Piloti Formule 1 by dle nejnovějších simulací mohli ve vozech pro sezónu 2017 v zatáčkách zažívat přetížení přesahující 5,5 G. Nepovede to k dalším změnám v technických pravidlech, byť je Charlie Whiting s bezpečností okruhu spokojený?
Od příštího roku mají mít vozy širší podlahu, pneumatiky, křídla i větší difuzor, aby jejich ovládání bylo náročnější a dosahovaly rychlejších časů na kolo. Díky vyššímu přítlaku s tím ale dojde k významnému nárůstu přetížení v zatáčkách.
K velkému pokroku došlo i tuto zimu: pohonné jednotky jsou přibližně o 40 koní výkonnější, vozy produkují o 100 kg více přítlaku a dosahují rychlejších časů - v Austrálii byl Lewis Hamilton v kvalifikaci o 2,5 sekundy rychlejší než minulý rok. Jedna sekunda z toho přichází na vrub měkčím směsím, které přivezlo Pirelli, o zbytek se postaraly zisky v oblasti aerodynamiky a motoru. A k ještě většímu posunu by mělo dojít příští rok.
Podle prvotních analýz týmů sice auta budou kvůli širším pneumatikám (valivý odpor), o více než 20 kg vyšší hmotnosti, křídlům (odpor vzduchu) a možná i "halo" ochraně kokpitu na rovinkách o 10 km/h a 1 sekundu na kolo pomalejší, to však vyváží výkonnostnímu skoku v zatáčkách - časy na kolo pak budou o 3 sekundy rychlejší.
Současné vozy například projíždějí táhlou zatáčku č. 3 v Barceloně na pětku rychlostí až 240 km/h při přetížení 3,2 G, zatímco v příštím roce by zde měly dosahovat 275 km/h a 5,5 G. To nebude představovat pouze velkou zátěž pro pneumatiky, ale také pro piloty.
Zároveň to otevírá diskuse o tom, zda takové rychlosti v zatáčkách nepředstavují příliš vysoké bezpečnostní riziko a zda nebude zapotřebí přehodnotit zamýšlené předpisy: havárie těžších vozů budou jiné než těch současných.
Charlie Whiting však zatím obavy nemá, s bezpečností a únikovými zónami na současných okruzích je při simulovaném rychlostním profilu budoucích monopostů spokojený: "Jsem si naprosto jistý, že současné okruhy nebudou mít žádný problém."
Problém však mohou mít diváci, protože díky větší závislosti na aerodynamice bude pro jezdce náročnější jezdit těsně za sebou, což ještě více znesnadní předjíždění. Zrychlení nepřispěje k více vzrušujícím závodům ani k napínavější podívané - soubojů kolo na kolo bude méně, odstupy mezi vozy v zatáčkách se spíše zvýší, nárůst rychlosti divák u televize navíc ani nepostřehne.
Tyto obavy potvrzuje Lewis Hamilton: "Osobně si myslím, že potřebujeme více mechanické přilnavosti a méně aerodynamického úplavu za vozy, abychom se mohli dostat blíž a předjíždět. Zrychleme o pět sekund na kolo díky aerodynamice a nic se nezmění - jen budeme jezdit rychleji."
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.