Čtvrtým v pořadí, kdo předvede monopost pro ročník 2017, bude dominantní tým poslední doby. Tři po sobě jdoucí tituly mistra světa, tři Poháry konstruktérů a 51 vítězství z 59 možných. To je vizitka Stříbrných šípů.
Mercedes už včera umožnil malou ochutnávku svým fanouškům a přiznivcům Formule 1 v podobě několika umělecky laděných detailů typu W08. Na týmovém twitteru už je rovněž připraven přesný časový rozpis, co zájemce o novinku čeká, včetně několika doprovodných videí.
The beast is primed and ready... #ICYMI, catch a sneak peek here: https://t.co/IJNG92ufTR#cantW08 #F1 pic.twitter.com/V2l2yrdJoz
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) 23. února 2017V centru dění je také Hamiltonova akce ohledně designu jeho přilby, na kterém se podíleli jeho fanoušci. Přišlo na 8 tisíc návrhů a ten vítězný vzešel od Raí Caldata.
Můžeme se tedy těšit na odpoledne, kdy krátce po dvanácté hodině britského času bude předveden nový Stříbrný šíp v 360° stupňovém pohledu. A jak napovídají další příspěvky na twitteru, dočkáme se i některých významných osobností.
? UP-CLOSE? @LewisHamilton: "It's the most detailed piece of machinery I have seen so far in F1"Introducing the @MercedesAMGF1 W08 ? pic.twitter.com/UKuvtGrQNl
— Formula 1 (@F1) 23. února 2017Hamilton mezitím lákal diváky na první projížďku po okruhu Silverstone, která se měla konat kolem 11 hodiny našeho času. K dispozici měl být i záznam na Instagramu, na tweetu stáje Mercedes se objevil alespoň snímek sice mírně rozostřeného, ale toužebně vyhlíženého vozu. Jak napovídají modře označené pneumatiky, Lewis brázdil domácí okruh nejspíš za deště.
Na Silverstone panuje hodně větrné počasí, vůz je připravován v garáži, u něhož jsou zástupci týmu včetně Toto Wolffa plus Lewis Hamilton, který si už novinku vyzkoušel, ale jak sám podotkl, bylo to za nepříznivých podmínek. Toto Wolff se pak vyjádřil k přípravě vozu, prohlásil, že je s ním spokojen. Zároveň zdůraznil, jak náročná byla řešení, protože došlo ke zmíněným změnám v pravidlech, které nebyly jen částečné, což bylo náročné i pro tým, který v posledních letech dominoval. Hamilton si pak za účasti Valtteri Bottase ještě přikrytý vůz vyfotografoval a pak už ho oba piloti odhalili. Bylo to přesně 22 minut po 12. hodině britského času. Hamilton pak jako správný showman u nového vozu zapózoval a přidal několik pro něj obvyklých pozic. Poté popsal ještě jednou a detailně pocity z projížďky s W08. "Nejedná se o test, co jsem dnes absolvoval, je to opravdu jen představení. Na konci jízdy jsem zkusil trochu zrychlit, ale bylo tam mnoho louží. Co se týče vzhledu, vypadá skoro jako loňské auto, pokud jde o ergonomii, ale cítím v něm mnohem větší bestii," uvedl Hamilton.
"Vůz se mi líbí, má opravdu čisté linie, ale také obrovské množství detailů, například na předním křídle, kolem kokpitu, všechny jsou skutečně dobře vyvedeny. Zhruba za hodinu si ho vyzkouším, jsem ohromen, jak dobře to auto vypadá. Pro mě je to velký den, na tenhle moment jsem tak dlouho čekal a připravoval se s mými inženýry," dodal též přítomný Valtteri Bottas.
Půl hodiny po vstupu vyvezli mechanici vůz z garáže, zatímco Wolff ještě dodal následující slova: "Provedli jsme mnoho technologických změn v mnoha směrech, ale auto vypadá fantasticky, představujeme světu a médiím něco, z čeho jsme nadšeni. Je to aura znamenající pro historii značky Mercedes-Benz opravdu hodně. Řídit ho poprvé bude asi skutečný zážitek," naráží Wolff na Bottasovu první jízdu s vozem. Tím byla ukončeno neformální představení, nyní vůz směřuje na oficiální část.
.@ValtteriBottas hits the track for the first time as a @MercedesAMGF1 driver! ?? #VB77 #EQPower+ #F1 #F12017 pic.twitter.com/wjc7N5I1Yn
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) 23. února 2017Necelou hodinu po zahájení prezentace vozu na okruhu v Silverstone si novinku W08 vyzkoušel i Valtteri Bottas. I v tomto případě šlo o spíše demonstrativní prezentaci, srovnatelné údaje budou k dispozici až po několika dnech při prvních testech.
Nový Mercedes se vyznačuje především až extrémně štíhlou přídí a na rozdíl od svých konkurentů upustil od kolmé plochy před zadním spoilerem, familiérně nazývané "žraločí ploutev", spokojil se pouze malým náznakem. Zajímavě je řešené i zadní křídlo, nyní zbývá už jenom zjistit, jak bude novinka fungovat. Hodně se toho dozvíme už v pondělí.
Je tedy nesporné, že Mercedes W08 vzbudil zatím největší ohlas a z hlediska favoritů se vyšvihl zatím do vysokých sfér. Jedním dechem je ale nutné si připomenout, že největší rivalové - myšleno Red Bull a Ferrari - zatím své novinky ještě neměly příležitost předvést. Počkejme si tedy do zítřka resp. do neděle a pak se můžeme pustit do dalšího kola debat, jaké bude rozložení sil v roce 2017.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.