Pravidla pro aerodynamiku připravovaná na rok 2017 byla podle technického ředitele plně definována a odsouhlasena. Nyní zbývá jen jejich formální posvěcení Světovou radou motorsportu. Předjíždění ve Formuli 1 ale neusnadní, spíše naopak.
Týmy spolupracovaly s FIA na vytvoření aerodynamických balíků, s nimiž by dosahovaly mnohem rychlejších časů a díky kterým by monoposty byly pro piloty mnohem náročnější na ovládání.
Schválení již získal klíčový článek 3 technických pravidel, který definuje karosérii a rozměry. Změna aerodynamiky půjde ruku v ruce s širšími pneumatikami, které připravuje Pirelli.
Pravidla schválena, Williams formuluje znění"Existuje sada pravidel, koncept článku 3. Z velké části je na Williamsu, aby zformuloval text, byť diskuse byly velmi široké. Návrh bude do týdne odeslán týmům, obsahuje v podstatě ale vše, co bylo odsouhlaseno, jen je to dáno do jednoho dokumentu," prozrazuje Symonds.
"Plně definuje aerodynamická pravidla. Sám o sobě neurčuje velikost pneumatik, ale na ní jsme se už dohodli a pravidla jsou kolem těchto velikostí postavena. I když se článek 3 neodkazuje na velikost pneumatik, jsou s ní samozřejmě různé šířky křídel a karosérie spojeny.
Věřím, že nyní máme plně definovanou sadu pravidel, která se týká celé karosérie. Věřím, že máme s Pirelli dohodou, pokud jde o velikost pneumatik. Jsou tam určité odlišné možnosti, pokud jde o to, jaká bude výkonnost balíku, jestli bude skutečně odpovídat roku 2008.
Jsme ale v pozici, abychom zašli dále. Pokud vím, ve Strategické skupině jsou všichni spokojeni, a věřím, že jsou spokojeni i v Komisi F1. Pravidla musí být ratifikována do března, na to zbývá ještě nějaký čas. V tomto ohledu jsme na tom dost dobře - udělali jsme to, o co jsme byli požádáni," pokračuje technický ředitel Williamsu.
Větší difuzor i velké přední křídlo na návrh Red BulluPravidla vycházejí z návrhu Red Bullu, ale předjíždění kvůli větším křídlům a vlivu aerodynamiky neusnadní: "Většina nápadů byla vzata z návrhu Red Bullu. Skončila u většího difuzoru, velkého předního křídla a určitého, podle mě celkem atraktivního, návrhu tvaru karoserie.
Jsou trochu retro, ale pokyn ze Strategické skupiny zněl vozy zrychlit a zajistit, aby lépe vypadaly. Myslím, že jsme tyto dva body splnili. Není na mě určit, zda jsme udělali správnou věc či nikoliv, ale členové schůzek týkajících se technických pravidel učinili to, o co byli požádáni," vysvětluje Symonds.
Nový balík podle něj bude flexibilní, aby se dal přizpůsobit případným dalším požadavkům na zvyšování rychlostí: "Abych byl upřímný, tak máme celkem široce otevřenou aerodynamickou platformu, nebude to velký problém navyšovat její výkonnost.
Ve skutečnosti se domnívám, že přidáváme o něco více, než bylo požadováno, ale momentálně jsou odhady Pirelli týkající se nárůstu přilnavosti pneumatik docela nízké, proto musíme přitlačit na straně aerodynamiky," popisuje Symonds.
Flexibilní, ale horší pro předjížděníNa závěr na příkladu Hamiltona neúspěšně stíhajícího Rosberga v Brazílii vysvětluje, proč bude předjíždění zřejmě náročnější: "Jsem přesvědčený o tom, že když máte na voze více přítlaku, pak se hůře následuje auto před vámi. A toto auto má více přítlaku."
"Proto bez ohledu na delikátnosti, s nimiž mohla přijít Pracovní skupina pro předjíždění, a bez ohledu na to, jestli tomu někdo věří či nikoliv, jako člen té skupiny vím, jaké zkratky jsme podstoupili proti skutečně vědeckému proces. Faktem je, že když máte více přítlaku, pak se hůře jezdí za druhým autem. Myslím, že to je zjednodušený, nicméně celkem pravdivý pohled," dodává Symonds.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.