Pokud jsou někdy závody F1 nudné, pak jsou tu určité subjekty, které se starají o to, abychom neviděli jen jednotvárnou dominanci Mercedesu. Ostatně Lotus si pro nás v této sezóně přichystal nejedno překvapení.
Nebylo toho opravdu málo - dohady kolem prodeje, nejdřív dementované, potom vzývané, pak zas odkládané (snad už by mělo být konečně podepsáno), neustálé vyvracení zpráv o insolventnosti, které ovšem shazují události přímo v paddocku jednotlivých velkých cen a chystaná soudní přelíčení, čímž nám Lotus připomíná někdejší eskapády týmů jako Onyx či Forti.
A teď nastal další taneček kolem týmové sestavy. Dlouho se tvrdilo, že to bude Romain Grosjean, kdo bude mít jisté místo, zpochybňovala se či přímo vylučovala přítomnost Pastora Maldonada (i s ohledem na sponzorské vazby), věštila se účast druhého Francouze, což by zapadalo do obrazu nového Renaultu. Jenže čas běžel, náhle byl tím vyvoleným demolition man z Venezuely a Grosjean vyklidil pole, míříc do náruče zástupců země zaslíbené a slynoucí neomezenými možnostmi. A jak naznačují poslední zprávy, docela spokojeně.
Náměstek šéfa týmu Federico Gastaldi musel připustit, že rozhodnutí Grosjeana zastihlo tým nepřipravený a nemá za něj náhradu.Přímo se nabízí otázka, co ještě může Lotus překvapit, ale tohle je fakt. "Musíme začít hledat. Romainův odchod je pro mě osobně hodně smutnou záležitostí, a jsem přesvědčen, že i pro tým. Byl součástí programu Gravity, brali jsme ho jako člena naší rodiny a jeho vývoj šel tím správným směrem. Je chytrý, rychlý, spolehlivý a vytrvalý. Teď se ale musíme poohlédnout po někom jiném."
Možnost se otevírá o Jolyona Palmera, čtyřiadvacetiletého Brita a pokračovatele závodní tradice Palmerů v F1 - jeho otec Jonathan absolvoval v letech 1983-1989 na vozech Williams, RAM, Tyrrell a Zakspeed 83 Grand Prix. Jolyon už se letos devětkrát svezl v prvním volném tréninku (k občasné nelibosti Grosjeana) a Gastaldi mu připisuje velkou budoucnost.
"Palmer by byl perfektní volbou. Patří k nám, jen musíme zjistit, jaké jsou jeho plány. Záleží to také na Romainovi, zda s námi bude chtít zůstat až do konce sezóny. Jak se zdá, jiné úmysly zatím nemá. A pokud se ptáte proč Jolyon? Je výborným pilotem, nepotřebuje žádnou zvláštní prezentaci, je mistrem GP2 (2014), má fantastický marketingový potenciál, je mladý, navíc má s námi smlouvu do konce příštího roku, tak proč mu nedat šanci?" rozplývá se Gastaldi.
Jenže protože jde o Lotus, nejde nic tak snadno, jak se může jevit. Dokládá to i sám Gastaldi. "Zatím nemůžeme tančit rychleji než hraje hudba. Jde o závažné rozhodnutí, musíme si s ním promluvit, co chce dělat, jaké jsou možnosti. Romain nás svým rozhodnutím poněkud zaskočil, ale je svobodný člověk, má právo na rozhodnutí, my teď musíme poskládat všechno dohromady," vzápětí poněkud mlží Federico.
Důvodem může být i Kevin Magnussen, jemuž se vůbec nelíbí nucená pauza, kterou letos musí přetrpět. Několikrát se dal slyšet, že se mu po závodním kokpitu stýská. Jenže ani Dán nemá snadné rozhodování, protože pořád není jasné, jak dopadne licitace na trase Jenson Button-McLaren. Protože pokud by Brit opravdu zamířil do formulového důchodu, byl by pro Kevina McLaren jasnou volbou.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.