Mnozí z nás si ještě pamatují doplňování paliva, které kromě několika požárů, přehmatů a utržených tankovacích hadic znamenalo většinou oživení monotónních strategických bitev na tratích. Jak se zdá, jeho znovuzavedení se zdá být v nedohlednu.
Až do roku 1982 byla zastávka v boxech a dotankování bráno jako nouzová záležitost, která pilotovi obvykle zhatila dobrý výsledek. Stačí vzpomenout na Pedra Rodrigueze ve Watkins Glen 1970 (tehdy vyhrál Emerson Fittipaldi a byl to jeho premiérový triumf) nebo Maria Andrettiho ve Švédsku 1977 (tady se radoval Jacques Laffite). V onom ročníku 1982 začala prosazovat stáj Brabham strategický záměr - vozy odstartovaly s poloviční dávkou paliva a během závodu mohly využít nabytého náskoku k doplnění pohonných hmot, aniž by přišly o vedení. Byly kolem toho různé trable, ale nakonec se do dobrodružství s dotankováním zapojilo téměř celé startovní pole.
Máte rádi F1? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@f1news.cz a staňte se naším redaktorem.
Po sezóně 1983 však FIA dospěla k názoru, že jde o příliš riskantní podnik a tato varianta byla až do roku 1994 zakázána. Druhá etapa pak trvala do sezóny 2009, od té doby rychloplnící zařízení v boxech nevidíme.
Periodikum RaceFans přišlo minulý týden s návrhem, že by se doplňování paliva od roku 2021 opět mohlo stát součástí Formule 1. Jde o důsledek nových úprav pravidel, vedoucích k vyšší spotřebě pohonných hmot. Vozy by tak mohly být na začátku závodu těžší, což by se negativně odrazilo v jejich výkonnosti.
Kdyby se týmy shodly na návratu tankování během závodu, tento problém by padl - jenže z tohoto řešení plynou jiné obavy. Strategie by se tak staly mnohem předvídatelnější, což by zejména diváci nesli s nelibostí.
"Je třeba pečlivě posoudit celý aspekt, ale strategie zahrnující doplňování paliva jsou předvídatelnější a nedovolí větší variabilitu během závodu, není prostor pro takové překvapení jako když se netankuje. Jakmile do vozu dáte nějaké množství paliva, musíte zastavit v určitém kole, případně o jedno či dvě dříve. Všichni vědí, kdy to bude a tím pádem zmizí šance na undercut či overcut, který dovolují aktuální pravidla," zamýšlí se nad touto otázkou technický ředitel Mercedesu James Allison.
"Zkusili jsme si udělat před nějakou dobou simulaci v rámci Red Bullu a obávám se, že všechny týmové strategie by se de facto shodovaly, protože by hmotnost vozu trvale neklesala. Vyberete si způsob, jak nejrychleji odjet závod a všichni uděláme pit stop ve stejnou dobu, i když potrvá o něco déle. Mohl by se zvýšit průtok paliva do motoru, aniž by se jeho objem zvýšil, v takovém případě se hmotnost aktuálně nezmění, ale nikdy nedosáhne kvalifikačního průtoku. Takže, jak naznačil James, v tuto chvíli není důvod pro doplňování paliva," vyjádřil se k situaci Paul Monaghan, vedoucí inženýr Red Bullu.
Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.
Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.
Lando Norris z McLarenu prozradil, že v posledních závodech nepoužívá jeden z běžných nástrojů na svém palubním displeji během kvalifikace.
Fernando Alonso kritizoval FIA za postup při startu Velké ceny Mexika. Podle něj nebyla reakce komisařů dostatečně rychlá ani konzistentní.
Oscar Piastri po Grand Prix Mexika přiznal, že je potřeba zhodnotit změny jeho jízdního stylu, které ovlivnily výkon.
Carlos Sainz čelil v Mexiku nečekaným potížím, které výrazně ovlivnily jeho závod. Problém se ukázal už po úvodním kole, kdy se na jeho voze objevila technická závada, jež vedla k sérii nepříjemných následků.
George Russell po Grand Prix Mexika ostře kritizoval Mercedes za pomalé reakce, které ho připravily o lepší výsledek.
Na Grand Prix Mexika měli dva maršálové velké štěstí, že vyvázli bez újmy. Rychlé reakce Liama Lawsona zabránily potenciálně vážnému neštěstí.
Lando Norris se posunul do čela šampionátu jezdců, když o jediný bod předstihl svého týmového kolegu Oscara Piastriho.
Lando Norris předvedl v Mexiku výkon, který znovu potvrdil jeho skvělou formu i rostoucí sebevědomí. V náročných podmínkách zvládl závod s chladnou hlavou.
Šéf McLarenu Andrea Stella uvedl, že Oscar Piastri v sobotní kvalifikaci ztrácel v každé zatáčce několik milisekund.
Lewis Hamilton si zajistil silné místo na startu kvalifikace a je připraven k nedělnímu závodu s odhodláním. Brit slibuje agresivní přístup na trati a soustředí se na každý detail, aby využil svůj potenciál.