V rámci dohody uzavřené mezi výrobci vozů F1 a FIA před 12 měsíci a platné do roku 2020 byl zakomponován i plán, který by měl zajistit konkurenceschopnost a přibližně stejnou úroveň všech zúčastněných motorů v F1.
Automobilová federace FIA uvedla, že po prvních třech závodech sezóny 2017 provede analýzu potenciálu každé pohonné jednotky a pokud bude rozdíl mezi nimi při simulaci na barcelonském okruhu větší než 0,3 vteřiny, bude požádána Strategická skupina, aby zasáhla.
"Prověříme každý vůz v každém kole v prvních třech závodech, vytěžíme tak nejlepší informace té které pohonné jednotky a poté stanovíme průměr. To nám poskytne index výkonu pohonné jednotky každého výrobce. Pak tento index převedeme na okruh Circuit de Catalunya a porovnáním získáme rozdíl na jedno kolo barcelonské trati," uvedl před rokem šéf motorové sekce FIA Fabrice Lom u příležitosti španělské Grand Prix.
Zdá se, že nyní může nastat takový případ "pomoci" u Hondy, která má od prvních testů potíže s výkonem a spolehlivostí, nepodařilo se jí dosáhnout očekávaného pokroku spojeného s novou koncepcí vozů. Před nejnovějším zasedáním Strategické skupiny v pondělí tak může dojít k debatě, zda a jakou pomoc Hondě poskytnout. Hovořit o této oblasti hodlá i závodní ředitel McLarenu Eric Boullier, ačkoliv on sám je ohledně jakékoli pomoci japonskému výrobci motorů skeptický.
"Je to něco, co musíme pozvednout. Jsme dnes v pozici, kdy si vůbec nejsem jistý, zda si ostatní přejí, abychom vytěžili z pohonné jednotky větší výkon, ale domnívám se, že pro F1 by bylo spravedlivější, aby podmínky byly vyrovnané. Nemíním tím pomoci někomu tak, aby porážel nejlepší motory, ale abychom se dostali do onoho okénka 0,3 vteřinového odstupu. Pro F1 by to bylo rozhodně lepší a spravedlivější. I pro další výrobce vozů a motorů F1 to bude atraktivnější, pro jejich případné zapojení do F1, stejně tak pro fanoušky, protože to přinese větší závodění. Takže pomoc by se sama nabízela, jenže jsme ve světě tvrdé konkurence a hodně lidí možná nebude chtít, abychom byli její součástí," medituje Boullier.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.