Grand Prix Monaka byla ze strany stuttgartské automobilky brána jako podnik, ve kterém nebudou lámat rekordy a soupeře, ale zklamání, které po závodě nastalo, vede tým k nutnosti najít způsob, jak lépe pracovat s hyper-měkkými pneumatikami.
Že tato směs u Stříbrných šípů nebude nejoblíbenější, naznačila už prostřední část kvalifikace, kdy Hamilton i Bottas jako jediní vyjeli na fialově zbarvených pneumatikách. Jenže dosažené časy se pohybovaly pouze na rozhraní první desítky, což nestačilo. Následoval tedy pokorný návrat na hyper-měkkou jako u všech soupeřů.
V závodě byl Hamilton první, kdo zajel k plánované výměně už ve 12. kole, Bottas ho následoval o pět kol později. Značný kontrast třeba s Pierre Gaslym, který se na stejné směsi udržel v závodě do 38. kola. Pro Mercedes tak nastala situace, kdy se bude muset zabývat problematikou této směsi, protože bude v nabídce už v následujícím závodě v Kanadě.
"Je to výborná směs pro kvalifikaci, ale v závodě je velmi obtížné ji udržet při životě, vyhnout se velkému opotřebení a puchýřkování. Pokusíme se zanalyzovat vše, co jsme z tohoto víkendu vytěžili, protože si myslím, že ostatní týmy s ní v dlouhých stintech pracovaly lépe než my. Musíme se to pro Montreal naučit, když se nedokážeme v Q2 kvalifikovat s jinou směsí," uvedl Valtteri Bottas.
Tým také rozdělil strategii mezi oba piloty - Hamilton pokračoval na ultra-měkké směsi, Bottas dostal super-měkkou. Brit nakonec vydržel na trati až do konce, ačkoliv si několikrát stěžoval na problémy zejména s levou přední pneumatikou. Finský pilot ale rovněž naznačuje, že problém nebyl jenom v pneumatikách, ale ve voze jako takovém.
"Myslím, že na hyper-měkké směsi jsme byli v závodě slabší. Jinak si myslím, že pneumatiky zvládáme velmi dobře - na ultra-měkkých a super-měkkých jsme podávali očekáváné výkony. Jen super-měkká mě v závodě poněkud překvapila, ve čtvrtek to nevypadalo nijak zvláštně. Rozhodně to byla ta nejlepší směs. Rychlá degradace hyper-měkké pro nás byla problémem. Také se domnívám, že rychlost v kvalifikaci, kde jsme nebojovali o pole-position, nebyla pouze záležitostí pneumatik, ale týkala se víc auta. Na této trati není dost rychlé," pokračuje Bottas.
Padla tu zmínka o Pierre Gaslym, který s vozem Toro Rosso na hyper-měkké směsi absolvoval téměř polovinu závodu - do boxů zajel na konci 37. kola a nijak si přitom nepohoršil. Bottas dokázal jeho výkon náležitě ocenit: "Myslím, že je impozantní, jak dlouho dokázal na těchto pneumatikách jet, takže určitě s touto směsí lze dosáhnout daleko lepších výsledků. Největším naším problémem v tomto víkendu byla dlouhodobá výkonnost na hyper-měkkých pneumatikách a celkově nedostatečná rychlost vozu."
Mercedes bude v Paul Ricard testovat ještě před GP FrancieStříbrné šípy se chystají na testování pneumatik s Pirelli v Paul Ricard, ale podle Bottase nepoužijí stejnou konfiguraci dráhy, na níž se příští měsíc později pojede Velká cena Francie.
"Ne, nejde o tu konfiguraci. Už jsme tam testovali, ale teď má nový asfalt, takže to bude jiné. Povrch by měl být podobný Barceloně a Silverstone, uvidíme tedy, jak se tam budou pneumatiky chovat. Hodně se ale liší od mnoha ostatních tratí, má tolik dlouhých zatáček. Třetí sektor je na pneumatiky opravdu náročný a v létě bude horko. Z testování za mokra se ale můžeme naučit cokoliv, a to všechno bude důležité," dodal Bottas.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.