Od nových pravidel se očekává, že po třech letech dominance Mercedesu bude startovní pole vyrovnanější. Jak se však blíží první testy v Barceloně, začínají se ozývat hlasy, zda je takový optimismus skutečně na místě a zda se Formule 1 dočká kýženého oživení.
Před několika dny jsme přinesli názor Marka Webbera, který od nových konstrukcí očekává zrychlení, takže by monoposty měly po tratích upalovat jako před deseti lety. Tím ale vůbec není řečeno, že by se náskok Mercedesu měl snížit nebo dokonce vyrovnat.
Krátce po něm se k problematice vyjádřil i další, bezesporu povolaný člověk. Patrick Head je fanouškům Formule 1 znám ve spojení s Williamsem, v jehož čele dokonce krátkou dobu působil (po fatální nehodě majitele Franka Williamse v roce 1986). Za jeho existence získal Williams devětkrát Pohár konstruktérů a sedm mistrovských titulů v kategorii jedinců. Jeho interpretace je naprosto výmluvná a dalo by se říci, že nepotřebuje dalšího komenáře: "Pokud si někdo myslí, že nová pravidla budou směřovat k vyrovnání startovního pole, ten nejspíš dostal kamenem po hlavě!"
Cílem nových předpisů je závodit s rychlejšími, agresivněji vypadajícími vozy, které bude těžší ovládat a díky nimž se má zacelit mezera, která doposud za nepřekonatelnými Mercedesy zela. Při změně designu je kladen důraz od motoru po aerodynamiku, vozy mají být širší, produkovat větší přítlak plus větší mechanickou přilnavost díky širším pneumatikám.
Zatím se dá vydedukovat, že rychlost se do určité míry, zejména v zatáčkách zvýší tak, jak bylo zamýšleno. Jak naznačily prováděné závodní simulace, v Barceloně by měli piloti projet na plný plyn 70 % okruhu, zatímco v uplynulé sezóně to bylo pouze 50 %. Jako nový černý kůň je tak vnímán Red Bull, neboť Adrian Newey má nespornou dovednost vyždímat z aerodynamických podmínek co nejvíc.
Ale není tajemstvím, že i za tuto oblast je třeba něco zaplatit, jak se zmínil Mark Webber. "Vozy budou mít mnohem větší přítlak, ale budou také citlivější než kdykoli předtím. Budete potřebovat větší motor kvůli většímu výkonu a širším pneumatikám," komentoval situaci Australan.
Motory Mercedes produkovaly zhruba 40 až 50 koňských sil více než Renault, který loni poháněl Red Bull (třebaže pod označením TAG Heuer). Head právě poukazuje, že se to odrazí v rozdílu v maximální rychlosti. "Není pochyb o tom, že hladina aerodynamického odporu bude vyšší. Ale to, co zvyšuje důležitost motoru je otázka většího přítlaku, který bude nepochybně mít vliv na vaši jízdu pod plným plynem - procento na jedno kolo bude spíše odrazem limitů výkonu než přilnavosti. Pokud tedy budete mít vyšší výkon, ono procento bude vyšší a poskytne vám mírnou výhodu," domnívá se Head.
Naštěstí byl ukončen systém vývojových žetonů a týmy mají při vývoji motoru volnou ruku. Ferrari, Renault a Honda se posunou vpřed, ale je celkem pochopitelné, že ani u Mercedesu neusnou na vavřínech. Takže se dá celkem logicky očekávat, že v Austrálii bude mít německá značka pořád určitý náskok.
Nové nastavení pravidel by rovněž mohlo mít za následek přítomnost nějakého černého koně, tedy někoho, kdo by využil změny předpisů a přišel s nějakou radikální interpretací a chvilkovou výhodou, jak tomu bylo například v roce 2009 v případě Brawnu GP a jeho dvojitého difuzoru. Pořád tu určitá šance je, ale i ta se díky stále přísnějším pravidlům zmenšuje. A pak tu je ještě neustále diskutovaný rozdíl mezi velkými a malými týmy.
"Dá se očekávat, že veškeré významné změny budou představeny v režii velkých týmů. Vzhledem k většímu objemu zdrojů mají schopnost paralelně vyvíjet své stávající vozy a pracovat přitom na konstrukci nového. Když máte 750 zaměstnanců oproti, dejme tomu Force Indii, kde pracuje 300 lidí, tak toho samozřejmě zvládnete víc. Proto je idea, že se startovní pole výkonnostně přiblíží, nesmysl. Nemohu ale říci, že by někdo hovořil o tom, že právě tohle je cíl. Spíš mělo jít o zatraktivnění závodů, o větší vzrušení," pokračuje Head.
Poněkud bolestivé zrození nových pravidel mělo za důsledek, že se v kontextu objevil názor, že by mohla napomoci ke snížení odstupu od Mercedesu. Head se však obává, že může dojít k situaci, kdy nové nastavení pravidel odvede pozornost od závodění. Větší přítlak způsobí změny v proudění vzduchu za vozem, takže předjíždění bude ještě nesnadnější. O tomto problému už se zmiňovali sami piloti, včetně Lewise Hamiltona, který avizované aerodynamické změny označil za "nejhorší nápad", jaký mohl být ohledně předjíždění přijat. Tento bod se stal při úterním zasedání FIA ze strany technických specialistů týmů středem zájmu, což několik dní před začátkem prvních testů není dobré znamení.
"Pokud chtěli scénář, v němuž bude více předjížděcích manévrů bez umělých pomůcek, jako například DRS, pak potřebují formuli s nižší úrovní přítlaku, ale místo toho jsme vykročili opačným směrem," varuje Head. Podobné obavy už vyjádřil ředitel Pirelli Motorsport Paul Hembery: "Bude více předjížděcích manévrů, nebo to spíš bude horší? Doufám, že jsme neudělali takové rozhodnutí, které ve skutečnosti neřeší to, co jsme chtěli zvládnout jako prvotní věc."
Head chce doufat, že tomu tak není. Pořád se jedná o spekulace, které rozetnou až první testy. "Budeme muset ještě počkat, potom uvidíme. Pořád je tu šance, že když změna nebude úspěšná, mohou leccos napravit."
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.