Nejde jenom o čtvrtý podnik letošního šampionátu, který přivítá ruské město Soči, ale také o boj týkající se změn pravidel pro rok 2017. Nezadržitelně se totiž blíží datum, kdy bude muset padnout definitivní rozhodnutí. To ale nejsou jediné důležité okolnosti.
Termín "důležitý" nebo též "zásadní týden" pochází od šéfa Mercedesu Toto Wolffa, do nějž zahrnuje i setkání Strategické skupiny F1 na Ecclestonem vlastněném letišti Biggin Hill jižně od Londýna. Do konečného termínu chybí jen pár dní a právě Toto Wolff apeluje na své kolegy, aby se vzdali plánů na rychlejší automobily v sezóně 2017.
"Je před námi důležitý týden z hlediska motorsportu. Po třech závodech sezóny 2016 jsme svědky, že výkony mezi týmy se vyrovnávají a napomáhají většímu závodění. Jako skupina bychom měli posoudit tento stav a zvážit eventualitu setrvání u tohoto regulačního rámce, který se, jak jsme viděli, funguje dobře," vyzval své kolegy Wolff.
V některých případech ale narazil na poměrně tvrdou vodu. Odborný poradce stáje Red Bull dr. Helmut Marko označil Wolffův návrh s ohledem na přetrvávající dominanci Mercedesu za "paranoidní". Všeobecně se ale předpokládá, že jakýkoli pokus o zásadní změnu kursu přišel pozdě, i s ohledem na hlasovací proces Strategické skupiny F1 a Komise F1.
"Je to ještě stále demokracie, když jediné veto může všechno zastavit? Představte si, že u stolu bude sedět 27 mužů s 27 různými zájmy s možností cokoli všechno vetovat. To prostě není možné," vyjádřil se pro německé periodikum Welt am Sonntag pilot Nico Rosberg.
Chystá se změna v čele F1?Souběžně s touto třaskavou atmosférou se řeší i další zásadní okolnost: začínají prosakovat zvěsti, že automobilky nenápadně plánují frontální útok proti Bernie Ecclestoneovi. Cílem je pětaosmdesátiletého bosse F1 nahradit někým mladším. Některá poslední rozhodnutí vzbudila nemalou nelibost a podle renomovaných médií se podepisují i na samotné image Formule 1.
Německé periodikum Auto Bild se zmiňuje o plánu prezidenta Ferrari Sergia Marchionneho nahradit Ecclestonea tříčleným výborem, reprezentujícím klíčové právní a marketingové zastoupení. Co se týče oné třetinové sportovní oblasti, Auto Bild zmiňuje možné kandidáty: předseda GPDA Alex Wurz, někdejší pilot a expert David Coulthard či Niki Lauda. V případě posledně jmenovaného se tvrdí, že by byl ochoten se vzdát svého postu, který zastává v týmu Mercedes.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.