Hned dvě kolize a ještě na stejném místě v průběhu Grand Prix Belgie, jejichž výsledkem bylo poškození "pachatelova" vozu a ztráta důležitých bodů. Vedení Force Indie sahá k dalším razantním opatřením, aby se její piloti uklidnili.
Oba incidenty se odehrály na původním startovním roštu, který leží na klesající části trati před vlásenkou Eau Rouge. Poprvé se tu střetli Esteban Ocon a Sergio Pérez už po startu, ale to jejich kontakt skončil jen lehkým nárazem kolo na kolo. Ve 28. kole už Mexičan zatlačil svého kolegu tvrdě až na zeď, ale paradoxně na situaci doplatil defektem pravého zadního kola, ale i přes pouhé zbytky pneumatiky se dokázal dovléci do depa. Úlomky levé poloviny předního spoileru Oconova vozu na trati byly příčinou výjezdu safety caru na trať.
Tým se prakticky ihned po závodě nechal slyšet, že piloti mají okamžitý zákaz vzájemných soubojů, protože je nepřípustné, aby Force India kvůli jejich řevnivosti přicházela o body. To ale nebylo zdaleka všechno. Následovaly osobní výlevy pilotů na sociálních sítích. Esteban Ocon si na svém twitterovém účtu stěžoval, že se Pérez svým chováním pokusil hned dvakrát zabít, což Pérez následně na své platformě vyvrací. Vzhledem ke zvýšenému napětí mezi oběma piloty vedení prohlásilo, že trpělivost je u konce a budou následovat tvrdé tresty, pokud ještě k nějakému incidentu dojde.
Damage limitation today, we were having a good race until Perez tried to kill me 2 times! Anyway he didn't manage to do so ending up P9?! pic.twitter.com/00kmub96B4
— Esteban Ocon (@OconEsteban) 27. srpna 2017
Part 1 #NeverGiveUp #Checo11 pic.twitter.com/KwIJ3pRj1u
— Sergio Pérez (@SChecoPerez) 27. srpna 2017
Part 2 #NeverGiveUp #Checo11 pic.twitter.com/k5NMb4TLxM
— Sergio Pérez (@SChecoPerez) 27. srpna 2017"Pokud se taková situace opakuje, musíme to řešit. Pomalu při startu myslíme na to, aby nám naše auta vydržela. Jsem z toho zklamaný, že to nejde vyřešit jinak - že si tým musí hrát na Velkého bratra. Je to zklamání, ale tým je na prvním místě a proto to musíme udělat," potvrdil své rozhodnutí výkonný ředitel Otmar Szafnauer a pro server motorsport.com připustil, že Force India půjde ve šlépějích Mercedesu, který po rakouské Grand Prix v minulém roce přijal podobná opatření.
Szafnauer je o to víc roztrpčen, že piloti dostali důvěru a možnost spolu bojovat o pozice, namísto aby hned od začátku proti nim ze strany týmu bylo postupováno tvrdě. Ostatně incidenty mezi oběma vozy jsme zaznamenali už v Kanadě, Ázerbajdžánu a Maďarsku. Szafnauer nyní připouští, že varování mělo přijít už dříve.
"Kdybychom reagovali dříve a měli jasně nastavená pravidla, možná by se nic podobného nestalo. Můžeme konstatovat, že jsme přišli o nějaké body, ale pořád to bylo v rovnováze s produkovanou show, dali jsme jim možnost na sebe útočit. Nelíbí se nám umělé řízení z boxové zídky. Všechno bylo uvedení v prohlášení po závodě, ale předtím, než provedeme nějaké rozhodnutí, musíme shromáždit informace a otevřeně o nich debatujeme. Změníme pravidla v oblasti povinností. To se stane. Pokud neexistuje žádný potenciál ke zlepšení situaci a zbývá pouze riskování, budeme muset přistoupit k sankcím," zdůraznil Szafnauer s tím, že každý další incident bude mít za následek penalizaci v podobě vynechání jednoho závodu.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.