Konec s problémy při předjíždění pomalejších pilotů? FIA zkusí lepší systém

FIA se pokouší vylepšit způsob předjíždění opozdilců
FIA se pokouší vylepšit způsob předjíždění opozdilců, foto: Scuderia Ferrari
Robert RoBertino Pavelka 23. října 2016 01:20
Sdílej:

Ta situace nastala už nesčíselněkrát - pilot o kolo zpět se několik zatáček "motá" v cestě rychlejšímu vozu, následuje osočení, vysvětlování, ospravedlňování. FIA nyní zkusí nový způsob, s nímž by se část problémů mohla stát minulostí

Novinka bude uplatněna na základě dřívějších stížností ze strany pilotů už v nadcházejícím závodě - tedy při Grand Prix USA. Základem by mělo být první "varování", že se k pilotovi se ztrátou kola blíží rychlejší pilot. Modré vlajky a signalizace světly z trati nezmizí, ale bude použita až jako aktuální.

"Článek 27.9 sportovních řádů vyžaduje, aby piloti dostižení jiným autem a chystajícím se ho předjet o celé kolo, uvolnili tomuto vozu při první možné příležitosti bezpečný průjezd. Prostřednictvím FIA byl vyvinut F1 Marshalling System (F1MS), který by konzistentně posoudil vyvěšení/zobrazení modré vlajky, neboť lépe vyhodnotí situaci než samotné traťové hlídky. Přestože se zdálo, že dosavadní systém byl úspěšný, ukazuje se jako značně nestálý," vysvětlil nové postupy Charlie Whiting, závodní ředitel FIA.

"F1MS bude od nynějška fungovat tak, že pilot jedoucí se ztrátou bude předběžně varován ve chvíli, kdy se vozy mající kolo navíc objeví za ním s odstupem tří vteřin. Tým by měl takového pilota varovat, že se k němu blíží rychlejší vozy a budou ho předjíždět, přičemž umožnění předjetí »opozdilce« by mělo být pro pomalejšího pilota prioritou.

Ve chvíli, kdy se rychlejší vůz ocitne za pomalejším s odstupem jedné vteřiny, proběhne signalizace modrými vlajkami (včetně modrých světel u trati a v kokpitu pilota) a pilot při první možnosti musí nechat rychlejší vůz projet. Cílem použití F1MS je zajistit konzistentní uplatňování pravidel, další instrukce může poskytovat i vedení závodu, pokud to bude nezbytně nutné," dodal Whiting.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.