Neverending story pokračuje - počínání Maxe Verstappena na trati v Mexiku nadále zůstává pod drobnohledem lidí s blízkým vztahem k F1. Slyšeli jsme názor britský, tak se nyní podívejme na opačný pól a dejme slovo Holanďanovi.
Pamětníci si určitě vybaví jméno Johannes "Jan" Lammers. Dnes šedesátiletý expilot absolvoval v letech 1979-1982 celkem 21 závodů na značkách Shadow, ATS, Ensign a Theodore, ale nikdy se výrazněji neprosadil. Překvapivě se pak objevil ještě na sklonku sezóny 1992 ve voze March a stanovil tak rekord mezi dvěma absolvovanými Grand Prix - v jeho případě časový interval činil 10 let a 3 měsíce. Taková doba uplynula od GP Francie 1982 a GP Japonska 1992. Pokud bychom chtěli být hodně důslední, tak bychom museli přičíst ještě 22 dní, protože ve Francii se Holanďan nekvalifikoval, naposledy jel závod na domácí půdě v Holandsku čtyři týdny před Francií.
Jan se narodil přímo v místě okruhu někdejší holandské Grand Prix, tedy v Zandvoortu a proslul zejména působením ve slavné závodní "Škole smyků" Roba Slotemakera, kterou Lammers po jeho smrti převzal. K reakci ho přiměl výrok Nikiho Laudy, který označil Verstappena za "arogantní, ztracený případ" (více zde).
"Musím to ze sebe dostat ven. Přemýšlel jsem o kritice toho, co tak hrozného Verstappen udělal. Prošel jsem celou dobu od jeho první Grand Prix v roce 2015 a došel jsem k závěru, že nic. Absolutně nic! Ano, naštval pár lidí, jednoduše proto, že kolem nich prosvištěl brilantním způsbem, nebo že je nepustil před sebe, protože je obratný a chytrý v bránění své pozice. Ovšem, některých se »téměr« nebo »skoro« dotkl, ale to je jenom součástí jeho dovednosti," uvedl Lammers na svém facebookovém účtu.
Lammers je považován za všestranného jezdce, závodil ve formuli CART, v roce 1988 vyhrál 24 hodin Le Mans na Jaguaru (s Johnny Dumfriesem a Andy Wallacem) a o jedenáct let později se účastnil rallye Paris-Dakar. Na kritice Verstappena mu vadí především skutečnost, že nikdy nezpůsobil havárii a destrukci soupeřova vozu, což podle něj nikdo nebere v úvahu.
"Kolik z pilotů Formule 1 může o sobě něco podobného v posledních dvou letech říci? Zcela určitě nikoliv vaši dva hoši, pane Laudo," připomněl Lammers kolizi obou Mercedesů z letošní Grand Prix Španelska.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.