Grand Prix Monaka byla ze strany stuttgartské automobilky brána jako podnik, ve kterém nebudou lámat rekordy a soupeře, ale zklamání, které po závodě nastalo, vede tým k nutnosti najít způsob, jak lépe pracovat s hyper-měkkými pneumatikami.
Že tato směs u Stříbrných šípů nebude nejoblíbenější, naznačila už prostřední část kvalifikace, kdy Hamilton i Bottas jako jediní vyjeli na fialově zbarvených pneumatikách. Jenže dosažené časy se pohybovaly pouze na rozhraní první desítky, což nestačilo. Následoval tedy pokorný návrat na hyper-měkkou jako u všech soupeřů.
V závodě byl Hamilton první, kdo zajel k plánované výměně už ve 12. kole, Bottas ho následoval o pět kol později. Značný kontrast třeba s Pierre Gaslym, který se na stejné směsi udržel v závodě do 38. kola. Pro Mercedes tak nastala situace, kdy se bude muset zabývat problematikou této směsi, protože bude v nabídce už v následujícím závodě v Kanadě.
"Je to výborná směs pro kvalifikaci, ale v závodě je velmi obtížné ji udržet při životě, vyhnout se velkému opotřebení a puchýřkování. Pokusíme se zanalyzovat vše, co jsme z tohoto víkendu vytěžili, protože si myslím, že ostatní týmy s ní v dlouhých stintech pracovaly lépe než my. Musíme se to pro Montreal naučit, když se nedokážeme v Q2 kvalifikovat s jinou směsí," uvedl Valtteri Bottas.
Tým také rozdělil strategii mezi oba piloty - Hamilton pokračoval na ultra-měkké směsi, Bottas dostal super-měkkou. Brit nakonec vydržel na trati až do konce, ačkoliv si několikrát stěžoval na problémy zejména s levou přední pneumatikou. Finský pilot ale rovněž naznačuje, že problém nebyl jenom v pneumatikách, ale ve voze jako takovém.
"Myslím, že na hyper-měkké směsi jsme byli v závodě slabší. Jinak si myslím, že pneumatiky zvládáme velmi dobře - na ultra-měkkých a super-měkkých jsme podávali očekáváné výkony. Jen super-měkká mě v závodě poněkud překvapila, ve čtvrtek to nevypadalo nijak zvláštně. Rozhodně to byla ta nejlepší směs. Rychlá degradace hyper-měkké pro nás byla problémem. Také se domnívám, že rychlost v kvalifikaci, kde jsme nebojovali o pole-position, nebyla pouze záležitostí pneumatik, ale týkala se víc auta. Na této trati není dost rychlé," pokračuje Bottas.
Padla tu zmínka o Pierre Gaslym, který s vozem Toro Rosso na hyper-měkké směsi absolvoval téměř polovinu závodu - do boxů zajel na konci 37. kola a nijak si přitom nepohoršil. Bottas dokázal jeho výkon náležitě ocenit: "Myslím, že je impozantní, jak dlouho dokázal na těchto pneumatikách jet, takže určitě s touto směsí lze dosáhnout daleko lepších výsledků. Největším naším problémem v tomto víkendu byla dlouhodobá výkonnost na hyper-měkkých pneumatikách a celkově nedostatečná rychlost vozu."
Mercedes bude v Paul Ricard testovat ještě před GP FrancieStříbrné šípy se chystají na testování pneumatik s Pirelli v Paul Ricard, ale podle Bottase nepoužijí stejnou konfiguraci dráhy, na níž se příští měsíc později pojede Velká cena Francie.
"Ne, nejde o tu konfiguraci. Už jsme tam testovali, ale teď má nový asfalt, takže to bude jiné. Povrch by měl být podobný Barceloně a Silverstone, uvidíme tedy, jak se tam budou pneumatiky chovat. Hodně se ale liší od mnoha ostatních tratí, má tolik dlouhých zatáček. Třetí sektor je na pneumatiky opravdu náročný a v létě bude horko. Z testování za mokra se ale můžeme naučit cokoliv, a to všechno bude důležité," dodal Bottas.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.