Mezinárodní automobilová federace (FIA) hledá nezávislého dodavatele motorů pro Formuli 1 od roku 2017. Nyní oznámila, jaké technické požadavky by měl alternativní agregát splňovat.
FIA ve hledání zájemců zatím nezveřejnila žádnou cenu za dodávku těchto motorů, požaduje ale, aby byla co nejnižší. Možná právě to bude rozhodovat o tom, kdo z případného tendru vyjde vítězně.
Technické požadavky na konfiguraci motoru
- 2,5litrový (nebo méně) přeplňovaný V6 s výkonem převyšujícím 640 kW (tj. 870 koní), který by mohl být v kvalifikacích a závodních úrovních snížen na 530 kW
- hmotnost do 135 kg
- FIA nestanoví žádné limity na maximální otáčky, životnost motoru či průtok paliva
- žádný hybridní výkon
- hydraulika musí být stejná pro všechny zákaznické týmy
- musí být kompatibilní se standardní ECU a se záznamníkem dat
Výrobci, kteří projeví zájem o to, aby se ucházeli o pozici výhradního dodavatele alternativních motorů, budou mít svobodu v oblasti:
- počtu turbodmychadel - jedno či dvě; musí být ale schopna snést maximální přeplňování stanovené FIA
- volnost v oblasti klikového pohonu a ovládání ventilu ve všech oblastech kromě délky klikové hřídele
- volnost v oblasti výfukového systému, variabilní výfukový systém ale povolen nebude
V technických specifikacích FIA také vysvětluje finanční omezení, která se týkají motorových subdodávek, všech přeplňovacích komponent turba, obtokového ventilu, systému sání, palivového systému a elektrických komponent.
Kandidáti musí navíc poskytnout podporu v podobě pěti lidí na zákaznický tým ve všech závodech a testech společně s dostatečným množstvím motorů pro 20 podniků a 5 000 km testování.
Zájemci musí svůj zájem a schopnosti splnit tyto požadavky zaregistrovat do 23. listopadu do 17:00 hod včetně požadované podpůrné dokumentace.
Carlos Sainz po závodě vyzdvihl úspěch svého bývalého parťáka Landa Norrise a ocenil nejen jeho rychlost, ale i cestu, kterou si k prvnímu titulu mistra světa vyšlapal.
Odcházející jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda obdržel jeden trestný bod na svou superlicenci za incident během závodu v Abú Zabí, potvrdila FIA.
Lewis Hamilton plánuje po náročné sezoně F1 2025 během zimní přestávky úplně vypnout a odpočinout si od závodění i mediálních povinností.
Poté, co Lando Norris získal titul mistra světa F1 pro rok 2025, Oscar Piastri uvedl, že nečeká žádnou změnu v jejich vzájemné dynamice. Podle něj zůstane vztah mezi jezdci McLarenu stejný jako dosud.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.