Kvůli dešti si museli v Itálii jezdci na kvalifikaci počkat. Hamilton si vyjel pole position a překonal Schumacherův rekord. Jak hodnotí své výkony jednotliví závodníci a představitelé týmů?
Lewis Hamilton, 1. místoNejdříve bych chtěl poděkovat všem fanouškům. Ferrari je tu sice doma, ale i tak se tu ukázali naši fanoušci. Jsme v krásné zemi na historickém okruhu. Večer si dám asi nějaké ty těstoviny, abych to oslavil.
How does it feel to break the all-time @F1 pole record? We'll let @LewisHamilton explain... pic.twitter.com/X7scB8Boaj
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) September 2, 2017Zítřek bude záležet na počasí. Mělo by být sucho, takže nás snad čeká normální VC Itálie. Bude to hodně těžké, je skvělé, že je na vrcholu i Red Bull, sám jsem nevěděl, jestli jsem tu pole position získal. Stále tomu nemůžu uvěřit. Šedesát devět. Nemohu tomu uvěřit.
Valtteri Bottas, 6. místoPrvní a druhá část kvalifikace ještě ušly. V Q3 bylo na trati více vody a já nedokázal dostat pneumatiky do ideálního stavu. Jiným se to povedlo, takže rošt je značně promíchaný. Nevím, proč se nám to nepodařilo, budeme na to muset ještě kouknout. Zítřek bude jiný den, mělo by být sucho a já budu startovat ze čtvrtého místa. Ferrari jsou za námi, takže máme zaděláno na slušný závod, pokud tedy vše půjde v klidu.
Niki Lauda, nevýkonný šéf týmuNeuvěřitelné. Nemám slov. Lewisovo kolo bylo neuvěřitelné. Valtterimu se to až tak nepodařilo, ale podívejte se na startovní rošt! Je to Hamilton, Stroll, Ocon, Bottas. Neuvěřitelné. Deštivé podmínky nejsou tak těžké a náročné, když máte jezdce jako je Lewis. Dokáže vše poskládat dohromady a zajet fantastické kolo.
RED BULLMax Verstappen, 2. místoJo, byla to dosti záludná kvalifikace, hodně jsme klouzali, ale pak jsme dostali pneumatiky do dobrého rámce a v mém posledním kole vše vyšlo, tak jak mělo. Za druhé místo jsem samozřejmě rád.
Daniel Ricciardo, 3. místoByla to docela zábava. Vlastně Q1 a Q2 byly dost příšerné, hodně jsem zápolil. Ve třetí části se to zlepšilo a měl jsem lepší přilnavost. V závěru jsem pak tlačil maximálně na pilu. Bylo to docela těsné. Myslím, že si to fanoušci nakonec užili, což je důležité.
? “It is, of course, annoying about the penalties " @danielricciardo on #Quali at the #ItalianGP ? https://t.co/Ac8LwP0Ijt #F1 pic.twitter.com/wpKaLUPnzO
— Red Bull Racing (@redbullracing) September 2, 2017Christian Horner, šéf týmuPozitivní den. I přes náročné podmínky se kvalifikovat druhý a třetí po dlouhém čekání je to nejlepší, v co jsme mohli doufat. Oba jezdci dostali maximum z pneumatik, udělali jsme správná rozhodnutí a adaptovali se na změny. Z toho jsme mohli na konci těžit. Nicméně po penalizacích se posuneme dozadu, ale doufáme v probojování se startovním polem. Fanoušci si zaslouží vidět vzrušující závod jako odměnu za čekání a podporu v dešti.
WILLIAMSLance Stroll, 4. místoByla to ohromná zábava. Auto se chovalo dobře a já jsem ji zkrátka užíval. Nikdy jsem nejezdil s vozem F1 za mokra, takže jsem sebou musel hodit. Snad zítra budeme moci odjet z první řady dobrý závod. Zažívám skvělé období. Vím, že jsme se v poslední víkendech hodně trápili, dnes se to sešlo dohromady.
We caught up with an ecstatic Lance after he qualified 4th for tomorrow's #ItalianGP where he will start 2nd following penalties for RB ?? pic.twitter.com/XLnteHRxD6
— WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) September 2, 2017Nečekal jsem že takhle vstoupím do dnešního dne, ale závodění je plné překvapení a nikdy nevíte, co se stane. Podmínky byly obtížné, ale zvládli jsme to jako tým. Cítil jsem se jistý, s vozem se dobře jelo a všechno klaplo. Ale závod je zítra a to je to, co se počítá, já se na něj pořádně chystám. Začínám z místa, které je trochu jiné než jindy, ale stát se může cokoliv a my se zítra pokusíme dostat co nejvýše. Zdá se, že náš vůz je stále více konkurenceschopný. Vím, že podmínky nebyly normální, očekávali jsme, že tento víkend, který je ve znamení rychlých rovinek a pomalých zatáček, bude ve znamení naší větší konkurenceschopnosti a jak se zdá, je to tak.
Felipe Massa, 9. místoPro tým to byla rozhodně kvalitní kvalifikace. Pro mnoho let se náš vůz choval v deštivých podmínkách špatně a dnes byl naopak vynikající, což bylo pro mě důležité. Byl jsem šťastný, že jsem postoupil do Q3, ale už méně s mou pozicí, určitě bych byl šťastnější, kdybych byl na Lanceově místě. Odvedl fantastickou práci, zajel skvělé kolo i celou kvalifikaci. Bylo nádherné vidět, čeho se mu podařilo dosáhnout, pokud jde o jeho čas. Startujeme po penalizacích na druhém a sedmém místě a vyzkoušíme vše, co je v našich silách, abychom odvedli s oběma vozy dobrý závod.
Paddy Lowe, technický ředitelBylo to dlouhé odpoledne, ale z našeho pohledu se vyplatilo. Je to úžasný výsledek, když se oba vozy dostaly do Q3. Vozy byly dostatečně rychlé, zejména Lance je pro mě pilotem dneška. Na ranní schůzce před tréninkem jsme se ho ptali, jestli chce extra trénink na mokru, protože v dešti nikdy F1 nepilotoval, ale on řekl "Ne, beru to tak, jak to je!" Takže jsme viděli velký talent. Dobrý výkon v deštivých podmínkách je velmi obtížné nějak nacvičit nebo testovat, takže jde o jisté překvapení, které může závod udělat pozitivním nebo negativním. Pro zítřek máme Lance v první řadě, což je v jeho premiérové sezóně skvělé - obrovský úspěch. Uvidíme, co v závodě dokáže. Felipe odvedl také výbornou práci v poměrně složité situaci a odstartuje sedmý. Takže se pokusíme završit víkend slušnou porcí bodů.
FORCE INDIAEsteban Ocon, 5 místoV takovéto kvalifikaci je spousta příležitostí a já se dokázal zlepšovat i na dešti. I s vozem formule 1 se dá na vodě jezdit. Tým si to po vší té těžké práci zasloužil. Jejich úsilí je obrovské a my budeme startovat ze třetí pozice. Zítra půjde o pódium a my se budeme snažit. Máme skvělé auto, které se dobře řídilo a je ideálně vyvážené.
Sergio Peréz, 11. místoBylo to dlouhé odpoledne a jsem rád, že fanoušci nakonec i přes všechen ten déšť dostali dobrou show. Podmínky byly náročné, na trati byla voda a auta hodně klouzala. Myslím si, že Charlie Whiting udělal dobře, když posunul restart. Podmínky se hodně měnily a bylo důležité mít vhodné pneumatiky pro daný moment. V Q2 jsem z modré směsi přešel na zelenou a měl jsem jen dvě kola na to, abych zlepšil svůj čas. Nakonec mi chyběly 2 tisíciny. Nejezdil jsem ale nejlépe, rozhodně to nebylo perfektní kolo. Byl jsem moc široký v Ascari a pak jsem se dostal moc blízko za Ricciarda, což mi také nepomohlo. Tyhle drobnosti pak rozhodly o tom, že nejsem v TOP 10. Zítra bude pole zamíchané kvůli penalizacím, tak doufám, že své umístění o pár příček zlepším.
Robert Fernley, zástupce šéfa stájePo takto dlouhém dni je skvělé, že se nám podařilo dostat tak vysoko. Esteban se dostal do Q3 a bude začínat z třetího místa. Dokázal z deště vytěžit maximum a bude mít šanci bojovat o pódium. Sergio měl smůlu a o pár tisícin se nevešel do první desítky. Startuje ale devátý a má tak šanci ukázat rychlost našeho vozu a snad přiveze nějaké body.
FERRARIKimi Räikkönen, 7. místoNevím, nebyli jsme prostě dostatečně rychlí. Nevím, jak na tom bylo naše druhé auto, ale já jsem se hodně potýkal s nedostatkem přilnavosti. Asi jsme nedokázali dostat pneumatiky do ideální kondice. Chyběl nám přítlak a tak dále. Vznikne z toho takový nekonečný příběh. Není to rozhodně ideální, uvidíme, jaké bude zítra počasí. Doufejme, že to bude lepší.
Sebastian Vettel, 8. místoNevím, v čem byl problém. Překvapilo mě, jak rychle ostatní jezdili, nedokázali jsme se jim vyrovnat. Existuje pár věcí, na které se podíváme. Něco nefungovalo. Máme dobré auto, takže se nemusíme obávat. Zítra toho můžeme hodně získat a předjíždět tady.
? Sebastian Vettel Post Qualifying: We have good car so I don't think we need to be afraid.#ItalianGP ?? #F1 #Seb5 pic.twitter.com/PekjEtZF6y
— Sebastian Vettel #5 (@sebvettelnews) September 2, 2017 MCLARENStoffel Vandoorne, 10. místoBýt v první desítce je pro nás hodně dobré odpoledne. Zvlášť tady na Monze to nebylo lehké a podmínky byly náročné. Jsem se svým výkonem spokojen. Bohužel jsem nemohli v Q3 pořádně zabojovat, měl jsem problém s výkonem motoru a vypustil své rychlé kolo. Je to škoda, protože jsme mohli bojovat o víc. Mohli jsme vyjet víckrát a jet na limitu a zariskovat, ale nedostali jsme příležitost. Penalizace znamenají, že odstartuji osmý. Myslím, že nebude pršet a měli jsme dobré výsledky na suchu. Bude to chtít dobrý start, abychom se udrželi skupinky před námi. Máme kolem sebe rychlá auta a snad si pozici udržíme. Boduje se zítra a jsem optimistický.
Fernando Alonso, 13. místoPravda je taková, že jsme museli dlouho čekat. Nyní má znovu pršet. Uvidíme, zda stihnou Q3 vměstnat někam mezi. Neměli jsme moc práce, potřebovali jsme se dostat do těch 107 %. Nechtěl jsem se dostat před kolegu v případě, že by bojoval o Q3. Vyjeli jsme v tréninkovém módu a na již použitých pneumatikách.
Když koukám na ty časy, tak bylo reálné dostat se do první pětky. Uvidíme, zda se nám taková šance naskytne i v neděli. Bude to nepředvídatelné, startujeme zezadu a uvidíme, jestli se něco před námi semele.
Eric Boullier, závodní ředitelPo chaotické sobotě a skvělé práci týmu i jezdců je škoda, že jsme nemohli z dobrých výkonů vytěžit víc. Oba jezdci i přes zpoždění a v těžkých podmínkách jeli dobře a je to povzbudivé, dostat se pohodlně do Q2. Zvolili jsme strategii pozdějšího výjezdu u Fernanda kvůli jeho penalizaci. Jel solidně a mohl být ještě rychlejší. Stoffel do toho dal vše a dostal se do Q3. Rád bych jim poděkoval.
Q3 byla poznamenána zhoršujícím se deštěm a Stoffel tak mohl překvapit, ale bohužel se to nepodařilo. Měl problém s motorem, stále to vyšetřujeme. Nicméně i tak jel fantasticky.
TORO ROSSODaniil Kvjat, 14. místoDnešek rozhodně nebyl jednoduchý!! Měli jsme trochu problém s vyvážením, bojoval jsem, abych zůstal na trati prakticky v každé zatáčce, jako kdybych měl všude vyletět! Občas bylo také obtížné se rozhodnout, na jakých pneumatikách vyjet - někdy podmínky nahrávaly pneumatikám do mokra, jindy zase do přechodných podmínek... Ale jsem s dnešním výkonem vcelku spokojený, bylo to z mé strany slušné, víc toho udělat nešlo. Zítra to nebude snadný závod, zvláště když bude suchá trať - není to okruh, který by nám vyhovoval. Prostě se budeme co nejvíce snažit a uvidíme, jak dopadneme.
Carlos Sainz, 15. místoByla to velmi obtížná kvalifikace a předpovídat počasí bylo ještě těžší... všechno bylo značně choulostivé! Na začátku jsem neměl s přechodnými pneu dobrý pocit, proto jsem přezul na mokré, s nimiž jsem se cítil líp. Pak jsme se rozhodli vrátit na intermediates, protože se s nimi všichni ostatní zlepšili, ale měli jsme nízkou přilnavost. Bylo to kvůli kompromisnímu nastavení s ohledem na zítřejší závod, kdy snad bude sucho. Doufejme, že nám to zítra pomůže, protože v dnešních podmínkách by bylo hodně těžké. Jeli jsme s menším přítlakem než měli naši soupeři, proto jsem hodně s vozem bojoval zvláště v zatáčkách. Zítra kvůli penalizaci začínáme zezadu, ale budeme se snažit získat co nejvíce pozic, takže uvidíme, kde nakonec skončíme.
Jody Egginton, vedoucí výkonuBudeme mít velmi rušný večer při analýze našich dat, ale také budeme hlídat konkurenci, neboť nám nějaké informace chybí. Po třetím tréninku, kdy došlo k dešti, jsme se rozhodli udělat jeden krátký výjezd kvůli kontrole různých nastavení pro déšť, ten proběhl bez jakýchkoli problémů. V deštivé kvalifikaci jsme zkoušeli nějaké varianty a byli jsme připraveni na mix v Q1, ovšem došlo k rychlému zastavení červenou vlajkou.
Po restartu jsme oba vozy poslali na trať na přechodných pneumatikách, ale i když obě auta prošla do Q2, příliš nefungovaly. Pokusili jsme se v Q2 o stejnou strategii a provedli některé změny nastavení, aby přechodným pneumatikám lépe vyhovovaly, ale nebyli jsme schopni zajet čisté kolo a z toho důvodu jsme nepostoupili. Musíme přesunout svou pozornost na nastavení pro závod, které by poskytlo možnosti oběma vozům dosáhnout co nejlepšího výsledku, nejlépe s oběma na bodovaných pozicích.
RENAULTNico Hülkenberg, 12. místoBylo to dnes náročné a to především na přechodných pneumatikách. Bylo to jako jezdit na mýdle. A my neměli přítlak a vyvážení. Na mokrých pneu to bylo lepší a měli jsme dobrou rychlost až do začátku Q2. Nakonec jsme ale z pneumatik nedostali rychlost, když jsme to potřebovali. Zítra uděláme maximum a snad získáme body.
Joylon Palmer, 17. místoZajel jsem do boxů pro pneumatiky do přechodných podmínek a prostě jsem je nemohl dostat do optimální kondice. Odjel jsem jedno kolo, ale voda byla prostě všude. Myslím si, že to byla hlavní příčina, proč jsme nemohli ty pneumatiky dostatečně zahřát. Většinou chcete na směs do přechodných podmínek přejít co nejdříve, ale tyhle gumy jsou nové a moc jsme s nimi nejezdili. Musel jsem pak zpátky pro pneumatiky do deště, což nás pohřbilo.
Alan Permane, sportovní ředitelNa déšť jsme se těšili, protože auto funguje při vyšším přítlaku lépe. Ranní trénink prokázal, že rychlost je dobrá. Bohužel potom ale kvalifikace byla náročná a nedokázali jsme správně pracovat s pneumatikami. Mokré pneu nám vyhovovaly více. Cílem je získat pozice a zmaximalizovat příležitosti. Mělo by být sucho, takže to asi bude jasnější den.
HAASKevin Magnussen, 16. místoSedět a sledovat prázdnou trať tak dlouhou dobu je těžké, vyslovuji uznání všem, kteří zůstali. Pro mě to nebyl nejlepší den. Nakonec jsem nebyl schopen dostatečně zahřát pneumatiky do přechodných podmínek. Měl jsem zůstat na mokrých gumách. Vím, že ostatní vpředu s nimi uspěli, my nemáme přítlak, aby to zafungovalo. Pneu do mokra by byla lepší. Byla to ale moje volba, to se někdy stane. Letos je to poprvé, co jsme měli s pneumatikami potíže. Tak to je. Zítra bude naše počáteční pozice trochu lepší, protože jsou tu nějaké penalizace, nicméně jsem zklamán.
Romain Grosjean, 20. místo, nehodaVěděl jsem, že podmínky nejsou dobré. Viditelnost byla strašná, aquaplaning v rychlosti 300 km/h. Na rovince jsem ztratil vládnu nad vozem. Nic jsem neviděl a nebyl jsem schopen jet ani na rovince. Na jízdu bylo na trati příliš mnoho vody. Chytil jsem masivní aquaplaning a nemohl jsem vůbec nic dělat, přišlo to zcela bez varování. Jen jsem letěl. Měl jsem smůlu, že jsem byl v té době a na tom místě. Možná by bylo správné ještě několik minut počkat.
Od svého úvodního kola jsem si stěžoval, že to je příliš nebezpečné, vůbec jsem neviděl, kde jsem. A nebyl jsem jediný, dohlédl jsem tak na 25 metrů. Je zřejmé, že nehoda na rovince naznačuje, že auto nešlo ovládat, protože tam bylo mnoho vody. Jsem zklamán, že kvalifikace v takových podmínkách začala, ale co mohu dělat? Nemůžete se otáčet, nevíte, kdo je za vámi, netušíte, kdo je před vámi. Myslím, že jsme měli čekat. Náraz nebyl tak strašný, fyzicky jsem v pořádku, mentálně je to horší, není to vůbec snadné strávit. U auta jsou poškozena kola a přední spoiler, náraz nebyl tak strašný, takže věřím, že bude zítra v pořádku.
Günther Steiner, manažer týmuByl to náročný den a zmatená kvalifikace. Romain poškodil svůj vůz ve třetím kole a tím pádem byl brzy ze hry. Máme poškozené auto, které musíme do zítřka opravit. U Kevina se nepodařilo dostat pneumatiky do přechodných podmínek na patřičnou teplotu, nebo aspoň nefungovaly podle očekávání. Dobrou věcí ale je, že po všech penalizacích, které jsou očekávány, se posune někam na 11. místo. Řekl bych, že při veškeré smůle máme aspoň trochu štěstí.
SAUBERMarcus Ericsson, 18. místoDnešní počasí všechno hodně ztížilo. Myslím, že výkon na mokrých pneumatikách byl v pořádku a vyvážení auta bylo také dobré. Bohužel, když jsme přešli na pneumatiky přechodné na konci Q1, nemohli jsme je dostat do správné teploty. Je to zklamání, že jsme v těchto náročných podmínkách nedopadli lépe, ale to se někdy stává.
Pascal Wehrlein, 19. místoPrvní kola na mokrých pneumatikách byla v pořádku a ve voze jsem se cítil komfortně. Vzhledem k tomu, že se podmínky na trati zlepšovaly, přešli jsme na pneu do přechodných podmínek. Nepodařilo se nám dosáhnout správného okna, takže jsem nebyl schopen zajet lepší kolo. Udělal jsem to nejlepší, co šlo, teď už se soustředím na zítřejší závod.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.