O belgickém okruhu se hovoří jako o klasické trati, i když z ní zbyla vlastně pouhá polovina. Už dříve jsme psali o místech, kterými už závodní vůz nejspíš nikdy neprojede. Zůstane jen vzpomínka a nostalgické záběry z dávných ročníků.
Trať v ardenském pohoří však na své přitažlivosti nijak neztratila, zejména proměnlivé podnebí a značné převýšení dělá z trati zajímavý okruh. A jak jednou prohlásil Jacques Villeneuve - kdo neprojede Eau Rouge na plný plyn, ten nikdy nepoznal, co to je adrenalin a opojení rychlostí.
Pro piloty v letošním roce znamená Belgie první zástávku po letní pauze. O významu prvního závodu po přestávce se píše dnes a denně, proto si poslechněme závodního veterána Kimi Räikkönena, jak se na trať dívá on.
"Je to starý, tradiční okruh, rozložený na kopcích, takže se jezdí nahoru a dolů. Čím se odlišuje mnohem víc od ostatních tratí, které se mnohdy nalézají uprostřed ničeho. Před pár lety se tu mírně změnila poslední šikana, ale na atraktivnosti trati to nic nemění. Podmínky tu bývají mnohdy hodně obtížné, ale obvykle se tu velice dobře předjíždí, což vítají jak piloti, tak diváci. V televizi to tak nevypadá, ale z kokpitu nebo z tribun u trati je dobře vidět, jak strmá je na některých místech dráha," vyjádřil se o okruhu Spa-Francorchamps Iceman Kimi Räikkönen.
"Okruh je náročný především z meteorologického hlediska. Počasí se často mění, vzpomínám si, že v minulosti nad částí trati pršelo a jinde zase svítilo slunce. Je třeba být důrazný ve strategii, zejména ohledně pneumatik," popisuje situaci Vettelův závodní inženýr Riccardo Adami.
"Také povaha Spa je rozličná. Prostřední sektor je pověstný rychlými zatáčkami, zatímco první a poslední má dlouhé rovinky, kde dominuje maximální rychlost. Proto je vždy velice obtížné najít správné nastavení křídel, aby měla odpovídající účinnost v prvním a posledním sektoru, ale aby zase neohrozila chování vozu v druhém sektoru. Nesmírně důležitý je tu brzdný systém, i když není extrémně namáhán. Významnou roli hraje zejména v poslední šikaně při kvalifikaci: Pilot sem dorazí takřka bez dechu, snaží se jít na brzdy co nejpozději - buď tu vydělá pár desetin nebo si zkazí celé kvalifikační kolo.
Hodně důležité je také nastavení pohonných jednotek, protože se tu hodně času tráví jízdou pod plným plynem, také pro ERS - je třeba dojít ke správnému kompromisu pro ono jedno důležité kolo. Zásadní, alespoň v minulosti to tak bylo, je vlásenka Eau Rouge, musí se jezdit prakticky naplno. Dochází tu k jednomu z největších přetížení, ať ve svislém či vodorovném zrychlení, pohybuje se až kolem 4G. Pro piloty je to opravdu velmi náročné, protože když tuto hranici překročí, projede prakticky tento úsek bez dechu," dodává Adami.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.