Akce, vzrušení a přitažlivost pro diváky na straně jedné, bezpečnost na druhé. Podle veterána Jensona Buttona je třeba tyto aspekty položit na misky vah k dosažení správné rovnováhy při výběru tratí pro kalendář F1.
Formule 1 neprodukuje nic špatného domnívá se Jenson Alexander Lyons Button, ale pokud se týká otázky zajištění co nejlepších podmínek pro závodění, pořád tu je co zlepšovat. Šestatřicetiletý Brit, který zastává jednu z vedoucích funkcí v GPDA a nikdy se nebál prezentovat své názory na motorsport, zhodnotil kriticky z bezpečnostních hledisek premiérovou Grand Prix Evropy. Nelíbil se mu zejména nedostatek únikového prostoru v některých zatáčkách, což prý odporuje bezpečnostním snahám v F1.
"Pracujeme tvrdě na posílení bezpečnosti, vylepšování okruhů a pak přijedeme sem a máme tu zatáčky jako 3, 7 a 15, kde není absolutně žádný únikový prostor. Myslím, pokud je mi známo, že vyzkoušeli všechno z hlediska bezpečnosti... ale cesta, kterou jsme v otázce bezpečnosti nastoupili a způsob, jakým se snažíme ji prosadit přes některé problémy, které jsme měli v minulosti, by tu měli vzít na vědomí... Ale možná se mýlím," zhodnotil Button povahu trati v Baku po prvním dnu, tedy ještě předtím, než byly provedeny některé drobné úpravy.
Mistr světa 2009 rovněž rozvedl svůj původní názor, že úkol najít rovnováhu mezi bezpečným, ale zároveň dramatickým a atraktivním, novým a případně neobvyklým okruhem není vůbec nic jednoduchého. Podle jeho názoru by měly posílit kredit F1, ale zároveň by neměly nutit piloty k tomu, aby zbytečně riskovali.
"Potřebujeme ty správné okruhy pro závodění. Potřebujeme souměřitelné piloty, nikoli jen jeden, ale několik týmů schopných vítězit. Musíme mít okruhy, které skutečně představí silné stránky vozů F1, rychlé zatáčky... Musíme mít trati, které jsou pro vozy F1 vhodné, trati, kde můžete skutečně závodit, bojovat nadále o pozice, předjíždět a vracet se do závodu. To mají lidé rádi. Chtějí nás vidět bojovat - když se podíváte na letošní Barcelonu, tam byli čtyři piloti dvou různých týmů a bojovali o vítězství, proto byla z hlediska diváků tomuto závodu věnována daleko větší pozornost než kterémukoli jinému závodu v tomto ročníku," pokračuje současný pilot McLarenu.
"Ale i když jako piloti budeme sebestatečnější a bojovní, musíme mít únikové zóny, protože jsou prostě nezbytné. Jedná se o nebezpečný sport a všichni ho také tak chápeme, v některých případech podstupujeme zbytečná rizika. Je potřeba odvádět stále lepší práci, jít kupředu a udělat závodění lepší, protože náš sport není špatný. Ale pořád je tu velký prostor k tomu ho dostat na ještě vyšší úroveň," domnívá se Button.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.