Zprávy o návratu polského pilota Roberta Kubici do kokpitu vozu Formule 1 zvedly hladinu diskusí, jakou má šanci, že by se vrátil zpět na trati Grand Prix. Objevují se argumenty pro i proti, šance se pohybují někde na rovině 50:50.
Zranění, které na delší čas přeruší kariéru, může značně ovlivnit schopnosti pilota. Stačí připomenout fenomenálního Stirlinga Mosse, který už se po své těžké nehodě v Goodwoodu nemohl spolehnout na dřívější reakce. Za zmínku ale stojí také případ Alessandra Nanniniho. Ten díky své neuváženosti havaroval v závěru sezóny 1990 s vrtulníkem a utrpěl velmi těžké zranění pravé ruky. Jednalo se o hodně podobný úraz jako v případě Kubici, ale Ital přes několik testů v F1 znovu nezávodil, soustředil se pak na závody cestovních vozů.
Dalším mužem, který prožil opravdu tragickou zkušenost, je Nanniniho krajan Alessandro Leone Zanardi. Ten při závodě série IndyCar v Lausitzringu 2001 po kolizi s Kanaďanem Alexem Taglianim přišel o obě nohy. V jeho případě nebylo na F1 ani pomyšlení, ale nezlomný Alex dokázal znovu usednout do závodního vozu v méně náročných podnicích a především se soustředil na závody postižených sportovců. Kdo z pilotů F1 se může pochlubit zlatými medailemi, a nic tomu neubírá fakt, že jsou z paraolympijských soutěží?
Padesátiletý expilot, který si v F1 vyzkoušel značky Jordan, Minardi, Lotus a Williams samozřejmě Kubicovy snahy pečlivě sledoval a vyslovil názor, že jeho šance na návrat do Formule 1 je opravdu hodně vysoká. Zejména proto, že na rozdíl od Nanniniho se jednalo o poněkud lehčí zranění.
"Četl jsem, že najel více než 100 kol, takže by se k tomuto sportu rozhodně mohl vrátit. A dle mého názoru není určitě náhodou, že mu šanci otestovat vůz F1 poskytl právě Renault. Doufám, že se vrátí, protože je to hodně dobrý pilot, jako člověk je výborný, také mu to sluší - navíc by to byl opravdu velice silný příběh," uvedl Zanardi pro italský list Corriere della Sport.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.