Švédský pilot si musí v F1 připadat jako na houpačce. Svůj první rok v Caterhamu se většinou díval soupeřům jen na záda, loni po přechodu k Sauberu udělal krok výš a získal devět mistrovských bodů. Letošek byl ale zase propad.
Ten byl pochopitelně způsoben finančními problémy švýcarského týmu, kvůli kterých se opožďovaly platby a stagnoval vývoj. Každý by hleděl opustit potápějící se loď, jenže v červenci vstoupil do osudu Sauberu silný finanční partner Longbow Finance a tradiční účastník F1, který bez ohledu na různé šarády s názvy působí v F1 už čtvrt století, začal opět nabírat dech.
Marcus Ericcson působí u Sauberu druhou sezónu a v současné době stojí před závažným rozhodnutím. Objevil se třeba na seznamu potenciálních náhradníků u konkurenční Force Indie, odkud odešel k Renaultu Nico Hülkenberg. Švéd zatím stále nemá jasno, jak se bude jeho další existence v F1 vyvíjet.
"Myslím, že nejpravděpodobněji se jeví setrvání u Sauberu. Ale pořád nelze vyloučit ani ostatní možnosti, které zůstávají otevřené, protože dle mého vlastního názoru jsem se za posledního půdruhého roku jako pilot hodně zlepšil. Chci proto mít k dispozici vůz, v němž to budu moci potvrdit. Možná to bude Sauber, ale pořád jsou volná určitá místa, musím tedy prověřit, jaké možnosti se nabízejí. Cítím, že můj výkon se od konce evropské části sezóny posílil, stalo se tak ve správný čas, podařilo se mi značně posílit svou pozici v týmu," hodnotí své nynější působení Ericsson.
Je jenom otázkou, kdy se šestadvacetiletý rodák z Kumly svou definitivu dozví. Sezóna se pomalu blíží ke konci, poslední závod v Abú Zabí se jede v závěru měsíce listopadu. Bude mít už do té doby Ericsson definitivum?
"Doufejme, bylo by hezké vědět to už před posledním závodem. Do zimní přestávky je dobré jít s vědomím, co bude příští rok. Jako pilot bych se to rád dozvěděl co nejdřív, ale pořád ještě není důvod ke spěchu," hodnotí situaci Ericsson.
V jeho rozhodování může pochopitelně hrát značnou roli i poslední závod v Mexiku, kde se Marcus dostal do druhé části kvalifikace a v závodě dojel na 11. místě, což představuje jeho letošní nejlepší výsledek. Podle Ericssona by tak Sauber mohl být hodně atraktivní volbou.
"Určitě to tak vnímám. Domnivám se, že v týmu probíhá velký pokrok. Jenom to dokazuje, co lze zvládnout, když existují zdroje na vývoj vozu, což tým evidentně potřeboval. Posledních pár let se Sauber nacházel v režimu přežívání, teď usiluje o "režim většího výkonu". S velkými změnami se také zlepšila atmosféra v týmu. Takže nyní je setrvání v něm hodně přitažlivější než řekněme před pěti měsíci," dodává Ericsson.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.