O chystaném převzetí F1 společností Liberty Media jsme se zatím bavili z hlediska Bernie Ecclestonea, pilotů nebo zástupců týmů. Určitě nebude od věci přidat i názor ryzího odborníka na marketing a obchodní vztahy v motoristickém sportu.
Nejdřív několik slov o samotném odborníkovi: Zak Brown (1. 11. 1971) je bývalý závodník, který prošel po motokárách nižšími formulemi a představil se i ve světě vytrvalostních závodů. V USA byl dokonce nazýván "nejslibnější americkou vycházející hvězdou", ale nakonec se jeho kariéra stočila k obchodu, i když až do roku 2013 jsme ho ještě mohli vídat za volantem britského šampionátu GT. Je zakladatel a výkonný ředitel největší sportovní marketingové agentury JMI (Just Marketing International). Má ještě mnoho dalších aktivit, mezi nimi i vlastní tým United Autosports nebo post výkonného ředitele ve společnosti CSM Sport & Entertainment.
Brown je přesvědčen, že Liberty Media si opravdu přeje, aby se sportovní stránka F1 zlepšila a tento záměr staví nad vlastní profit, což by pro fanoušky byla ta nejlepší zpráva. O převzetí podílu do prvního čtvrtletí 2017 prohlásil, že je to ukázkou strategické povahy nových vlastníků, což by na rozdíl od přístupu CVC, založeném čistě na financích, mělo znamenat světlejší éru této kategorie.
"Liberty Media je jedním z nejlepších strategických kupců, jehož F1 mohla mít. Znamená to, že staví na širokém záběru sportu na rozdíl od privátně kapitálové skupiny jakou je CVC. Ti udělali, co se očekávalo, podrželi si akcie sedm až deset let za účelem fantastické návratnosti pro sebe a akcionáře. Nicméně strategický kupec by se měl mnohem více zaměřit na růst a masivně se soustředit na fanoušky. A pokud máte spoustu spokojených příznivců, k nimž přibývají noví a hlavně mladí - všechno ostatní do sebe zapadne. Týmy budou spokojené, sponzoři budou naděšní a televize šťastná. Proto se domnívám, že důraz se bude klást na základnu fanoušků, která pak přinese úspěšnou sportovní bilanci. Lepší sport, lepší týmy. Protože v případě, že se povýší hodnota sportu je snažší nalézt sponzory a ti jsou ochotni více platit. Takže to bude dobré pro všechny strany," uvažuje Brown.
Větší pomoc menším týmůmJedním z nejzásadnějších problémů F1 v posledních letech je přístup k menším týmům. Musí být ve srovnání se špičkou startovního pole postaveny do příznivější pozice.
"Kontrakty s týmy jsou podepsány do roku 2020, ale není pochyb, že ekosystém F1, a to i mimo rámec jednotlivých stájí, není vyvážen tak, jak by měl. Domnívám se, že v každém podnikání by měl tento ekosystém fugovat na zdravé bázi, aby mohl zůstat udržitelný. Proto očekávám od roku 2021 nové dohody a myslím, že Liberty Media bude dohlížet na co nejpříznivější podmínky s ohledem na sport. Snad budeme všichni souhlasit, že vyvážené závodní týmy jsou lepší než ty s hromadou dluhů na krku," pokračuje Brown.
"Tím nechci tvrdit, že by mělo jít o franšízing, ale když se podíváte na takové sportovní týmy na světě, Los Angeles Clippers byly například prodány za 2 miliardy dolarů, takže mají svou hodnotu. A právě druhá polovina nebo poslední třetina startovního pole dostatečně oceněna není. A to je třeba řešit. Myslím, že to nový majitel udělá - jak to dopadne, to ukáže čas," uzavírá Brown.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.