Pravidla pro aerodynamiku připravovaná na rok 2017 byla podle technického ředitele plně definována a odsouhlasena. Nyní zbývá jen jejich formální posvěcení Světovou radou motorsportu. Předjíždění ve Formuli 1 ale neusnadní, spíše naopak.
Týmy spolupracovaly s FIA na vytvoření aerodynamických balíků, s nimiž by dosahovaly mnohem rychlejších časů a díky kterým by monoposty byly pro piloty mnohem náročnější na ovládání.
Schválení již získal klíčový článek 3 technických pravidel, který definuje karosérii a rozměry. Změna aerodynamiky půjde ruku v ruce s širšími pneumatikami, které připravuje Pirelli.
Pravidla schválena, Williams formuluje znění"Existuje sada pravidel, koncept článku 3. Z velké části je na Williamsu, aby zformuloval text, byť diskuse byly velmi široké. Návrh bude do týdne odeslán týmům, obsahuje v podstatě ale vše, co bylo odsouhlaseno, jen je to dáno do jednoho dokumentu," prozrazuje Symonds.
"Plně definuje aerodynamická pravidla. Sám o sobě neurčuje velikost pneumatik, ale na ní jsme se už dohodli a pravidla jsou kolem těchto velikostí postavena. I když se článek 3 neodkazuje na velikost pneumatik, jsou s ní samozřejmě různé šířky křídel a karosérie spojeny.
Věřím, že nyní máme plně definovanou sadu pravidel, která se týká celé karosérie. Věřím, že máme s Pirelli dohodou, pokud jde o velikost pneumatik. Jsou tam určité odlišné možnosti, pokud jde o to, jaká bude výkonnost balíku, jestli bude skutečně odpovídat roku 2008.
Jsme ale v pozici, abychom zašli dále. Pokud vím, ve Strategické skupině jsou všichni spokojeni, a věřím, že jsou spokojeni i v Komisi F1. Pravidla musí být ratifikována do března, na to zbývá ještě nějaký čas. V tomto ohledu jsme na tom dost dobře - udělali jsme to, o co jsme byli požádáni," pokračuje technický ředitel Williamsu.
Větší difuzor i velké přední křídlo na návrh Red BulluPravidla vycházejí z návrhu Red Bullu, ale předjíždění kvůli větším křídlům a vlivu aerodynamiky neusnadní: "Většina nápadů byla vzata z návrhu Red Bullu. Skončila u většího difuzoru, velkého předního křídla a určitého, podle mě celkem atraktivního, návrhu tvaru karoserie.
Jsou trochu retro, ale pokyn ze Strategické skupiny zněl vozy zrychlit a zajistit, aby lépe vypadaly. Myslím, že jsme tyto dva body splnili. Není na mě určit, zda jsme udělali správnou věc či nikoliv, ale členové schůzek týkajících se technických pravidel učinili to, o co byli požádáni," vysvětluje Symonds.
Nový balík podle něj bude flexibilní, aby se dal přizpůsobit případným dalším požadavkům na zvyšování rychlostí: "Abych byl upřímný, tak máme celkem široce otevřenou aerodynamickou platformu, nebude to velký problém navyšovat její výkonnost.
Ve skutečnosti se domnívám, že přidáváme o něco více, než bylo požadováno, ale momentálně jsou odhady Pirelli týkající se nárůstu přilnavosti pneumatik docela nízké, proto musíme přitlačit na straně aerodynamiky," popisuje Symonds.
Flexibilní, ale horší pro předjížděníNa závěr na příkladu Hamiltona neúspěšně stíhajícího Rosberga v Brazílii vysvětluje, proč bude předjíždění zřejmě náročnější: "Jsem přesvědčený o tom, že když máte na voze více přítlaku, pak se hůře následuje auto před vámi. A toto auto má více přítlaku."
"Proto bez ohledu na delikátnosti, s nimiž mohla přijít Pracovní skupina pro předjíždění, a bez ohledu na to, jestli tomu někdo věří či nikoliv, jako člen té skupiny vím, jaké zkratky jsme podstoupili proti skutečně vědeckému proces. Faktem je, že když máte více přítlaku, pak se hůře jezdí za druhým autem. Myslím, že to je zjednodušený, nicméně celkem pravdivý pohled," dodává Symonds.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.