Nejde jenom o čtvrtý podnik letošního šampionátu, který přivítá ruské město Soči, ale také o boj týkající se změn pravidel pro rok 2017. Nezadržitelně se totiž blíží datum, kdy bude muset padnout definitivní rozhodnutí. To ale nejsou jediné důležité okolnosti.
Termín "důležitý" nebo též "zásadní týden" pochází od šéfa Mercedesu Toto Wolffa, do nějž zahrnuje i setkání Strategické skupiny F1 na Ecclestonem vlastněném letišti Biggin Hill jižně od Londýna. Do konečného termínu chybí jen pár dní a právě Toto Wolff apeluje na své kolegy, aby se vzdali plánů na rychlejší automobily v sezóně 2017.
"Je před námi důležitý týden z hlediska motorsportu. Po třech závodech sezóny 2016 jsme svědky, že výkony mezi týmy se vyrovnávají a napomáhají většímu závodění. Jako skupina bychom měli posoudit tento stav a zvážit eventualitu setrvání u tohoto regulačního rámce, který se, jak jsme viděli, funguje dobře," vyzval své kolegy Wolff.
V některých případech ale narazil na poměrně tvrdou vodu. Odborný poradce stáje Red Bull dr. Helmut Marko označil Wolffův návrh s ohledem na přetrvávající dominanci Mercedesu za "paranoidní". Všeobecně se ale předpokládá, že jakýkoli pokus o zásadní změnu kursu přišel pozdě, i s ohledem na hlasovací proces Strategické skupiny F1 a Komise F1.
"Je to ještě stále demokracie, když jediné veto může všechno zastavit? Představte si, že u stolu bude sedět 27 mužů s 27 různými zájmy s možností cokoli všechno vetovat. To prostě není možné," vyjádřil se pro německé periodikum Welt am Sonntag pilot Nico Rosberg.
Chystá se změna v čele F1?Souběžně s touto třaskavou atmosférou se řeší i další zásadní okolnost: začínají prosakovat zvěsti, že automobilky nenápadně plánují frontální útok proti Bernie Ecclestoneovi. Cílem je pětaosmdesátiletého bosse F1 nahradit někým mladším. Některá poslední rozhodnutí vzbudila nemalou nelibost a podle renomovaných médií se podepisují i na samotné image Formule 1.
Německé periodikum Auto Bild se zmiňuje o plánu prezidenta Ferrari Sergia Marchionneho nahradit Ecclestonea tříčleným výborem, reprezentujícím klíčové právní a marketingové zastoupení. Co se týče oné třetinové sportovní oblasti, Auto Bild zmiňuje možné kandidáty: předseda GPDA Alex Wurz, někdejší pilot a expert David Coulthard či Niki Lauda. V případě posledně jmenovaného se tvrdí, že by byl ochoten se vzdát svého postu, který zastává v týmu Mercedes.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.