Od Wokingu po Tokio - tak zní slogan na stránkách McLarenu, který představí svou novinku v poledne. Odhalení vozu provázelo několik spekulací, dá se tedy očekávat velký zájem.
McLaren pochopitelně nevybočuje ze zavedeného ceremoniálu a na svém twitterovém účtu už připravuje předváděcí "hody". Jak už jsme v minulosti uváděli, po dlouhé době neponese vůz typové označení MP4, nýbrž McLaren MCL32. Tak je to uvedeno i na "jídelních lístcích", které jsou na fotografiích z připravené prezentace u zatím zakrytého vozu.
From Woking to Tokyo, McLaren and Honda are co-launching our all-new livery on both sides of the world. #MCL32 pic.twitter.com/5pRy4RCd5J
— McLaren (@McLarenF1) 24. února 2017
McLaren by mohl do jisté míry oslavovat, vždyť se psal rok 1966, když tým tehdy ještě jako novozélandský se svým zakladatelem Bruce McLarenem vstoupil do světa F1. V posledním závodě minulé sezóny začal další stovku Grand Prix, už devátou. A tipnete si správně, jak dlouho čekala stáj, která mívala ve znaku symbol Nového Zélandu, totiž ptáka kiwi, na první triumf? Nemusíte nic hledat, Bruce McLaren zvítězil ve čtrnáctém závodě na typu M7A (Grand Prix Belgie, 1968).
Je pochopitelně otázkou, co můžeme od McLarenu čekat, fanoušci by chtěli, aby se opět vrátil do horních pater Formule 1, tým sám volí poněkud nevyvážená tvrzení, která bychom mohli okomentovat "otevřenými zadními vrátky".
The game has changed. The #MCL32 breaks cover in its dynamic orange and black livery. Watch our official launch film. ▶️️ pic.twitter.com/Gv9ZEvPwRs
— McLaren (@McLarenF1) 24. února 2017Přesně ve 12:00 středoevropského času se postavil za pult Simon Lazenby a zahájil předváděcí show týmu McLaren. Na úvod vzpomenul všechny mistry světa, kteří dosáhli na korunu v barvách McLarenu. Poté už následovala videoprojekce představující nový MCL32. V ní byly představeny, byť jen letmo, bývalé úspěšné vozy F1. Pak už se shrnul černý přehoz a před zraky diváků i oficiálních osobností se objevil nový vůz velice nápadně připomínající černočervenou kombinaci. Fanoušci tak do jisté míry tápali, dokonce se objevily názory, že nový McLaren připomíná někdejší vůz Virgin/Marussia. Později zveřejněný šot vypadá, že nakonec je MCL32 opravdu v kombinaci oranžovočerné. Nejspíš tedy nasvětlení při prezentaci bylo natolik zavádějící, že se červená s oranžovou mohla zaměnit.
První na pódium přišel šéf Zak Brown. Široce pohovořil o možnostech nového týmu, včetně očekávání fanoušků, kteří by opět rádi viděli McLaren na špici startovního pole. Označil rok 2017 za rok progresu, zároveň však vyzval k trpělivosti na dlouhé cestě týmu za úspěchem. Poté už na pódium nastoupili oba piloti - Fernando Alonso a Stoffel Vandoorne. Dvojnásobný mistr světa prohlásil, že se na pilotování nového vozu těší a na otázku, zda bude současná sezóna lepší než ta předchozí nezávazně dodal, že udělá společně s týmem všechno, aby nedošlo k dalšímu zklamání.
New year, new gear. Our boys look slick in their all-new 2017 overalls. #ChangeYourGame pic.twitter.com/P89lgLzQpL
— McLaren (@McLarenF1) 24. února 2017Eric Boullier jenom zopakoval myšlenky řečeny už předtím, označil vůz za povedený a zdůraznil důležitost spolupráce s Hondou, což potvrdil i přítomný Jusuke Hasegawa. Na otázku, co očekává od sezóny 2017, Boullier v podstatě naladil stejnou notu jako předchozí členové týmu.
Tým se chce soustředit na zlepšování i ve spolupráci s dodavatelem motoru, ale nechtěl by slibovat vítězství. Poté se na pódium vrátil Zak Brown a všichni i s moderátorem Lazenbym si připili šampaňským na úspěch nového vozu MCL32. Tím oficiální prezentace vozu skončila.
Fanoušci zatím spíše vyjadřují nevoliMožná bude naše čtenáře zajímat, jak se na MCL32 dívají jejich kolegové v zahraničí. Vybíráme několik reakcí, které mohou v některých případech korespondovat s názory našich respondentů:
Dámy a pánové, tohle je dosud nejhůře vypadající vůz pro rok 2017. Mohli ho udělat skrznaskrz oranžový, místo toho tam z nějakého důvodu dali černou. Podivné. Nevím, kdo dal tomuto zbarvení důvěru, ale rozhodně v tomto případě nebylo na pořadu dne "naslouchání fanouškům". Připadá mi to jako Spyker nebo Manor 2011. Je sice fajn, že jsme se rozhodli jim vzdát tímto způsobem hold, ale... (mask_kishore).
Barvy při samotné prezentaci byly mnohem zajímavější než ta oranžová na webových stránkách. (Heripotar)
FIA by měla ty žraločí ploutve zakázat. (Megapiskie)
Nekdejší design Arrowsu vypadal mnohem lépe než současný u McLarenu. Doufal jsem, že zbarvení bude oranžovobílé. (@richardcoope)
Nejošklivější auto na roštu! Ošklivější než loňský Manor! Ztráta peněz! Žádný titulární sponzor, už třetí rok po sobě! Alonso: "Doufám, že vypadáme přijatelně... a doufám, že se zlepšíme v druhé polovině roku." Bez komentáře! Výraz v jeho očích naznačoval jediné: "Kéž bych odsud mohl vypadnout!" (fly_lex)
Doufám, že bude rychlejší než jak vypadá (Gavin Leighton)
Většina diskutujících se zaobírá problematickým zbarvením a vrací se i k tomu, že při prezentaci vypadalo poněkud jinak. Nezbývá než doufat, že dle jejich názoru ne zrovna povedený barevný design přebije chování nového vozu na trati.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.