O chystaném převzetí F1 společností Liberty Media jsme se zatím bavili z hlediska Bernie Ecclestonea, pilotů nebo zástupců týmů. Určitě nebude od věci přidat i názor ryzího odborníka na marketing a obchodní vztahy v motoristickém sportu.
Nejdřív několik slov o samotném odborníkovi: Zak Brown (1. 11. 1971) je bývalý závodník, který prošel po motokárách nižšími formulemi a představil se i ve světě vytrvalostních závodů. V USA byl dokonce nazýván "nejslibnější americkou vycházející hvězdou", ale nakonec se jeho kariéra stočila k obchodu, i když až do roku 2013 jsme ho ještě mohli vídat za volantem britského šampionátu GT. Je zakladatel a výkonný ředitel největší sportovní marketingové agentury JMI (Just Marketing International). Má ještě mnoho dalších aktivit, mezi nimi i vlastní tým United Autosports nebo post výkonného ředitele ve společnosti CSM Sport & Entertainment.
Brown je přesvědčen, že Liberty Media si opravdu přeje, aby se sportovní stránka F1 zlepšila a tento záměr staví nad vlastní profit, což by pro fanoušky byla ta nejlepší zpráva. O převzetí podílu do prvního čtvrtletí 2017 prohlásil, že je to ukázkou strategické povahy nových vlastníků, což by na rozdíl od přístupu CVC, založeném čistě na financích, mělo znamenat světlejší éru této kategorie.
"Liberty Media je jedním z nejlepších strategických kupců, jehož F1 mohla mít. Znamená to, že staví na širokém záběru sportu na rozdíl od privátně kapitálové skupiny jakou je CVC. Ti udělali, co se očekávalo, podrželi si akcie sedm až deset let za účelem fantastické návratnosti pro sebe a akcionáře. Nicméně strategický kupec by se měl mnohem více zaměřit na růst a masivně se soustředit na fanoušky. A pokud máte spoustu spokojených příznivců, k nimž přibývají noví a hlavně mladí - všechno ostatní do sebe zapadne. Týmy budou spokojené, sponzoři budou naděšní a televize šťastná. Proto se domnívám, že důraz se bude klást na základnu fanoušků, která pak přinese úspěšnou sportovní bilanci. Lepší sport, lepší týmy. Protože v případě, že se povýší hodnota sportu je snažší nalézt sponzory a ti jsou ochotni více platit. Takže to bude dobré pro všechny strany," uvažuje Brown.
Větší pomoc menším týmůmJedním z nejzásadnějších problémů F1 v posledních letech je přístup k menším týmům. Musí být ve srovnání se špičkou startovního pole postaveny do příznivější pozice.
"Kontrakty s týmy jsou podepsány do roku 2020, ale není pochyb, že ekosystém F1, a to i mimo rámec jednotlivých stájí, není vyvážen tak, jak by měl. Domnívám se, že v každém podnikání by měl tento ekosystém fugovat na zdravé bázi, aby mohl zůstat udržitelný. Proto očekávám od roku 2021 nové dohody a myslím, že Liberty Media bude dohlížet na co nejpříznivější podmínky s ohledem na sport. Snad budeme všichni souhlasit, že vyvážené závodní týmy jsou lepší než ty s hromadou dluhů na krku," pokračuje Brown.
"Tím nechci tvrdit, že by mělo jít o franšízing, ale když se podíváte na takové sportovní týmy na světě, Los Angeles Clippers byly například prodány za 2 miliardy dolarů, takže mají svou hodnotu. A právě druhá polovina nebo poslední třetina startovního pole dostatečně oceněna není. A to je třeba řešit. Myslím, že to nový majitel udělá - jak to dopadne, to ukáže čas," uzavírá Brown.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.