Čeština opravdu disponuje značným množstvím příměrů, které se hodí na spoustu událostí. Například "Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají" nebo "Nové koště dobře mete". Budou tato rčení platit i pro Formuli 1?
Nástup nového vlastníka Liberty Media provázela okázalá kampaň slibující kde co. Počínaje týmy a piloty přes promotéry až po samotné diváky. Majitel jediné americké stáje ve startovním poli Eugene Francis "Gene" Haas přiznal, že byl přístupem Liberty Media povzbuzen a jejich plány týkající se budoucnosti motoristického sportu, ale nyní by rád viděl konkrétní a rozhodné kroky.
Už při nástupu Haasova týmu se spekulovalo, zda dokáže pokořit rekord existence amerického týmu v F1. Pokud nebudeme brát ohled na poněkud kontroverzní začlenění 500 mil INDY do šampionátu, průměrná doba existence týmu Made in USA trvala tři roky. Z toho se vymyká Shadow, ovšem ten byl dle odborníků de facto víc britský než americký. Haas je se svým týmem ve spodní části výplatní listiny, takže musí do svého týmu investovat mnohem více než třeba Mercedes nebo Red Bull.
"Prvotní záměry Liberty Media působily velice pozitivně, ale teď bychom rádi viděli konkrétní plány. Co udělají? V příštím roce budeme mít dva nové závody, to je dobré. Mluvili o spoustě věcí, teď by bylo správně je začít naplňovat. Určitě by většině týmů pomohlo, kdyby přesněji věděly, co mají očekávat, než aby jenom doufali, co se stane, aby se měly lépe," konkretizuje Haas.
Je vcelku pochopitelné, že s ohledem na výdaje se Haasovi nelíbí prostor, ve kterém se pohybuje. Jako značné znevýhodnění považuje problematické přerozdělování finančních prostředků, proto se staví na stranu těch, kteří hodlají prosadit rozpočtový strop.
"Myslím, že by to nám prospělo nejvíce, protože jsme jedním z menších týmů a jakékoli omezení znamená, že velcí kluci budou utrácet méně. Je nepředstavitelné, aby jeden tým dominoval rok co rok. Musí existovat nějaké dorovnání, aby týmy momentálně v pozadí měly aspoň někdy šanci vyhrát. Omezení rozpočtu je něco, co lze prosadit před novou smlouvou, takže pokud se všichni dohodnou, může to dopadnout slibně. Jak říkám, o těch věcech se mluví, tak by bylo načase, aby se konečně vynořil nějaký konkrétní návrh třeba v písemné podobě, abychom mohli začít spřádat plány na příští rok," pokračuje Haas.
Rodák z ohijského Youngstownu už 12. listopadu oslaví 65. narozeniny. Je si vědom, že podobné řešení se nemusí líbit top týmům, protože by se tím dle jeho názoru mohla ohrozit jejich dominance. Ale s tím je nutné počítat, proto si z takového názoru velkou hlavu nedělá.
"Budou kvílet jako by je brali na rožeň, garantuji vám, že to tak bude. Takového vyrovnání se asi nedočkáme. Hledáme drobečky, takže pokud se nám jich podaří najít o něco víc, budeme spokojeni. Víme, že jsme tu relativně noví, ale chceme doufat, že se kyvadlo jednou otočí na naši stranu. Ale zatím se nic zásadního nestalo. Proto je to hodně těžké zvláště pro začínající týmy, protože nemáte peníze na položkách A nebo B, takže je nutné několik let přežít z vlastních zdrojů," dodává Haas.
Haas není jediný, kdo nabádá Liberty Media, aby od řečí přešla k činům. Například Bernie Ecclestone neváhal prohlásit, že teprve teď Chase Carey a jeho tým vidí, jaké to je stát na kapitánském můstku a čelit výzvám. Ve svém hodnocení dokonce sdělil, že noví majitelé F1 od okamžiku převzetí zůstávají za očekáváním.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.