O chystaném převzetí F1 společností Liberty Media jsme se zatím bavili z hlediska Bernie Ecclestonea, pilotů nebo zástupců týmů. Určitě nebude od věci přidat i názor ryzího odborníka na marketing a obchodní vztahy v motoristickém sportu.
Nejdřív několik slov o samotném odborníkovi: Zak Brown (1. 11. 1971) je bývalý závodník, který prošel po motokárách nižšími formulemi a představil se i ve světě vytrvalostních závodů. V USA byl dokonce nazýván "nejslibnější americkou vycházející hvězdou", ale nakonec se jeho kariéra stočila k obchodu, i když až do roku 2013 jsme ho ještě mohli vídat za volantem britského šampionátu GT. Je zakladatel a výkonný ředitel největší sportovní marketingové agentury JMI (Just Marketing International). Má ještě mnoho dalších aktivit, mezi nimi i vlastní tým United Autosports nebo post výkonného ředitele ve společnosti CSM Sport & Entertainment.
Brown je přesvědčen, že Liberty Media si opravdu přeje, aby se sportovní stránka F1 zlepšila a tento záměr staví nad vlastní profit, což by pro fanoušky byla ta nejlepší zpráva. O převzetí podílu do prvního čtvrtletí 2017 prohlásil, že je to ukázkou strategické povahy nových vlastníků, což by na rozdíl od přístupu CVC, založeném čistě na financích, mělo znamenat světlejší éru této kategorie.
"Liberty Media je jedním z nejlepších strategických kupců, jehož F1 mohla mít. Znamená to, že staví na širokém záběru sportu na rozdíl od privátně kapitálové skupiny jakou je CVC. Ti udělali, co se očekávalo, podrželi si akcie sedm až deset let za účelem fantastické návratnosti pro sebe a akcionáře. Nicméně strategický kupec by se měl mnohem více zaměřit na růst a masivně se soustředit na fanoušky. A pokud máte spoustu spokojených příznivců, k nimž přibývají noví a hlavně mladí - všechno ostatní do sebe zapadne. Týmy budou spokojené, sponzoři budou naděšní a televize šťastná. Proto se domnívám, že důraz se bude klást na základnu fanoušků, která pak přinese úspěšnou sportovní bilanci. Lepší sport, lepší týmy. Protože v případě, že se povýší hodnota sportu je snažší nalézt sponzory a ti jsou ochotni více platit. Takže to bude dobré pro všechny strany," uvažuje Brown.
Větší pomoc menším týmůmJedním z nejzásadnějších problémů F1 v posledních letech je přístup k menším týmům. Musí být ve srovnání se špičkou startovního pole postaveny do příznivější pozice.
"Kontrakty s týmy jsou podepsány do roku 2020, ale není pochyb, že ekosystém F1, a to i mimo rámec jednotlivých stájí, není vyvážen tak, jak by měl. Domnívám se, že v každém podnikání by měl tento ekosystém fugovat na zdravé bázi, aby mohl zůstat udržitelný. Proto očekávám od roku 2021 nové dohody a myslím, že Liberty Media bude dohlížet na co nejpříznivější podmínky s ohledem na sport. Snad budeme všichni souhlasit, že vyvážené závodní týmy jsou lepší než ty s hromadou dluhů na krku," pokračuje Brown.
"Tím nechci tvrdit, že by mělo jít o franšízing, ale když se podíváte na takové sportovní týmy na světě, Los Angeles Clippers byly například prodány za 2 miliardy dolarů, takže mají svou hodnotu. A právě druhá polovina nebo poslední třetina startovního pole dostatečně oceněna není. A to je třeba řešit. Myslím, že to nový majitel udělá - jak to dopadne, to ukáže čas," uzavírá Brown.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.