Renault přiznává, že byl v přípravách svých pohonných jednotek na Velkou cenu Mexika příliš agresivní, což se projevilo o víkendu v mnoha závadách a následných výměnách komponentů.
Max Verstappen s Red Bullem poháněným Renaultem sice dokázal vyhrát, ale jeho týmový kolega Daniel Ricciardo do cíle nedojel, kvůli problémům s francouzským motorem musel odstoupit také Nico Hülkenberg z továrního týmu či Brendon Hartley z Toro Rosso. A už před závodem musela stáj z Faenzy měnit agregát u obou pilotů. Co se stalo?
"Udělali jsme chybu v úsudku při přípravě, když jsme se snažili vyvážit výkonnost se spolehlivostí. Když se podíváte na rychlost vozu o víkendu, tak je jasné, že spousta týmu sem přijela s tím správným přístupem, pokud jde o vyladění parametrů motoru a šasi," uznává šéf Renaultu Cyril Abiteboul.
Renault po prvotních poruchách snížil otáčky turba ze 108 000 ot/min na 102 000 ot/min, což jej v čase na kolo stálo 0,15 s. Ani to však nepomohlo. Kvůli vysoké nadmořské výšce točí turbo více než obvykle a je blíže k pravidly stanovenému maximu (125 000 ot/min).
"Jsme extrémně soutěživí. Odvrácenou stránkou toho je, že jsme nebyli schopni zajistit tu správnou míru spolehlivosti pro danou úroveň výkonnosti. Zároveň jde ale o úsudek, který umožnil vozu poháněnému Renaultem dostat se na nejvyšší příčku pódia," vyzdvihuje pro Autosport dále Francouz.
"Jde o klimatické podmínky, ale ty jsme znali. Závodíme tady dva roky. Víme, co očekávat, není pro to omluva," uvádí na adresu závodní dráhy, která se nachází v řídkém vzduchu ve výšce 2285 m n. m.
"Musíme zřejmě zaujmout pokornější postoj a přijmout fakt, že motor je třeba si hlídat. Musíme porozumět tomu, co se v přípravě na tento víkend pokazilo," vybízí dále Abiteboul.
Mercedes zvolil jiný přístup - byl opatrnějšíPoté si všímá, jak se Lewis Hamilton s Mercedesem trápil, když se musel probíjet polem zezadu: "Když se podíváte na Mercedes, tak jsme pozorovali, že Hamilton se dostával do závodu úplně jinak, než v jiných podnicích.
Trápil se s předjetím Fernanda [Alonsa], nemohl předjet Magnussena či Sainze. To hodně vypovídá o tom, jak Mercedes k tomuto víkendu přistoupil, což by mělo být příkladem pro následující roky," bere si ponaučení šéf Renaultu.
U Red Bullu trnuli hrůzouŠéf Red Bullu Christian Horner prožíval na boxové zídce muka: "Mohli jsme jen hlídat teploty v Maxově voze a držet je co nejníže. Proto jsme snížili průtok paliva. Vybudovali jsme si takový náskok, že jsme jezdili s tak nízkými teplotami, jako například v Japonsku. Max odvedl velmi dobrou práci, když udržel vše pod kontrolou."
Několikrát ale svého šéf vystrašil zajetím nejrychlejšího kola. Piloti Red Bullu jsou totiž finančně odměňováni, pokud se jim to povede, proto Horner po inženýrech chtěl, aby Verstappenovi během závodu neřekli, že jej překonal Vettel. Max si toho ale mohl i tak povšimnout na velkých obrazovkách kolem trati.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.