Technická stránka F1 se posouvá stále vpřed, ale myslí se i na další oblasti, týkající se kondice pilotů a jejich zdraví. Proto se dostávají do popředí aplikace, které na první pohled vypadají futuristicky, ovšem zdání v tomto směru klame.
Biometrické rukavice, jejichž testy už FIA schválila, by měly být technologií, která může významně ovlivnit informace, napomáhající předávání lékařských poznatků. Týmy Red Bull, Force India a Haas F1 Team se už do jejich zkoušek zapojily při Grand Prix Maďarska, nyní se chystá další zkouška ve volných trénincích v rámci GP USA. Konečné rozhodnutí o tom, kdo bude vybavení zkoušet, padne před zahájením samotných tréninků.
Rukavice jsou vybaveny snímači zabudovanými do oblasti dlaně. Senzory pomáhají monitorovat frekvence srdečního tepu a hladinu kyslíku v krvi, takže při případné nehodě nebo kolizní situace mohou pracovníci zdravotní skupiny lépe posoudit stav pilota i na dálku. Technologie těchto rukavic je výsledkem společného projektu řidiče Medical caru F1 Alana van der Merweho a lékaře F1 Iana Robertse, přičemž záštitu nad ním má FIA.
"Jde nám o to vidět neviditelné. Když jsme na cestě k místu nehody, tak to, co se děje mezi nárazem a naším příjezdem nemůžeme vidět. Pilot by mohl být v bezvědomí po dobu 30 vteřin a my bychom to nevěděli, protože v tomto stavu je radiokomunikace k ničemu. Takto budeme moci lépe posoudit situaci a přijmout rozhodnější volbu, navíc je tak možné i napomoci týmům a pilotům," vysvětluje novinku van der Merwe.
"Pokud pilot prodělá masivní nehodu a nevyleze z vozu, co se mu mohlo stát? To nemůžeme vědět, dokud se k němu nedostaneme. Veškerá současná technologie ohledně monitoringu pilotů je na klinické bázi - monitoring funguje tak, že případný pacient je ve vyváženém suchu, teple, je dobře osvětlen a v klidu. Jakýkoli pohyb by mohl pozorování zničit. Takže prostředí závodního vozu je pro takové pozorování zcela nevhodné," objasňuje zavedení technologie biometrických rukavic Roberts.
Rukavice mají samostatnou baterii, která zajistí, že data z nich budou vysílány i v případě, že při případném nárazu po nehodě dojde k přerušení chodu motoru a napájení z automobilu. Data jsou přenášena bezdrátově a mohou být odebírána ve chvíli, kdy se zdravotní vůz bude nacházet 500 metrů od místa nehody. Posádka tedy bude mít dost času na to, aby si připravila vše potřebné na případný zásah.
Výsledky nejen pro F1Odběr dat ze závodního vozu a zejména pak při případných nehodách může mít výhody pro posílení lékařských znalostí týkajících se reakce lidského těla v době od nehody až po zotavení. Van der Merwe a Roberts naznačili, že lékařská obec z těchto poznatků může těžit zejména v tom směru, jak lidské tělo reaguje v bezprostředních chvílích po nehodě, což může být využito i v civilní dopravě.
"Nikdy jsme neměli data, která by pokrývala celou časovou osu od nárazu až do chvíle, kdy je pilot dopraven do nemocnice a jeho celkovému zotavení. Bude to tedy skutečně zajímavé, když budeme mít možnost monitorovat stav pilota od chvíle nárazu. Pokud skončí v ambulanci nebo v transportním vrtulníku, dostaneme zajímavé časové okno, abychom zjistili, jak se jeho stav vyvíjí. Ještě nikdy nebylo v tomto prostředí provedeno rozsáhlé sledování základních parametrů, což nám poskytne nové možnosti," domnívá se van der Merwe.
"Je to součástí testovacího módu, protože je nám známo, že pokud se s touto technologií dostaneme do velmi tvrdého prostředí závodů a vozů F1, můžeme ji uplatnit i v dalších náročných podmínkách," dodává Roberts.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.