Od Wokingu po Tokio - tak zní slogan na stránkách McLarenu, který představí svou novinku v poledne. Odhalení vozu provázelo několik spekulací, dá se tedy očekávat velký zájem.
McLaren pochopitelně nevybočuje ze zavedeného ceremoniálu a na svém twitterovém účtu už připravuje předváděcí "hody". Jak už jsme v minulosti uváděli, po dlouhé době neponese vůz typové označení MP4, nýbrž McLaren MCL32. Tak je to uvedeno i na "jídelních lístcích", které jsou na fotografiích z připravené prezentace u zatím zakrytého vozu.
From Woking to Tokyo, McLaren and Honda are co-launching our all-new livery on both sides of the world. #MCL32 pic.twitter.com/5pRy4RCd5J
— McLaren (@McLarenF1) 24. února 2017
McLaren by mohl do jisté míry oslavovat, vždyť se psal rok 1966, když tým tehdy ještě jako novozélandský se svým zakladatelem Bruce McLarenem vstoupil do světa F1. V posledním závodě minulé sezóny začal další stovku Grand Prix, už devátou. A tipnete si správně, jak dlouho čekala stáj, která mívala ve znaku symbol Nového Zélandu, totiž ptáka kiwi, na první triumf? Nemusíte nic hledat, Bruce McLaren zvítězil ve čtrnáctém závodě na typu M7A (Grand Prix Belgie, 1968).
Je pochopitelně otázkou, co můžeme od McLarenu čekat, fanoušci by chtěli, aby se opět vrátil do horních pater Formule 1, tým sám volí poněkud nevyvážená tvrzení, která bychom mohli okomentovat "otevřenými zadními vrátky".
The game has changed. The #MCL32 breaks cover in its dynamic orange and black livery. Watch our official launch film. ▶️️ pic.twitter.com/Gv9ZEvPwRs
— McLaren (@McLarenF1) 24. února 2017Přesně ve 12:00 středoevropského času se postavil za pult Simon Lazenby a zahájil předváděcí show týmu McLaren. Na úvod vzpomenul všechny mistry světa, kteří dosáhli na korunu v barvách McLarenu. Poté už následovala videoprojekce představující nový MCL32. V ní byly představeny, byť jen letmo, bývalé úspěšné vozy F1. Pak už se shrnul černý přehoz a před zraky diváků i oficiálních osobností se objevil nový vůz velice nápadně připomínající černočervenou kombinaci. Fanoušci tak do jisté míry tápali, dokonce se objevily názory, že nový McLaren připomíná někdejší vůz Virgin/Marussia. Později zveřejněný šot vypadá, že nakonec je MCL32 opravdu v kombinaci oranžovočerné. Nejspíš tedy nasvětlení při prezentaci bylo natolik zavádějící, že se červená s oranžovou mohla zaměnit.
První na pódium přišel šéf Zak Brown. Široce pohovořil o možnostech nového týmu, včetně očekávání fanoušků, kteří by opět rádi viděli McLaren na špici startovního pole. Označil rok 2017 za rok progresu, zároveň však vyzval k trpělivosti na dlouhé cestě týmu za úspěchem. Poté už na pódium nastoupili oba piloti - Fernando Alonso a Stoffel Vandoorne. Dvojnásobný mistr světa prohlásil, že se na pilotování nového vozu těší a na otázku, zda bude současná sezóna lepší než ta předchozí nezávazně dodal, že udělá společně s týmem všechno, aby nedošlo k dalšímu zklamání.
New year, new gear. Our boys look slick in their all-new 2017 overalls. #ChangeYourGame pic.twitter.com/P89lgLzQpL
— McLaren (@McLarenF1) 24. února 2017Eric Boullier jenom zopakoval myšlenky řečeny už předtím, označil vůz za povedený a zdůraznil důležitost spolupráce s Hondou, což potvrdil i přítomný Jusuke Hasegawa. Na otázku, co očekává od sezóny 2017, Boullier v podstatě naladil stejnou notu jako předchozí členové týmu.
Tým se chce soustředit na zlepšování i ve spolupráci s dodavatelem motoru, ale nechtěl by slibovat vítězství. Poté se na pódium vrátil Zak Brown a všichni i s moderátorem Lazenbym si připili šampaňským na úspěch nového vozu MCL32. Tím oficiální prezentace vozu skončila.
Fanoušci zatím spíše vyjadřují nevoliMožná bude naše čtenáře zajímat, jak se na MCL32 dívají jejich kolegové v zahraničí. Vybíráme několik reakcí, které mohou v některých případech korespondovat s názory našich respondentů:
Dámy a pánové, tohle je dosud nejhůře vypadající vůz pro rok 2017. Mohli ho udělat skrznaskrz oranžový, místo toho tam z nějakého důvodu dali černou. Podivné. Nevím, kdo dal tomuto zbarvení důvěru, ale rozhodně v tomto případě nebylo na pořadu dne "naslouchání fanouškům". Připadá mi to jako Spyker nebo Manor 2011. Je sice fajn, že jsme se rozhodli jim vzdát tímto způsobem hold, ale... (mask_kishore).
Barvy při samotné prezentaci byly mnohem zajímavější než ta oranžová na webových stránkách. (Heripotar)
FIA by měla ty žraločí ploutve zakázat. (Megapiskie)
Nekdejší design Arrowsu vypadal mnohem lépe než současný u McLarenu. Doufal jsem, že zbarvení bude oranžovobílé. (@richardcoope)
Nejošklivější auto na roštu! Ošklivější než loňský Manor! Ztráta peněz! Žádný titulární sponzor, už třetí rok po sobě! Alonso: "Doufám, že vypadáme přijatelně... a doufám, že se zlepšíme v druhé polovině roku." Bez komentáře! Výraz v jeho očích naznačoval jediné: "Kéž bych odsud mohl vypadnout!" (fly_lex)
Doufám, že bude rychlejší než jak vypadá (Gavin Leighton)
Většina diskutujících se zaobírá problematickým zbarvením a vrací se i k tomu, že při prezentaci vypadalo poněkud jinak. Nezbývá než doufat, že dle jejich názoru ne zrovna povedený barevný design přebije chování nového vozu na trati.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.