Technická stránka F1 se posouvá stále vpřed, ale myslí se i na další oblasti, týkající se kondice pilotů a jejich zdraví. Proto se dostávají do popředí aplikace, které na první pohled vypadají futuristicky, ovšem zdání v tomto směru klame.
Biometrické rukavice, jejichž testy už FIA schválila, by měly být technologií, která může významně ovlivnit informace, napomáhající předávání lékařských poznatků. Týmy Red Bull, Force India a Haas F1 Team se už do jejich zkoušek zapojily při Grand Prix Maďarska, nyní se chystá další zkouška ve volných trénincích v rámci GP USA. Konečné rozhodnutí o tom, kdo bude vybavení zkoušet, padne před zahájením samotných tréninků.
Rukavice jsou vybaveny snímači zabudovanými do oblasti dlaně. Senzory pomáhají monitorovat frekvence srdečního tepu a hladinu kyslíku v krvi, takže při případné nehodě nebo kolizní situace mohou pracovníci zdravotní skupiny lépe posoudit stav pilota i na dálku. Technologie těchto rukavic je výsledkem společného projektu řidiče Medical caru F1 Alana van der Merweho a lékaře F1 Iana Robertse, přičemž záštitu nad ním má FIA.
"Jde nám o to vidět neviditelné. Když jsme na cestě k místu nehody, tak to, co se děje mezi nárazem a naším příjezdem nemůžeme vidět. Pilot by mohl být v bezvědomí po dobu 30 vteřin a my bychom to nevěděli, protože v tomto stavu je radiokomunikace k ničemu. Takto budeme moci lépe posoudit situaci a přijmout rozhodnější volbu, navíc je tak možné i napomoci týmům a pilotům," vysvětluje novinku van der Merwe.
"Pokud pilot prodělá masivní nehodu a nevyleze z vozu, co se mu mohlo stát? To nemůžeme vědět, dokud se k němu nedostaneme. Veškerá současná technologie ohledně monitoringu pilotů je na klinické bázi - monitoring funguje tak, že případný pacient je ve vyváženém suchu, teple, je dobře osvětlen a v klidu. Jakýkoli pohyb by mohl pozorování zničit. Takže prostředí závodního vozu je pro takové pozorování zcela nevhodné," objasňuje zavedení technologie biometrických rukavic Roberts.
Rukavice mají samostatnou baterii, která zajistí, že data z nich budou vysílány i v případě, že při případném nárazu po nehodě dojde k přerušení chodu motoru a napájení z automobilu. Data jsou přenášena bezdrátově a mohou být odebírána ve chvíli, kdy se zdravotní vůz bude nacházet 500 metrů od místa nehody. Posádka tedy bude mít dost času na to, aby si připravila vše potřebné na případný zásah.
Výsledky nejen pro F1Odběr dat ze závodního vozu a zejména pak při případných nehodách může mít výhody pro posílení lékařských znalostí týkajících se reakce lidského těla v době od nehody až po zotavení. Van der Merwe a Roberts naznačili, že lékařská obec z těchto poznatků může těžit zejména v tom směru, jak lidské tělo reaguje v bezprostředních chvílích po nehodě, což může být využito i v civilní dopravě.
"Nikdy jsme neměli data, která by pokrývala celou časovou osu od nárazu až do chvíle, kdy je pilot dopraven do nemocnice a jeho celkovému zotavení. Bude to tedy skutečně zajímavé, když budeme mít možnost monitorovat stav pilota od chvíle nárazu. Pokud skončí v ambulanci nebo v transportním vrtulníku, dostaneme zajímavé časové okno, abychom zjistili, jak se jeho stav vyvíjí. Ještě nikdy nebylo v tomto prostředí provedeno rozsáhlé sledování základních parametrů, což nám poskytne nové možnosti," domnívá se van der Merwe.
"Je to součástí testovacího módu, protože je nám známo, že pokud se s touto technologií dostaneme do velmi tvrdého prostředí závodů a vozů F1, můžeme ji uplatnit i v dalších náročných podmínkách," dodává Roberts.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.