Letošní sezóna má své evergreeny - jedním z nich je bezesporu stále bublající debata a dohady, zda McLaren a Honda zůstanou ruku v ruce i nadále, protože postup vpřed je stále klopotný a prozatím bez výsledků. Ovšem stačí si poslechnout Zaka Browna a věc má náhle docela jinou barvu.
Mercedes a Ferrari jsou "rádi, že jsme tam, kde se momentálně nalézáme". To je také podle Zaka Browna důvod, proč odmítají uvažovat o poskytnutí pohonné jednotky McLarenu pro rok 2018. Vzápětí však výkonný ředitel týmu uvedl věci na pravou míru, když prohlásil, že "nakonec jsme dospěli k přesvědčení, že Honda svou práci uspokojivě zvládne," uvedl v rozhovoru pro stanici SkySport.
Faktem zůstává, že McLaren se zatím krčí se dvěma body na chvostě hodnocení Poháru konstruktérů, dokonce ztrácí i na Sauber, který rozhodně nelze označit za konkurenta na stejné úrovni. Alonso je v této chvíli králem odpadlíků, když nedokončil nadpoloviční většinu Grand Prix, do nichž odstartoval. A právě taková situace podle Browna náramně vyhovuje dvěma největším sokům o letošní korunu mistra F1.
"Jsme velký tým, který ví, jak vyhrávat závody a šampionáty, takže přestože je škoda vidět nás v současné pozici, většina týmů je v podstatě ráda, že se nacházíme tam, kde právě jsme. Nechtějí, abychom se k nim dostali příliš blízko," postěžoval si.
Není málo těch, kteří vidí v současných problémech McLarenu paralelu s Red Bullem, který po nepovedené sezóně 2015 (poprvé od roku 2009 v ní nevyhrál ani jeden závod) zvažoval přechod od Renaultu k Mercedesu. Podle Christiana Hornera mu nedávno Brown řekl, že se ve své podstatě dívá na stejný film, jaký prožil Red Bull. Mercedes tehdy také údajně nejevil velké nadšení, že by měl konkurenci znovu probudit k životu.
"Hovořili jsme s Hondou o různých scénářích. V konečném důsledku se ale domníváme, že Honda celou situaci zvládne, stejně jako tomu bylo v minulosti. Potřebujeme se ujistit, že vývoj bude co nejrychlejší. Začínáme pracovat na voze pro rok 2018 a můžeme zajít jen tak daleko, jak nám dovolí možnosti.
Takže v letní přestávce, která už není tak daleko, potřebujeme dotáhnout nový pokrok Hondy. Nemůžeme si dovolit nebýt nadále konkurenceschopní. Kvůli tomu McLaren nezávodí. Trvá to už tři roky, takže musí přijít nějaké výrazné změny výkonu nebo jiné způsoby, jak se na tuto úroveň dostat. My, stejně jako Fernando Alonso, chceme v závodech stanout nejen na stupních vítězů, ale i vyhrávat - takže je nutné určité věci změnit," prohlásil Brown.
Jak bylo uvedeno v nedávné minulosti, Alonso rovněž nabádá, aby byla co nejdříve vyjasněna situace s Hondou. Ke klidu mu nepřispělo ani poslední odstoupení, mimochodem letos viděl cíl jen dvakrát. Podle Španěla může jakékoli váhání mít vliv i na následující sezónu.
"Je to na týmu, ale čím dříve se rozhodnou, tím lepší to bude v přípravě pro následující rok. Proto si myslím, že se pokusí o brzké rozhodnutí. Samozřejmě podpořím jakékoliv jejich rozhodnutí," popisuje Alonso, ačkoliv mu na konci roku 2017 vyprší tříletý kontrakt s McLarenem.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.