Renault přiznává, že byl v přípravách svých pohonných jednotek na Velkou cenu Mexika příliš agresivní, což se projevilo o víkendu v mnoha závadách a následných výměnách komponentů.
Max Verstappen s Red Bullem poháněným Renaultem sice dokázal vyhrát, ale jeho týmový kolega Daniel Ricciardo do cíle nedojel, kvůli problémům s francouzským motorem musel odstoupit také Nico Hülkenberg z továrního týmu či Brendon Hartley z Toro Rosso. A už před závodem musela stáj z Faenzy měnit agregát u obou pilotů. Co se stalo?
"Udělali jsme chybu v úsudku při přípravě, když jsme se snažili vyvážit výkonnost se spolehlivostí. Když se podíváte na rychlost vozu o víkendu, tak je jasné, že spousta týmu sem přijela s tím správným přístupem, pokud jde o vyladění parametrů motoru a šasi," uznává šéf Renaultu Cyril Abiteboul.
Renault po prvotních poruchách snížil otáčky turba ze 108 000 ot/min na 102 000 ot/min, což jej v čase na kolo stálo 0,15 s. Ani to však nepomohlo. Kvůli vysoké nadmořské výšce točí turbo více než obvykle a je blíže k pravidly stanovenému maximu (125 000 ot/min).
"Jsme extrémně soutěživí. Odvrácenou stránkou toho je, že jsme nebyli schopni zajistit tu správnou míru spolehlivosti pro danou úroveň výkonnosti. Zároveň jde ale o úsudek, který umožnil vozu poháněnému Renaultem dostat se na nejvyšší příčku pódia," vyzdvihuje pro Autosport dále Francouz.
"Jde o klimatické podmínky, ale ty jsme znali. Závodíme tady dva roky. Víme, co očekávat, není pro to omluva," uvádí na adresu závodní dráhy, která se nachází v řídkém vzduchu ve výšce 2285 m n. m.
"Musíme zřejmě zaujmout pokornější postoj a přijmout fakt, že motor je třeba si hlídat. Musíme porozumět tomu, co se v přípravě na tento víkend pokazilo," vybízí dále Abiteboul.
Mercedes zvolil jiný přístup - byl opatrnějšíPoté si všímá, jak se Lewis Hamilton s Mercedesem trápil, když se musel probíjet polem zezadu: "Když se podíváte na Mercedes, tak jsme pozorovali, že Hamilton se dostával do závodu úplně jinak, než v jiných podnicích.
Trápil se s předjetím Fernanda [Alonsa], nemohl předjet Magnussena či Sainze. To hodně vypovídá o tom, jak Mercedes k tomuto víkendu přistoupil, což by mělo být příkladem pro následující roky," bere si ponaučení šéf Renaultu.
U Red Bullu trnuli hrůzouŠéf Red Bullu Christian Horner prožíval na boxové zídce muka: "Mohli jsme jen hlídat teploty v Maxově voze a držet je co nejníže. Proto jsme snížili průtok paliva. Vybudovali jsme si takový náskok, že jsme jezdili s tak nízkými teplotami, jako například v Japonsku. Max odvedl velmi dobrou práci, když udržel vše pod kontrolou."
Několikrát ale svého šéf vystrašil zajetím nejrychlejšího kola. Piloti Red Bullu jsou totiž finančně odměňováni, pokud se jim to povede, proto Horner po inženýrech chtěl, aby Verstappenovi během závodu neřekli, že jej překonal Vettel. Max si toho ale mohl i tak povšimnout na velkých obrazovkách kolem trati.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.