Neverending story pokračuje - počínání Maxe Verstappena na trati v Mexiku nadále zůstává pod drobnohledem lidí s blízkým vztahem k F1. Slyšeli jsme názor britský, tak se nyní podívejme na opačný pól a dejme slovo Holanďanovi.
Pamětníci si určitě vybaví jméno Johannes "Jan" Lammers. Dnes šedesátiletý expilot absolvoval v letech 1979-1982 celkem 21 závodů na značkách Shadow, ATS, Ensign a Theodore, ale nikdy se výrazněji neprosadil. Překvapivě se pak objevil ještě na sklonku sezóny 1992 ve voze March a stanovil tak rekord mezi dvěma absolvovanými Grand Prix - v jeho případě časový interval činil 10 let a 3 měsíce. Taková doba uplynula od GP Francie 1982 a GP Japonska 1992. Pokud bychom chtěli být hodně důslední, tak bychom museli přičíst ještě 22 dní, protože ve Francii se Holanďan nekvalifikoval, naposledy jel závod na domácí půdě v Holandsku čtyři týdny před Francií.
Jan se narodil přímo v místě okruhu někdejší holandské Grand Prix, tedy v Zandvoortu a proslul zejména působením ve slavné závodní "Škole smyků" Roba Slotemakera, kterou Lammers po jeho smrti převzal. K reakci ho přiměl výrok Nikiho Laudy, který označil Verstappena za "arogantní, ztracený případ" (více zde).
"Musím to ze sebe dostat ven. Přemýšlel jsem o kritice toho, co tak hrozného Verstappen udělal. Prošel jsem celou dobu od jeho první Grand Prix v roce 2015 a došel jsem k závěru, že nic. Absolutně nic! Ano, naštval pár lidí, jednoduše proto, že kolem nich prosvištěl brilantním způsbem, nebo že je nepustil před sebe, protože je obratný a chytrý v bránění své pozice. Ovšem, některých se »téměr« nebo »skoro« dotkl, ale to je jenom součástí jeho dovednosti," uvedl Lammers na svém facebookovém účtu.
Lammers je považován za všestranného jezdce, závodil ve formuli CART, v roce 1988 vyhrál 24 hodin Le Mans na Jaguaru (s Johnny Dumfriesem a Andy Wallacem) a o jedenáct let později se účastnil rallye Paris-Dakar. Na kritice Verstappena mu vadí především skutečnost, že nikdy nezpůsobil havárii a destrukci soupeřova vozu, což podle něj nikdo nebere v úvahu.
"Kolik z pilotů Formule 1 může o sobě něco podobného v posledních dvou letech říci? Zcela určitě nikoliv vaši dva hoši, pane Laudo," připomněl Lammers kolizi obou Mercedesů z letošní Grand Prix Španelska.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.