem vozu a otevřeně se vyjadřoval ke své účasti ve Formuli 1. Také jeho si novináři našli a položili mu otázku, jestli by nebylo lepší zůstat doma než se marně snažit na konci startovního pole.
"Ne, preferuji být tady. Jsem jedním z dvaceti pilotů, kteří dělají nejlepší práci na světě. Je pravda, že jsme nebyli konkurenceschopní, ale snažíme se tu, o něco se pokoušíme. Je pravda, že jsme tu byli velmi, velmi špatní, ale jsem sedmý nebo osmý v průběžné klasifikaci, takže se musím o něco snažit. Pořád týmu věřím," uvedl dvojnásobný mistr světa pro zástupce španělských médií.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.