Od nových pravidel se očekává, že po třech letech dominance Mercedesu bude startovní pole vyrovnanější. Jak se však blíží první testy v Barceloně, začínají se ozývat hlasy, zda je takový optimismus skutečně na místě a zda se Formule 1 dočká kýženého oživení.
Před několika dny jsme přinesli názor Marka Webbera, který od nových konstrukcí očekává zrychlení, takže by monoposty měly po tratích upalovat jako před deseti lety. Tím ale vůbec není řečeno, že by se náskok Mercedesu měl snížit nebo dokonce vyrovnat.
Krátce po něm se k problematice vyjádřil i další, bezesporu povolaný člověk. Patrick Head je fanouškům Formule 1 znám ve spojení s Williamsem, v jehož čele dokonce krátkou dobu působil (po fatální nehodě majitele Franka Williamse v roce 1986). Za jeho existence získal Williams devětkrát Pohár konstruktérů a sedm mistrovských titulů v kategorii jedinců. Jeho interpretace je naprosto výmluvná a dalo by se říci, že nepotřebuje dalšího komenáře: "Pokud si někdo myslí, že nová pravidla budou směřovat k vyrovnání startovního pole, ten nejspíš dostal kamenem po hlavě!"
Cílem nových předpisů je závodit s rychlejšími, agresivněji vypadajícími vozy, které bude těžší ovládat a díky nimž se má zacelit mezera, která doposud za nepřekonatelnými Mercedesy zela. Při změně designu je kladen důraz od motoru po aerodynamiku, vozy mají být širší, produkovat větší přítlak plus větší mechanickou přilnavost díky širším pneumatikám.
Zatím se dá vydedukovat, že rychlost se do určité míry, zejména v zatáčkách zvýší tak, jak bylo zamýšleno. Jak naznačily prováděné závodní simulace, v Barceloně by měli piloti projet na plný plyn 70 % okruhu, zatímco v uplynulé sezóně to bylo pouze 50 %. Jako nový černý kůň je tak vnímán Red Bull, neboť Adrian Newey má nespornou dovednost vyždímat z aerodynamických podmínek co nejvíc.
Ale není tajemstvím, že i za tuto oblast je třeba něco zaplatit, jak se zmínil Mark Webber. "Vozy budou mít mnohem větší přítlak, ale budou také citlivější než kdykoli předtím. Budete potřebovat větší motor kvůli většímu výkonu a širším pneumatikám," komentoval situaci Australan.
Motory Mercedes produkovaly zhruba 40 až 50 koňských sil více než Renault, který loni poháněl Red Bull (třebaže pod označením TAG Heuer). Head právě poukazuje, že se to odrazí v rozdílu v maximální rychlosti. "Není pochyb o tom, že hladina aerodynamického odporu bude vyšší. Ale to, co zvyšuje důležitost motoru je otázka většího přítlaku, který bude nepochybně mít vliv na vaši jízdu pod plným plynem - procento na jedno kolo bude spíše odrazem limitů výkonu než přilnavosti. Pokud tedy budete mít vyšší výkon, ono procento bude vyšší a poskytne vám mírnou výhodu," domnívá se Head.
Naštěstí byl ukončen systém vývojových žetonů a týmy mají při vývoji motoru volnou ruku. Ferrari, Renault a Honda se posunou vpřed, ale je celkem pochopitelné, že ani u Mercedesu neusnou na vavřínech. Takže se dá celkem logicky očekávat, že v Austrálii bude mít německá značka pořád určitý náskok.
Nové nastavení pravidel by rovněž mohlo mít za následek přítomnost nějakého černého koně, tedy někoho, kdo by využil změny předpisů a přišel s nějakou radikální interpretací a chvilkovou výhodou, jak tomu bylo například v roce 2009 v případě Brawnu GP a jeho dvojitého difuzoru. Pořád tu určitá šance je, ale i ta se díky stále přísnějším pravidlům zmenšuje. A pak tu je ještě neustále diskutovaný rozdíl mezi velkými a malými týmy.
"Dá se očekávat, že veškeré významné změny budou představeny v režii velkých týmů. Vzhledem k většímu objemu zdrojů mají schopnost paralelně vyvíjet své stávající vozy a pracovat přitom na konstrukci nového. Když máte 750 zaměstnanců oproti, dejme tomu Force Indii, kde pracuje 300 lidí, tak toho samozřejmě zvládnete víc. Proto je idea, že se startovní pole výkonnostně přiblíží, nesmysl. Nemohu ale říci, že by někdo hovořil o tom, že právě tohle je cíl. Spíš mělo jít o zatraktivnění závodů, o větší vzrušení," pokračuje Head.
Poněkud bolestivé zrození nových pravidel mělo za důsledek, že se v kontextu objevil názor, že by mohla napomoci ke snížení odstupu od Mercedesu. Head se však obává, že může dojít k situaci, kdy nové nastavení pravidel odvede pozornost od závodění. Větší přítlak způsobí změny v proudění vzduchu za vozem, takže předjíždění bude ještě nesnadnější. O tomto problému už se zmiňovali sami piloti, včetně Lewise Hamiltona, který avizované aerodynamické změny označil za "nejhorší nápad", jaký mohl být ohledně předjíždění přijat. Tento bod se stal při úterním zasedání FIA ze strany technických specialistů týmů středem zájmu, což několik dní před začátkem prvních testů není dobré znamení.
"Pokud chtěli scénář, v němuž bude více předjížděcích manévrů bez umělých pomůcek, jako například DRS, pak potřebují formuli s nižší úrovní přítlaku, ale místo toho jsme vykročili opačným směrem," varuje Head. Podobné obavy už vyjádřil ředitel Pirelli Motorsport Paul Hembery: "Bude více předjížděcích manévrů, nebo to spíš bude horší? Doufám, že jsme neudělali takové rozhodnutí, které ve skutečnosti neřeší to, co jsme chtěli zvládnout jako prvotní věc."
Head chce doufat, že tomu tak není. Pořád se jedná o spekulace, které rozetnou až první testy. "Budeme muset ještě počkat, potom uvidíme. Pořád je tu šance, že když změna nebude úspěšná, mohou leccos napravit."
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.