Grand Prix Malajsie bude dalším z "nových" okruhů, ze kterého po letošní sezóně zmizí Formule 1. Skončí tak osmnáctileté období, kdy se po trati Sepang International Circuit proháněly monoposty nejprestižnější kategorie.
Pořadatelé Grand Prix Malajsie se cítí "napáleni až podvedeni" zvláště poté, co si vyslechli prohlášení Bernie Ecclestonea, který nedávno přiznal, že požadované poplatky za pořádání Grand Prix byly příliš vysoké. Finanční potíže kromě Malajsie měly i další lokality, například v Koreji a Indii, kde mělo trvání závodů F1 krátkodobý charakter. Ecclestone uvedl, že za podmínek, které byly dříve vyžadovány, tyto závody neměly šanci dlouho fungovat.
Promotéry v Malajsii toto prohlášení krajně rozladilo. Jejich závod po letošní sezóně z kalendáře Grand Prix F1 zmizí právě kvůli vysokým nákladům, ale na trati v Kuala Lumpur se nadále budou pořádat závody série MotoGP.
"Připadáme si napálení, i když nás samozřejmě k podpisu smlouvy nikdo nenutil. Ale přijít s takovým prohlášením - jak se teď máme cítit? Museli jsme přeplácet a nedostali jsme za to, co jsme chtěli, dobré závody a přístup k týmům a pilotům. Jistě, nikdo nám nedával pistoli ke spánku kvůli podpisu, ale sdělit světu něco podobného, to nás opravdu rozhořčilo. Vyvolává to v nás dojem, že jsme za své peníze nedostali to, co nám náleželo," vyjádřil mínění zástupců GP Malajsie vedoucí představenstva okruhu Razlan Razali.
"Nikdo z nich nedělal hlupáky, protože něco takového je nesmírně těžké. Jiná věc je, pokud jimi opravdu jsou. S motocykly dosáhli velice dobrých výsledků, zamilovali si je a je zřejmé, že na nich vydělávají až dost. S F1 to u nich nefunguje. Řekl jsem jim, že není naše chyba, že údajně nedostali to, co si koupili. My neděláme show. Pokud teď Ferrari udrží svou pozici a ostatní udělají totéž, budeme mít velmi dobré závody a pak by to mělo být pro samotné pořadatele mnohem lepší, budou schopni prodávat vstupenky," reagoval na Razaliho výtky Bernie Ecclestone.
Jak bylo uvedeno, postupný pokles diváků i televizních přenosů vedl vládu Malajsie, která závod finančně podporovala, k žádosti o předčasné ukončení kontraktu, který měl vypršet v roce 2018. Na otázku, zda Razali a jeho tým zkusili navázat kontakt s Liberty Media, dostali zástupci serveru motorsport.com následující odpověď.
"Základní jednání jsme navázali, ale nemá smysl mluvit o minulosti. Usilovali jsme o setrvání v kalendáři, vedli jsme dlouhé rozhovory v Bahrajnu, ale nenašli jsme způsob, jak pokračovat. Liberty Media byla ochotna snížit poplatky, ale nabídka nebyla natolik atraktivní, abychom udrželi závod i pro rok 2018," vysvětlil Razali.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.