Po celou dobu historie F1 se mnohokrát řešila otázka, jak odejít z aktivní kariéry se ctí. Ne každý pilot tuto záležitost zvládl v době, kdy to podle mnoha rádců a rádoby expertů měl udělat. Na druhou stranu existuje i snaha ještě něco dokázat a ne utíkat předčasně.
Jak to řekl v roce 1980 Jacques Laffite poté, co přišel o možnost zisku mistrovského titulu: "Chci ještě závodit a podle určitých zvyklostí bych měl poté, co se stanu šampionem, odejít na vrcholu." Takový úzus opravdu v některých sportech a případech funguje. Je doprovázen slovy "už nemám motivaci a co bych více dokázal". Sedm titulů Michaela Schumachera, čtyři Alaina Prosta, tři Ayrtona Senny, Nelsona Piqueta a Lewise Hamiltona dokazují, že tato myšlenka není tak docela relevantní.
Nyní se loučí Felipe Massa, kterému se toho vrcholu dosáhnout nepodařilo, byť mu k němu chyběl opravdu jen pověstný krůček. Objevují se první hodnocení, názory a posouzení, zda měl či neměl Massa danou věc udělat už dříve nebo ještě na trati vydržet.
"Závodím s Felipem od doby, kdy se v F1 objevil, tedy už patnáct let. Je vždycky zvláštní, když náš sport někdo opouští, někdo, kdo toho tolik dosáhl, tolikrát vyhrál a byl tak blízko titulu. Každý ale máme svůj důvod. Jeho rozhodnutí vnímám jako odvážné, ale rozhodl se odejít, takže asi volil správně," komentoval Massův záměr ukončit kariéru v F1 Jenson Button při tiskové konferenci v areálu italského okruhu Monza.
"Je to škoda, ale taková je jeho volba. Měli jsme spolu dobrý vztah, když jsme byli v jednom týmu a prožili při jeho nehodě také pár hodně těžkých momentů, ale zůstal velice silným, i když rovněž nesmírně příjemným člověkem. Život jde dál a jsem si jist, že se rozhodl správně. Doufejme, že jeho závěr kariéry v F1 bude úspěšný," přidal se Kimi Räikkönen, který s Massou jezdil v týmu Ferrari v letech 2007-2009.
"Nejsem rád, že nás opouští, protože nám všem bude chybět. Přeji mu v jeho dalších krocích do budoucna vše nejlepší. Vedle talentu a rychlosti na trati je to také skvělý chlap a příjemný společník," přidal se Sebastian Vettel.
Měli jsme štěstí, že za nás jezdil"Pro náš tým bylo velkou ctí a měli jsme velké štěstí, že se k nám Felipe v roce 2013 připojil. Jako dnes si pamatuji, když jsem posílala textovou zprávu. Věděla jsem, že dostanu odpověď, protože je velice slušný, ale nečekala jsem, že mi potvrdí setkání, zvláště s ohledem na naše nijak valné výkony v předchozích letech," vzpomíná Claire Williamsová.
"Byli jsme opravdu rádi, že se Felipe stal členem našeho týmu. Byli jsme na tom tehdy dost špatně, skoro by se dalo říci na dně, potřebovali jsme někoho jako Felipe. Za poslední tři roky jsme s ním urazili opravdu hodně velký kus cesty. Pomohl nám v našem progresu a postupu na třetí místo v Poháru konstruktérů, kde jsme v posledních třech letech byli dvakrát, byl podstatnou součástí našeho úspěchu. Nejen kvůli jeho talentu, ale také díky osobnosti, jakou byl, čehož si jsme plně vědomi," dodává Williamsová.
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.