Zdůrazňovat opětovně kolorit předsezónních prohlášení je možná zbytečné, ale určitě je zajímavé si některé výroky zapamatovat a později porovnat se skutečností. Což samozřejmě neznamená, že vše vyřčené je jenom honosná fasáda.
Při dnešním představení nového McLarenu MCL32 - Honda se nechal slyšet zástupce Hondy pan Jusuke Hasegawa, že plánovaný vývoj současné specifikace může zajistit Alonsovi a Vandoorneovi velice slibné časy už v prvním závodě v Melbourne. Že by Honda dokonce zvažovala přímé ohrožení Mercedesu už v Austrálii?
"Myslím, že ne, momentálně ně... Nevím, jak velký pokrok Mercedes s motorem pro rok 2017 učinil. Samozřejmě je naším cílem dosáhnout v oblasti pohonné jednotky co nejvyšší úrovně, takové, na jaké se v současnosti nachází Merceces. Ale netušíme, jaký výkon v současnosti má. Přesto cítím, že za nimi zdaleka nezaostáváme tak, jako na konci sezóny 2016. Jsem přesvědčen, že s nimi na začátku letošního ročníku budeme držet krok," pronesl smělá slova Jusuke Hasegawa.
Je to v podstatě pár hodin, kdy technický ředitel Force Indie Andrew Green zveřejnil své mínění o "bezprecedentním" kroku Mercedesu s pohonnou jednotkou pro letošní rok. Hasegawa na to nezapomíná a je si vědom, že na Hondu ještě čeká pořádná kupa práce.
"Ano, slyšel jsem, že Mercedes odvedl velice dobrou práci, což je pro nás svým způsobem nešťastné. Nicméně opravdu doufám, že jsme schopni onu mezeru zacelit, ale nevím přesná čísla, dokud se motory nerozběhnou. Dosáhli jsme však určitého pokroku, proto jsem oprávněn za svým tvrzením stát," pokračuje Hasegawa.
Přes zimu se Honda věnovala přepracování svého pojetí agregátu, protože její původní koncepce byla odlišná od té, kterou využíval Mercedes. Ačkoliv Hasegawa vysloveně nepotvrdil nový směr, je nanejvýš pravděpodobné, že se současný směr bude podobat tomu, který nastoupily i ostatní výrobci.
"Všichni cítíme, že máme koncepci motoru zaměřenou správným směrem, schopnou nám otevřít dveře k vyšším výkonům. Kde se budeme pohybovat při absolutním výkonu je nyní těžké říci - můžeme se hned od začátku přiblížit k motoru, kterým disponuje Mercedes? Pravděpodobně ne. Ale pokud se nám podaří výrazně stáhnout mezeru, kterou jsme na ně měli v posledních dvou letech, pak to je dobrý krok kupředu. Máme proč se těšit na tento rok, odstranění vývojových žetonů nám umožní vyvíjet motor v průběhu sezóny, takže jsem si jist, že co začneme už příští týden v Barceloně nebude stejné s posledním závodem sezóny. Bude to náročná vývojová perioda, pokud budeme mít dobrý základ v motoru, stejně jako s dobrým šasi, pak lze stavět na výkonu. A doufáme, že ho budeme mít dost po celou dobu sezóny," dodal k otázce agregátu technický ředitel McLarenu Matt Morris.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.