Dozvědět se, že máte v kontextu nejspolehlivější vůz, je skutečně značně bolavé zjištění, když vám selže v tu nejméně vhodnou dobu. Statistika naznačuje, že Hamilton je na tom ze všech mistrů světa nejlépe, ale to mu je v tuto chvíli opravdu k ničemu.
Letmým pohledem do tabulky mistrovství světa totiž zjistíme, že to byla pro Lewise Hamiltona vůbec první porucha v letošním ročníku. Ono druhé odstoupení padá na vrub kolize s Rosbergem v Grand Prix Španělska. Pro druhého pilota průběžné klasifikace to ale je jen hodně slabá náplast, stejně jako statistický údaj, že ze všech 32 šapionů Formule 1 má dlouhodobě nejspolehlivější monoposty.
Pokud vstoupí do hry matematika, Lewis Hamilton absolvoval 183 Grand Prix, ve kterých zaznamenal pouze 11 odstoupení z důvodu technického problémů. To dává neuvěřitelnou, ale skutečnou 6% "úmrtnost". S mírným odstupem následuje Sebastian Vettel (8,7 %); pokud bychom si chtěli posvítit na tři další šampiony, kteří letos působí ve startovním poli, tak nejlépe na tom je Fernando Alonso (10,1 %) před Jensonem Buttonem (11,3 %) a Kimi Räikkönenem (13 %).
Vynikající spolehlivost má i Nico Rosberg, Hamiltonův nejvější soupeř v boji o titul mistra světa. Ten absolvoval o sezónu víc, takže má na kontě 201 Grand Prix a odstoupil pouze ve 14 případech, což představuje 7% neúspěšnost. Milovníci číselných hrátek šli ještě dál a spočítali, že i kdyby Hamilton odpadl ve všech zbývajících pěti Grand Prix, které do konce roku zbývají, pořád by byl ještě mistrem světa s nejspolehlivějšími vozy.
Trocha hraní si s údajiMercedes měl v neděli na dosah vyrovnání rekordu McLarenu z roku 1988, leč Hamiltonovo odstoupení a Rosbergova kolize s Vettelem přerušily jeho vítěznou šňůru. Už španělská Grand Prix mohla být jejich jedenáctým triumfem v řadě, ale několikrát připomínaná kolize vše zhatila. To samé se přihodilo v neděli, kdy bezkonkurenčně vedoucí Hamilton musel odstavit svůj vůz kvůli poruše motoru - Mercedes tak zůstal opět "jen" na deseti vyhraných Grand Prix bez přerušení, v čele je zmíněný McLaren s 11 Grand Prix v rozmezí GP Brazílie a GP Belgie v roce 1988. O kvalitách motoru nicméně vypovídá leccos fakt, že v GP Malajsie mohl oslavit už 150. umístění na bodovaných příčkách.
Ačkoliv nikdo nepochybuje o tom, kdo letos opět získá Pohár konstruktérů a další hypotézy jsou jen matematickými hříčkami, korunovace se prozatím odkládá. Náskok je však značný a pokud Mercedesy tento víkend v japonské Suzuce nasbírají o 23 bodů více než Red Bull, může se osazenstvo Stříbrných šípů začít slavnostně fotografovat před transparentem Construction Cup'w Winner.
Něco málo rekordních zápisů u Red Bullu - věřte nebo ne, v éře hybridních šestiválců jde o první double pro rakouský tým. Předchozí spadá ještě do roku 2013, kdy za piloty hřměly osmiválce - tehdy vyhrál Sebastian Vettel před Markem Webberem v brazilském Interlagosu. Daniel Ricciardo v tabulce vítězů dostihl Američana Dana Gurneye, Novozélanďana Bruce McLarena a Severního Ira Eddie Irvinea, také oni vyhráli v kariéře čtyři Grand Prix. A Australan je letos čtvrtým pilotem, který dokázal vyhrát závod, tedy něco, co jsme v uplynulých dvou letech nepoznali.
Pojďme ještě ke traťovým statistikám: Hamilton je nadále více jak z poloviny úspěšný při pole-position (přesněji v 54,6 % případů) - z první řady odstartoval v jubilejní 100. Grand Prix, přičemž v 57 případech to bylo z pole-position. Něco podobného dokázal v F1 zatím pouze Michael Schumacher.
Jenom znovu připomeneme, že Jenson Button se oficiálně stal členem neexistujícího klubu "třístovkařů". Pouze on, Rubens Barrichello a Michael Schumacher odjeli 300 a více Grand Prix. Jak už jsme uvedli, pokud se Button nevrátí do F1 po skončení letošního ročníku, zůstane o jeden závod zpátky za Schumacherem na třetím místě.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.