Japonská automobilka v minulých letech vyjádřila určitou neochotu spolupracovat s odbornými poradci v oblasti pohonné jednotky. Pokud bychom chtěli použít starých dobrých přísloví, odříkaného chleba největší krajíc, stejně jako na každého jednou dojde.
Přesně tak bychom mohli popsat přítomnost konzultanta Gillese Simona s japonskou automobilkou. Osmapadesátiletý Francouz vystudoval École des Mines, studia ukončil v roce 1984 a poté čtyři roky pracoval ve výzkumném a vývojovém oddělení Renaultu. Jeho další kroky vedly k Peugeotu, kde se podílel na přípravě desetiválcového motoru pro Le Mans. V roce 1993 zamířil s Jeanem Todtem k Ferrari, kde asistoval Paolo Martinellimu v motorovém a elektronickém oddělení. V roce 2006 se stal vedoucím a po třech letech se s italskou značkou rozloučil. Následovaly dva roky práce pro FIA v rámci přípravy nových pohonných jednotek, pak se Simon připojil k programu Propulsion Universelle et Recuperation d´Engine (PURE).
Jeho spolupráce s Hondou začala v roce 2013 a v době, kdy se neustále přetřásala neochota Japonců zaměstnávat externí konzultanty, byl Simonův příchod hodnocen jako klíčový bod v rychlém rozvoji pohonné jednotky pro F1. Byl to právě sportovní ředitel Hondy Jusuke Hasegawa, který byl mnohem otevřenější ohledně kontraktů s odborníky mimo Japonsko, což byl ostatně i záměr a určitý tlak ze strany McLarenu.
Proslýchalo se určitou dobu, že mezi Simonem a vedením Hondy vládne určité napětí a vše nejspíš vygradovalo po nepovedeném začátku letošních testů. Výsledkem byla dohoda o ukončení vzájemné spolupráce. Honda toto rozhodnutí potvrdila, i když neuvedla přesné důvody Simonova odchodu. Francouz se nyní nachází v půlroční "karanténě", po níž se může případně připojit k jinému výrobci motorů.
"Je pravdou, že jsme letos ukončili s panem Simonem kontrakt po vzájemné dohodě. Jak bylo obsaženo ve smlouvě mezi ním a Hondou, nebudeme zveřejňovat další podrobnosti. Honda velice oceňuje podporu pana Simona a jeho příspěvek k našemu čtvrtému působení v F1," praví se v oficiálním prohlášení automobilky.
Inovovaná specifikaceSimonův odchod přichází v období, kdy je pro Hondu důležité, aby se zotavila z částečného neúspěchu během testů v Barceloně. V zákulisí se proslýchá, že trpělivost McLarenu začíná mít své meze a je proto nesmírně důležité, aby tento týden prokázala japonská automobilka znatelný pokrok se specifikací motorů určenou pro Melbourne, kterou budou mít piloti k dispozici od zítřejšího dne. Ani jedné straně na klidu nepřidává skutečnost, že dosud nebyla oficiálně oznámena příčina potíží v minulém testovacím cyklu v Barceloně.
"Stále se šetří příčina, ale pracujeme na této skutečnosti každý den. Potřebujeme mnohem větší objem testů motorů s jistými změnami, aby nám tato fáze pomohla objasnit příčinu problémů," uvedl tiskový mluvčí Hondy. Inovovaná specifikace bude mít úpravy provedené právě na částečné analýze neúspěchů z prvních testovacích dnů, ale Honda odmítla uvést výčet konkrétních změn.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.