Od Wokingu po Tokio - tak zní slogan na stránkách McLarenu, který představí svou novinku v poledne. Odhalení vozu provázelo několik spekulací, dá se tedy očekávat velký zájem.
McLaren pochopitelně nevybočuje ze zavedeného ceremoniálu a na svém twitterovém účtu už připravuje předváděcí "hody". Jak už jsme v minulosti uváděli, po dlouhé době neponese vůz typové označení MP4, nýbrž McLaren MCL32. Tak je to uvedeno i na "jídelních lístcích", které jsou na fotografiích z připravené prezentace u zatím zakrytého vozu.
From Woking to Tokyo, McLaren and Honda are co-launching our all-new livery on both sides of the world. #MCL32 pic.twitter.com/5pRy4RCd5J
— McLaren (@McLarenF1) 24. února 2017
McLaren by mohl do jisté míry oslavovat, vždyť se psal rok 1966, když tým tehdy ještě jako novozélandský se svým zakladatelem Bruce McLarenem vstoupil do světa F1. V posledním závodě minulé sezóny začal další stovku Grand Prix, už devátou. A tipnete si správně, jak dlouho čekala stáj, která mívala ve znaku symbol Nového Zélandu, totiž ptáka kiwi, na první triumf? Nemusíte nic hledat, Bruce McLaren zvítězil ve čtrnáctém závodě na typu M7A (Grand Prix Belgie, 1968).
Je pochopitelně otázkou, co můžeme od McLarenu čekat, fanoušci by chtěli, aby se opět vrátil do horních pater Formule 1, tým sám volí poněkud nevyvážená tvrzení, která bychom mohli okomentovat "otevřenými zadními vrátky".
The game has changed. The #MCL32 breaks cover in its dynamic orange and black livery. Watch our official launch film. ▶️️ pic.twitter.com/Gv9ZEvPwRs
— McLaren (@McLarenF1) 24. února 2017Přesně ve 12:00 středoevropského času se postavil za pult Simon Lazenby a zahájil předváděcí show týmu McLaren. Na úvod vzpomenul všechny mistry světa, kteří dosáhli na korunu v barvách McLarenu. Poté už následovala videoprojekce představující nový MCL32. V ní byly představeny, byť jen letmo, bývalé úspěšné vozy F1. Pak už se shrnul černý přehoz a před zraky diváků i oficiálních osobností se objevil nový vůz velice nápadně připomínající černočervenou kombinaci. Fanoušci tak do jisté míry tápali, dokonce se objevily názory, že nový McLaren připomíná někdejší vůz Virgin/Marussia. Později zveřejněný šot vypadá, že nakonec je MCL32 opravdu v kombinaci oranžovočerné. Nejspíš tedy nasvětlení při prezentaci bylo natolik zavádějící, že se červená s oranžovou mohla zaměnit.
První na pódium přišel šéf Zak Brown. Široce pohovořil o možnostech nového týmu, včetně očekávání fanoušků, kteří by opět rádi viděli McLaren na špici startovního pole. Označil rok 2017 za rok progresu, zároveň však vyzval k trpělivosti na dlouhé cestě týmu za úspěchem. Poté už na pódium nastoupili oba piloti - Fernando Alonso a Stoffel Vandoorne. Dvojnásobný mistr světa prohlásil, že se na pilotování nového vozu těší a na otázku, zda bude současná sezóna lepší než ta předchozí nezávazně dodal, že udělá společně s týmem všechno, aby nedošlo k dalšímu zklamání.
New year, new gear. Our boys look slick in their all-new 2017 overalls. #ChangeYourGame pic.twitter.com/P89lgLzQpL
— McLaren (@McLarenF1) 24. února 2017Eric Boullier jenom zopakoval myšlenky řečeny už předtím, označil vůz za povedený a zdůraznil důležitost spolupráce s Hondou, což potvrdil i přítomný Jusuke Hasegawa. Na otázku, co očekává od sezóny 2017, Boullier v podstatě naladil stejnou notu jako předchozí členové týmu.
Tým se chce soustředit na zlepšování i ve spolupráci s dodavatelem motoru, ale nechtěl by slibovat vítězství. Poté se na pódium vrátil Zak Brown a všichni i s moderátorem Lazenbym si připili šampaňským na úspěch nového vozu MCL32. Tím oficiální prezentace vozu skončila.
Fanoušci zatím spíše vyjadřují nevoliMožná bude naše čtenáře zajímat, jak se na MCL32 dívají jejich kolegové v zahraničí. Vybíráme několik reakcí, které mohou v některých případech korespondovat s názory našich respondentů:
Dámy a pánové, tohle je dosud nejhůře vypadající vůz pro rok 2017. Mohli ho udělat skrznaskrz oranžový, místo toho tam z nějakého důvodu dali černou. Podivné. Nevím, kdo dal tomuto zbarvení důvěru, ale rozhodně v tomto případě nebylo na pořadu dne "naslouchání fanouškům". Připadá mi to jako Spyker nebo Manor 2011. Je sice fajn, že jsme se rozhodli jim vzdát tímto způsobem hold, ale... (mask_kishore).
Barvy při samotné prezentaci byly mnohem zajímavější než ta oranžová na webových stránkách. (Heripotar)
FIA by měla ty žraločí ploutve zakázat. (Megapiskie)
Nekdejší design Arrowsu vypadal mnohem lépe než současný u McLarenu. Doufal jsem, že zbarvení bude oranžovobílé. (@richardcoope)
Nejošklivější auto na roštu! Ošklivější než loňský Manor! Ztráta peněz! Žádný titulární sponzor, už třetí rok po sobě! Alonso: "Doufám, že vypadáme přijatelně... a doufám, že se zlepšíme v druhé polovině roku." Bez komentáře! Výraz v jeho očích naznačoval jediné: "Kéž bych odsud mohl vypadnout!" (fly_lex)
Doufám, že bude rychlejší než jak vypadá (Gavin Leighton)
Většina diskutujících se zaobírá problematickým zbarvením a vrací se i k tomu, že při prezentaci vypadalo poněkud jinak. Nezbývá než doufat, že dle jejich názoru ne zrovna povedený barevný design přebije chování nového vozu na trati.
Bernie Ecclestone kritizuje přestup Lewise Hamiltona do Ferrari pro sezonu 2025 a považuje ho za chybný krok. Podle něj měla stáj vsadit na mladšího pilota s dlouhodobou perspektivou.
Poslední dny se objevují spekulace že se Sergio Pérez chystá na návrat do Formule 1 v roce 2026. Oficiální potvrzení jeho dalšího působení by mělo přijít během několika příštích týdnů.
Šéf Williamsu James Vowles je přesvědčen, že formule 1 má dost času uklidnit obavy jezdců ohledně pravidel pro sezonu 2026.
Šéf a generální ředitel týmu Red Bull Laurent Mekies se podělil o své první dojmy ze spolupráce s Maxem Verstappenem.
V posledních týdnech se hodně spekuluje o budoucnosti Lewise Hamiltona ve Ferrari, avšak vše nasvědčuje tomu, že kontrolu nad svým současným kontraktem má pevně v rukou právě on.
Zak Brown, šéf McLarenu, připomněl, že růst Formule 1 v USA dlouhou dobu brzdila absence stálé domácí Velké ceny a také nedostatečné zapojení fanoušků, které se změnilo až s příchodem Liberty Media.
Max Verstappen prozradil, jak je to o voze Red Bullu, který byl navržen podle jeho stylu jízdy.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že on i Lewis Hamilton podcenili, jak těžké bude jezdcovo přizpůsobení se vozu Ferrari. Ukázalo se, že adaptace je mnohem náročnější, než čekali.
Charles Leclerc míní, že Ferrari by mělo dát přednost udržení druhého místa v Poháru konstruktérů před ziskem většího času ve větrném tunelu pro rok 2026. Podle něj má aktuální úspěch a s ním spojené benefity větší váhu než dlouhodobá technická výhoda.
Oscar Piastri tvrdí, že stabilita jezdecké sestavy a vedení McLarenu dává týmu důležité výhody. Podle něj kontinuita pomáhá plánovat a zlepšovat výkon bez zbytečných otřesů.
Po nepovedené kvalifikaci a závodě Velké ceny Maďarska se Martin Brundle pustil do kritiky ponurých vyjádření Lewise Hamiltona, která podle něj působila až příliš poraženecky.
James Vowles označil návrat dvouzastávkové strategie v Monaku 2026 za „nejnepříjemnější pocit“, jaký kdy zažil. Podle něj může jít o krok, který závodu spíše uškodí.