Na autodromu bratří Rodríguezů probíhala závěrečná čtvrtina druhého tréninku a Sebastian Vettel se ocitl v těsném závěsu za Alonsovým mclarenem. Po několika vteřinách se zjevně rozladěný Němec vyjádřil o svém soupeři před sebou jako o idiotovi.
Podobných výroků už jsme letos slyšeli dost a jsou často odrazem různých nálad. Kdo by však čekal, že dvojnásobný mistr světa svého závodního kolegu, čtyřnásobného šampiona odsoudí, dost by se přepočítal. Španěl prohlásil, že mu jeho výrok, kterým ho Němec počastoval ve 12. zatáčce odpouští. Prostě proto, že ho chápe.
Fernando Alonso strávil v týmu Scuderie Ferrari pět sezón (2010-2014), ale dle vlastních slov se místo třetího titulu dočkal jen problémů s materiálem, který nebyl nikdy nejlepší. Proto je mu jasné, že se Vettel musí cítit podobně, protože se jemu a jeho týmu nepodařilo navázat na výsledky z roku 2015.
"Slyšel jsem, co Vettel v radiokomunikaci řekl, ale nemám s tím vůbec žádný problém. Prožívá velmi frustrující období, on sám i stáj Ferrari, takže je třeba mu prominout," komentoval situaci po druhém tréninku Alonso. Zároveň se vyjádřil ke zlepšení, kterého dosáhl po dopoledním tréninku - po něm byl na 16. místě, odpoledne se mu podařil posun na konec první desítky.
"V pátek to bylo pro každého hodně těžké, protože povrchu stejně jako loni chybí přilnavost. V prvním tréninku bylo na trati hodně nečistot, zkusili jsme na autě něco upravit pro druhý trénink a snažili se vyzkoušet pneumatiky vhodné pro závod - měkké a superměkké. Museli jsme ale náš pobyt na trati z preventivních důvodů omezit, vyskytl se nějaký problém s brzdným zařízením, bylo potřeba ho zkontrolovat. Bude třeba vydolovat nějakou rychlost navíc, zkoušíme zapracovat na výkonu. Mám tu starý motor, nikoli nejnovější verzi, takže dostat se do Q3 by pro mě bylo velkým překvapením. Budeme se snažit, udělat vše, co je v našich silách, ale projít do Q3 určitě nebude jednoduché," spřádá kvalifikační plány Alonso.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.