Ještě nedávno držel Bernie Ecclestone vůči pořadatelům tvrdý kurs a pro jejich nářky ohledně vysokých cen za možnost pořádat závod F1 neměl pochopení. Nyní však nasadil někdejší Malý Napoleon docela jiný přístup a horuje za snížení poplatků.
Je to opravdu s podivem, stačí si vyhledat na F1NEWS.cz články o tvrdém souboji FOCA s FISA. kde jedním z ožehavých bodů byly i tahanice o poplatky pořadatelů do kasy FOCA (rozuměj Ecclestoneovi). Ještě nedávno byl Bernie přezíravý k lamentaci některých zavedených okruhů, že je pro ně neúnosné platit tak vysoké sumy. Nyní ale šestaosmdesátiletý Ecclestone vykročil na docela jinou cestu - podle něj by se měly finanční požadavky na pořadatele jednotlivých Grand Prix urychleně snížit, protože jak se ukazuje, současný stav je pro ně neudržitelný.
"Jednou z věcí, která by byla dobrá pro všechny, by mohlo být účtování menších poplatků promotérům. Připravil jsem nějaké dobré nabídky. Pořadatelé platí spoustu peněz a mnozí z nich, dost možná všichni, nejsou schopní vydělávat, spíše naopak. Bojím se, že dříve nebo později dojde na situaci, kdy vlády odmítnou podporu a sdělí jim likvidační »bye bye«. Kdyby se nám podařilo poplatky snížit, mohli by potom zlevnit vstupenky a tím pádem jich více prodat. Takže pokud chcete udělat něco pro fanoušky, je tohle ten nejlepší způsob," tvrdí Ecclestone.
Pochopitelně se objevilo nemálo dotazů, jak je možné, že na tuto variantu přišel až poté, co vystoupil z kolotoče F1 a nepokusil se ji prosadit už daleko dříve - jeho přístup byl spíše opačný, a to už od 70. let, kdy začal mnohé závody provozovat ve vlastní režii, to jest že si prostě danou Grand Prix od pořadatelů koupil.
"Ano, mohl jsem něco takového udělat a poplatky snížit. Ale snažil jsem se vydělat peníze pro společnost, pro níž jsem pracoval. A jak situace vypadá, primární snahou Liberty Media není výdělek, nýbrž chtějí potěšit fanoušky, což je chvályhodné," vysvětluje Ecclestone.
Varování jménem MalajsieEcclestoneovy obavy se opírají o reálnou skutečnost, že Grand Prix Malajsie se už v příštím roce v seriálu Grand Prix neobjeví, ačkoliv ještě měla smlouvu. Nahnuté to je i s Grand Prix Singapuru, trvalé problémy mají v Německu a ve Velké Británii.
"Myslím, že se mi podařilo pořadatele Singapuru přesvědčit, aby ještě pokračovali. Poněkud jsme jim změnili termíny a upravili podmínky, ještě nejsou definitivně rozhodnutí, co bude dál, ale možná také skončí. To Malajsie je uzavřenou kapitolou. Zůstalo tam plno věcí z dob, kdy jsem je do F1 přivedl, ale neměli skutečně příliš na vybranou. Byli odhodláni skončit," objasňuje osudy asijských závodů Ecclestone.
Interlagos v ohrožení, Turecko s nadějíDalší závod, nad kterým se pomalu stahují mračna, je brazilský Interlagos. Nejenže chybí peníze na údržbu okruhu a je záhadou, jak se vždy povede ho připravit na další ročník, dalším hřebíkem do jeho pomyslné rakve je nedostatek brazilských pilotů, což byl vždy důvod pro návštěvy. Pokud Brazílie nebude pořádat svou Grand Prix, po dlouhých letech vypadne z kalendáře Jižní Amerika.
"Pokud se najde někdo, kdo okruh koupí, tak zůstanou. Město je odhodláno ho prodat. Zasazuji se o to, aby při prodeji byla ve smlouvě doložka, že kupec se zaváže provozovat nadále závodní okruh. Podařilo se nám toho dosáhnout, takže musíme sehnat někoho, kdo bude ochoten investovat a někoho, kdo bude v Interlagosu nadále pořádat závody. Brazilci předpokládali, že to bude někdo ze středního Východu, ale v současné době žádná nabídka nepřišla," vysvětluje Ecclestone.
Naráží na osud tureckého okruhu, který vypadl z finančních důvodů z kalendáře v roce 2011. Zdá se, že pro Istanbul Park ještě docela nezhasla hvězda naděje, protože Liberty Media mají zájem o její obnovení, alespoň šéf Chase Carey kvůli tomu navštívil tureckého prezidenta Recep Tayyipa Erdoğana.
"Nefungovalo to z jednoho prostého důvodu - nechtěli platit. Měl jsem smlouvu s člověkem, který byl tehdy premiérem, dnes je prezidentem. Zaplatili paušální poplatek a zbytek jsme museli vybírat my. Byl bych rád, kdyby to fungovalo, mám to tam rád a líbily se mi závody na tomto okruhu. Snad by to klaplo, kdyby nemuseli vydávat tolik peněz," dodává Ecclestone.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.
Max Verstappen si suverénně zajistil pole position pro Velkou cenu USA, když porazil Landa Norrise. Oscar Piastri tentokrát nestačil ani na top 3.
Max Verstappen ovládl chaotický sprint před Velkou cenou USA 2025. Oba jezdci McLarenu přitom skončili hned v první zatáčce po úvodní kolizi.
Nico Hülkenberg překvapil výborným výkonem a zajistil si nejlepší startovní pozici sezóny ve Sprintu během víkendu Velké ceny USA.
Fernando Alonso si v kvalifikaci na okruhu Circuit of the Americas připsal jedno ze svých nejlepších letošních umístění. Přestože jej čeká náročný závodní víkend, zůstává odhodlaný a motivovaný bojovat.
Andrea Stella po sprintové kvalifikaci v Austinu naznačuje, že McLaren skrývá určité trumfy, které by mohly použít v následujícím závodě.
Zatímco McLaren drží pod pokličkou detaily ohledně „důsledků“, které čekají Landa Norrise, Martin Brundle poskytl svůj pohled na možné scénáře.
Laurent Mekies přiznal, že tým udělal chybu ve strategii výjezdů na trať a zdůraznil, že Yuki Tsunoda si zaslouží omluvu.
Lewis Hamilton působil zklamaně poté, co sprintová kvalifikace na Velkou cenu USA znovu odhalila přetrvávající potíže týmu Ferrari.
Sprintová kvalifikace v Austinu nabídla dramatické momenty na čele startovního roštu. Max Verstappen předvedl silný výkon, který přinesl napínavý souboj s piloty McLarenu.
V prvním tréninku v Austinu ukázal Lando Norris svou rychlost, když překonal Nich Hülkenberga a Oscara Piastriho. Charles Leclerc v technických problémech.
Lewis Hamilton reaguje na spekulace o možném přesunu Christiana Hornera do Ferrari.