Formulí 1 hýbou určitá témata - na žebříčku těch nejčastějších se rozhodně nachází Max Verstappen. Prakticky od prvního testu je předmětem zájmu a není vůbec nadsázkou, že nechat si každé téma o jeho osobě ohodnotit, měl by slušný vedlejší příjem.
Napsalo se o něm opravdu hodně, počínaje spekulacemi o jeho věku a zkušenostech, havárii v Monacu 2015, ostré výměně názorů v Austrálii v úvodu letošní sezóny, diskutovaný jízdní styl... Nemálo lidí spojuje jednání devatenáctiletého mladíka s jeho otcem Josem, který na svého syna dohlíží a řídí jeho kroky. On sám prohlásil, že by soupeři měli zapomenout na to, že by dokázali přimět Maxe, aby svůj přístup k F1 změnil.
Sám Jos Verstappen se také hned několikrát zviditelnil, ať to byla hromadná kolize v Brazílii 1994, třebaže tam byl původcem karambolu Eddie Irvine a Jos pouze završil celý incident saltem přes vůz Martina Brundlea. Ještě víc lidí si pamatuje ohnivé intermezzo v boxech německé Grand Prix, kde se z Holanďanova benettonu stala doslova pochodeň, naštěstí bez vážné újmy na zdraví jeho nebo mechaniků (i když nějaké drobné popáleniny nakonec byly registrovány). Nejkontroverznější moment už jsme na stránkách F1NEWS připomínali - jednalo se o kolizi Jose Verstappena s Juan Pablo Montoyou v roce 2001.
Někteří piloti se cítí dotčeni způsobem Verstappenovy jízdy, zejména pak agresivní obranou i způsobem předjíždění. Navzdory tomu, že už kvůli jeho změnám směru během brzdného manévru došlo k úpravě pravidel (a vzápětí na to doplatil Vettel) se Jos Verstappen domnívá, že jeho syn nehodlá na svém závodním projevu nic měnit a podotýká, že všechno je podřízeno tomu, aby uspěl u Red Bullu.
"Nejsme tu kvůli někomu jinému. Jsme tu pro nás, jezdíme za Red Bull a chceme jim přivést co nejlepší možný výsledek. Ať si o tom lidé myslí cokoliv, ať jsou třeba naštvaní, měli by mít na paměti, že jde o závodění. Tak to bylo se Sebastianem Vettelem v Brazílii. Myslím, že to byl dobrý manévr. Max zkoušel předjet Seba v zatáčce 4, ale neuspěl. Vettel ho trochu vytlačil a Max poté udělal to samé, ale právě tohle chtějí fanoušci vidět. Někdy to vyjde Maxovi, někdy Sebastianovi, o to tady jde," vyjádřil se Jos Verstappen k závodnímu stylu svého syna.
Připomněl také široce diskutovaný telefonát Toto Wolffa, ve kterém šéf Mercedesu s Josem hovořil o případném zásahu Maxe do boje o mistrovský titul mezi Hamitonem a Rosbergem. Toto Wolff se k obsahu telefonátu vyjádřil, Jos k tomu také dodal své.
"Nejsme tu, abychom cokoli ovlivňovali. Jsme tu, abychom odjeli svůj vlastní závod, jak jste mohli v Brazílii vidět, ne proto, abychom někoho vyrazili z trati. Naším cílem je dobře závodit za Red Bull, který s Maxem odvádí neskutečnou práci. On sám se cítí v týmu velice dobře a na každý závod se těší. A rozhodně by neudělal nikdy nic, co by způsobilo nehodu," dodává Jos Verstappen. Možná, že takový Romain Grosjean bude mít na jeho slova poněkud odlišný názor.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.