Škatulata, škatulata, hejbejte se - ona oblíbená dětská říkanka platí nejenom pro piloty, o jejichž přesunech se často hovoří. Platí to i pro méně viditelnou sféru týmového zázemí, kde se rovněž konají "rozvody a námluvy". To je případ Toro Rosso, ale i dalších týmů.
Stáj se sídlem ve Faenze přišla v předvečer americké Grand Prix závodního šéfinženýra Phila Charlese. Uvádějí to italské zdroje. Charles byl klíčovou postavou inženýrského managementu, pracujícího pod vedením Jamese Keye, jehož budoucnost byla častým předmětem spekulací spojených s týmy Red Bull a Williams, usilujících o jeho služby.
Charles byl právě na konci tříletého kontraktu s týmem Toro Rosso a do dějiště Grand Prix USA v Austinu už neodcestoval. Jako jeden z možných odchodů jsou uváděny příčiny spíše soukromého rázu. Charlesova rodina prý není spokojena s pobytem v Itálii a tato eventualita je spíše pravděpodobná než nějaké rozpory s týmem samotným. Key a Charles jsou považováni za klíčové osobnosti, pod jejichž vedením se Toro Rosso zlepšilo svou konkurenceschopnost, i kdyý v druhé polovině sezóny byl tým handicapován rok starými a neinovovanými motory Ferrari.
Pro někoho může být nepochopitelné, proč Charles staví zájmy rodiny nad ty pracovní. Faktem je, že zaměstnanci týmů Toro Rosso, Ferrari a Sauber (pokud pocházejí z britských ostrovů) mají jen omezený počet dní v měsíci, které mohou trávit ve Velké Británii, což je oproti týmům, které zde mají své základy podstatný rozdíl. Proto se zdá, že v Charlesově případě dostala jeho mladá rodina prioritu.
Není to ale jediná změna. Šéfinženýr Ciaron Pilbeam pro příští sezónu vymění svůj post u McLarenu za působení v barvách Renaultu. Horkým kandidátem na jeho místo je současný šéfinženýr Fernanda Alonsa Andrea Stella.
Ve hře je rovněž někdejší technický ředitel Ferrari James Allison. Po odchodu z italské stáje odmítl nabídku Renaultu (více zde) a Williamsu. Nepředpokládá se, že by zaujal místo u Red Bullu a v minulosti již nereflektoval na zájem McLarenu. Je tu však ještě ta eventualita, že pokud by v týmu McLaren skončil Ron Dennis (článek zde), mohl by Allison dostat opakovanou nabídku a není vyloučeno, že by se jí minimálně zabýval.
Také u Mercedesu probíhají jednání, protože technický šéf týmu F1 Paddy Lowe v tomto období jedná o novém kontraktu se Stříbrnými šípy. A pokud by nedošlo k dohodě, což se jeví jako málo pravděpodobné, uvolnilo by se místo. Vyloučeno proto není, pokud Allison zreviduje své prozatímní rozhodnutí o působení v F1, že by mohl zamířit do mistrovské stáje. Ale podobná tvrzení a spekulace je třeba brát jako eventuality a počkat si na pravý stav věcí.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.