Japonská automobilka v minulých letech vyjádřila určitou neochotu spolupracovat s odbornými poradci v oblasti pohonné jednotky. Pokud bychom chtěli použít starých dobrých přísloví, odříkaného chleba největší krajíc, stejně jako na každého jednou dojde.
Přesně tak bychom mohli popsat přítomnost konzultanta Gillese Simona s japonskou automobilkou. Osmapadesátiletý Francouz vystudoval École des Mines, studia ukončil v roce 1984 a poté čtyři roky pracoval ve výzkumném a vývojovém oddělení Renaultu. Jeho další kroky vedly k Peugeotu, kde se podílel na přípravě desetiválcového motoru pro Le Mans. V roce 1993 zamířil s Jeanem Todtem k Ferrari, kde asistoval Paolo Martinellimu v motorovém a elektronickém oddělení. V roce 2006 se stal vedoucím a po třech letech se s italskou značkou rozloučil. Následovaly dva roky práce pro FIA v rámci přípravy nových pohonných jednotek, pak se Simon připojil k programu Propulsion Universelle et Recuperation d´Engine (PURE).
Jeho spolupráce s Hondou začala v roce 2013 a v době, kdy se neustále přetřásala neochota Japonců zaměstnávat externí konzultanty, byl Simonův příchod hodnocen jako klíčový bod v rychlém rozvoji pohonné jednotky pro F1. Byl to právě sportovní ředitel Hondy Jusuke Hasegawa, který byl mnohem otevřenější ohledně kontraktů s odborníky mimo Japonsko, což byl ostatně i záměr a určitý tlak ze strany McLarenu.
Proslýchalo se určitou dobu, že mezi Simonem a vedením Hondy vládne určité napětí a vše nejspíš vygradovalo po nepovedeném začátku letošních testů. Výsledkem byla dohoda o ukončení vzájemné spolupráce. Honda toto rozhodnutí potvrdila, i když neuvedla přesné důvody Simonova odchodu. Francouz se nyní nachází v půlroční "karanténě", po níž se může případně připojit k jinému výrobci motorů.
"Je pravdou, že jsme letos ukončili s panem Simonem kontrakt po vzájemné dohodě. Jak bylo obsaženo ve smlouvě mezi ním a Hondou, nebudeme zveřejňovat další podrobnosti. Honda velice oceňuje podporu pana Simona a jeho příspěvek k našemu čtvrtému působení v F1," praví se v oficiálním prohlášení automobilky.
Inovovaná specifikaceSimonův odchod přichází v období, kdy je pro Hondu důležité, aby se zotavila z částečného neúspěchu během testů v Barceloně. V zákulisí se proslýchá, že trpělivost McLarenu začíná mít své meze a je proto nesmírně důležité, aby tento týden prokázala japonská automobilka znatelný pokrok se specifikací motorů určenou pro Melbourne, kterou budou mít piloti k dispozici od zítřejšího dne. Ani jedné straně na klidu nepřidává skutečnost, že dosud nebyla oficiálně oznámena příčina potíží v minulém testovacím cyklu v Barceloně.
"Stále se šetří příčina, ale pracujeme na této skutečnosti každý den. Potřebujeme mnohem větší objem testů motorů s jistými změnami, aby nám tato fáze pomohla objasnit příčinu problémů," uvedl tiskový mluvčí Hondy. Inovovaná specifikace bude mít úpravy provedené právě na částečné analýze neúspěchů z prvních testovacích dnů, ale Honda odmítla uvést výčet konkrétních změn.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.