Aerodynamický prvek zvaný "žraločí ploutev" vzbudil prakticky ihned po představení nových vozů pro sezónu 2017 velké pozdvižení. Mezi odpůrce tohoto řešení patří i Ross Brawn, i když není zdaleka sám.
Po jeho bok se může zařadit i šéf Red Bullu Christian Horner, který dokonce vyzval k tomu, aby se začalo něco dělat, než estetika vozů Formule 1 bude docela minulostí. Sám Ross Brawn připustil, že tato otázka ještě určitě přijde na přetřes.
Přitom to není zase tak dávno, kdy byly týmy F1 tlačeny k tomu, aby jezdily s podobným prvkem, který by byl využíván také pro lepší zobrazení startovních čísel jednotlivých pilotů. Mělo k tomu dojít na popud prezidenta FIA Jeana Todta v roce 2012, ovšem tehdy se týmy jednoznačně proti takovému řešení postavily. Proto Brawn nechápe, že po pěti letech je situace obrácená o 180°, což Rosse značně "frustruje".
Dvaašedesátiletý Brit si je ale také dobře vědom, že zbavit vozy "ploutví" není vůbec jednoduché, ba spíše nemožné. Takový návrh by musel mít stoprocentní podporu týmů (a v tomto směru absolutní shoda rozhodně nepanuje), ledaže by do hry vstoupila FIA a označila by daný prvek jako neakceptovatelný z bezpečnostních důvodů.
"Součástí prodeje jistého prostoru v souvislosti s novými pravidly měla být lépe vypadající auta. Dosáhli jsme v tomto směru pouhé poloviny, protože se objevily všechny ty podivnosti - "žraločí ploutve", T-křídla a některé další prvky, je jich najednou o tolik víc, než jsem zaregistroval v předchozí poměrně dlouhé době. Je to pochopitelné, protože to přináší každá směna a nový soubor pravidel, ale v příštím výkladu se musíme ujistit, že se to nebude opakovat - a nejde tu jenom o oblast estetiky," svěřil se Brawn serveru motorsport.com.
"Víte, je pro mě zklamáním, když Todt přišel s myšlenkou udělat takové zařízení, na které by se z boku auta přesunulo startovní číslo, aby fanoušci na tribuně dobře viděli, na jaký vůz se vlastně dívají. Protože ne každý je přesně obeznámen s tím, jakou má přilbu a podobně. Tehdy padl nápad na »shark fin«, kterou by bylo snadné na vůz aplikovat. A polovina týmů tehdy opáčila: »Nic takového na našem autě nechceme, je to strašné!« Bylo to tehdy testováno, měli jsme dokonce fotografie. Tahle varianta neprošla," vzpomíná Brawn.
S nástupem Liberty Media do Formule 1 očekává Brawn jistou změnu k lepšímu. Předpokládá, že by se týmy mohly více otevřít některým myšlenkám, navzdory tomu, že by to mohlo do jisté míry být proti jejich vlastním zájmům, nevidí ale tuto eventualitu jako vysloveně nemožnou.
"Není žádný vypínač, který by stačilo přehodit, lidé snad pochopí, že mám leží na srdci zájem o tento sport. Nebuďme ale naivní, Liberty Media samozřejmě chtějí, aby Formule 1 vynášela. Nejsou tu kvůli dobročinnosti. Ale věří, že tato sportovní oblast může být mnohem lepší a větší ohledně investic a času. V tom je nová filozofie jiná. Nacházejí se v procesu budování. Když se ohlédnete do historie, mnoho obchodů mělo k dispozici nutný čas. Vytvořili operační tým a podporují ho, dali mu příležitost k růstu za pomoci vnitřních či vnějších investic. Proto doufám, že naše motivy lidem ukáží snahu o zlepšení F1. Žádné jiné v tom nejsou. Stejně jako jsme po dlouhou dobu neskončili v pasti narušení hospodářské soutěže (jen proto, že někdo vyhrává), by lidé neměli naše motivy zpochybňovat. Ať souhlasí s tím, co chceme udělat, ale nehledají hned pochyby. Ty se týkají úspěšnější, zábavnější, přitažlivější a komerčně rentabilnější Formule 1, protože všechno kráčí ruku v ruce," dodal Brawn.
Lewis Hamilton si z Imoly odváží novou motivaci a chuť experimentovat. Pozitivní průběh závodu v Emilia Romagna ho povzbudil k tomu, aby před nadcházejícím Monakem vyzkoušel několik nových strategií. Po náročné sérii závodů tak britský šampion hledá cesty, jak posunout svůj výkon a znovu zaútočit na špičku.
Franco Colapinto po náročném debutu v Imole, zakončeném šestnáctým místem a havárií v kvalifikaci, přiznal, že se zatím necítí být na potřebné úrovni. Přesto víkend bere jako důležitou zkušenost a věří, že trpělivostí se dokáže prosadit.
Šéf týmu McLaren Andrea Stella otevřeně přiznal, že během Velké ceny Emilia-Romagna tým nikdy nedisponoval dostatečným tempem na závodní trati. Podle něj McLaren nikdy nedokázal naplno konkurovat soupeřům a postrádal rychlost, která by mu umožnila bojovat o přední pozice.
Lando Norris po závodě v Imole uznal, že svět Formule 1 se může během několika dní dramaticky změnit. Zatímco v Miami slavil vítězství, tentokrát nestačil na Verstappena. Přesto zůstává přesvědčený, že McLaren směřuje správnou cestou.
Alex Albon vzal kontakt s Charlesem Leclercem v Imole sportovně a přiznal, že by na jeho místě jednal stejně. Tvrdý souboj označil za součást závodění a nepovažuje ho za důvod ke stížnostem.
Charles LeclercFerrari kritizuje výkonnost týmu po zklamání v kvalifikaci, které ho v Imole odsoudilo k těžkému závodu a soubojům ve středu pole s Albonem a Gaslym.
Vysoké teploty v Imole představovaly pro tým Mercedes značnou překážku, která se výrazně podepsala na jejich výsledcích. George Russell skončil až na sedmém místě, zatímco jeho týmový kolega Andrea Kimi Antonelli musel kvůli technickým problémům závod předčasně ukončit.
Osmnáctiletý talent Mercedesu přiznal, že ho při debutu ve Formuli 1 v Itálii přemohla síla okamžiku a nečekaně velká pozornost. Přesto šlo podle něj o nezapomenutelný zážitek a silnější vstup do světa F1, než si kdy dokázal představit.
Lewis Hamilton předvedl v Imole působivý výkon, když se ze 12. místa na startu dokázal propracovat až na čtvrtou příčku. Britský pilot stáje Mercedes tak ukázal, že stále patří mezi nejzkušenější a nejrychlejší jezdce ve startovním poli. Jeho stíhací jízda byla jedním z hlavních momentů závodu.
Max Verstappen zvítězil v Imole zaslouženě, nikoliv náhodou, uvedl šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Podle něj tým překonal zásadní slabinu svého vozu RB21, čímž jasně ukázal svou sílu a připravenost čelit McLarenu.
Max Verstappen položil základ vítězství v Imole už v prvním kole, když se po vnější straně Tamburella prohnal kolem Oscara Piastriho. Přestože se Australan snažil, nic nemělo takový dopad na vývoj závodu jako právě tento klíčový tah.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.