Čeština opravdu disponuje značným množstvím příměrů, které se hodí na spoustu událostí. Například "Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají" nebo "Nové koště dobře mete". Budou tato rčení platit i pro Formuli 1?
Nástup nového vlastníka Liberty Media provázela okázalá kampaň slibující kde co. Počínaje týmy a piloty přes promotéry až po samotné diváky. Majitel jediné americké stáje ve startovním poli Eugene Francis "Gene" Haas přiznal, že byl přístupem Liberty Media povzbuzen a jejich plány týkající se budoucnosti motoristického sportu, ale nyní by rád viděl konkrétní a rozhodné kroky.
Už při nástupu Haasova týmu se spekulovalo, zda dokáže pokořit rekord existence amerického týmu v F1. Pokud nebudeme brát ohled na poněkud kontroverzní začlenění 500 mil INDY do šampionátu, průměrná doba existence týmu Made in USA trvala tři roky. Z toho se vymyká Shadow, ovšem ten byl dle odborníků de facto víc britský než americký. Haas je se svým týmem ve spodní části výplatní listiny, takže musí do svého týmu investovat mnohem více než třeba Mercedes nebo Red Bull.
"Prvotní záměry Liberty Media působily velice pozitivně, ale teď bychom rádi viděli konkrétní plány. Co udělají? V příštím roce budeme mít dva nové závody, to je dobré. Mluvili o spoustě věcí, teď by bylo správně je začít naplňovat. Určitě by většině týmů pomohlo, kdyby přesněji věděly, co mají očekávat, než aby jenom doufali, co se stane, aby se měly lépe," konkretizuje Haas.
Je vcelku pochopitelné, že s ohledem na výdaje se Haasovi nelíbí prostor, ve kterém se pohybuje. Jako značné znevýhodnění považuje problematické přerozdělování finančních prostředků, proto se staví na stranu těch, kteří hodlají prosadit rozpočtový strop.
"Myslím, že by to nám prospělo nejvíce, protože jsme jedním z menších týmů a jakékoli omezení znamená, že velcí kluci budou utrácet méně. Je nepředstavitelné, aby jeden tým dominoval rok co rok. Musí existovat nějaké dorovnání, aby týmy momentálně v pozadí měly aspoň někdy šanci vyhrát. Omezení rozpočtu je něco, co lze prosadit před novou smlouvou, takže pokud se všichni dohodnou, může to dopadnout slibně. Jak říkám, o těch věcech se mluví, tak by bylo načase, aby se konečně vynořil nějaký konkrétní návrh třeba v písemné podobě, abychom mohli začít spřádat plány na příští rok," pokračuje Haas.
Rodák z ohijského Youngstownu už 12. listopadu oslaví 65. narozeniny. Je si vědom, že podobné řešení se nemusí líbit top týmům, protože by se tím dle jeho názoru mohla ohrozit jejich dominance. Ale s tím je nutné počítat, proto si z takového názoru velkou hlavu nedělá.
"Budou kvílet jako by je brali na rožeň, garantuji vám, že to tak bude. Takového vyrovnání se asi nedočkáme. Hledáme drobečky, takže pokud se nám jich podaří najít o něco víc, budeme spokojeni. Víme, že jsme tu relativně noví, ale chceme doufat, že se kyvadlo jednou otočí na naši stranu. Ale zatím se nic zásadního nestalo. Proto je to hodně těžké zvláště pro začínající týmy, protože nemáte peníze na položkách A nebo B, takže je nutné několik let přežít z vlastních zdrojů," dodává Haas.
Haas není jediný, kdo nabádá Liberty Media, aby od řečí přešla k činům. Například Bernie Ecclestone neváhal prohlásit, že teprve teď Chase Carey a jeho tým vidí, jaké to je stát na kapitánském můstku a čelit výzvám. Ve svém hodnocení dokonce sdělil, že noví majitelé F1 od okamžiku převzetí zůstávají za očekáváním.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.