Pokud jsou někdy závody F1 nudné, pak jsou tu určité subjekty, které se starají o to, abychom neviděli jen jednotvárnou dominanci Mercedesu. Ostatně Lotus si pro nás v této sezóně přichystal nejedno překvapení.
Nebylo toho opravdu málo - dohady kolem prodeje, nejdřív dementované, potom vzývané, pak zas odkládané (snad už by mělo být konečně podepsáno), neustálé vyvracení zpráv o insolventnosti, které ovšem shazují události přímo v paddocku jednotlivých velkých cen a chystaná soudní přelíčení, čímž nám Lotus připomíná někdejší eskapády týmů jako Onyx či Forti.
A teď nastal další taneček kolem týmové sestavy. Dlouho se tvrdilo, že to bude Romain Grosjean, kdo bude mít jisté místo, zpochybňovala se či přímo vylučovala přítomnost Pastora Maldonada (i s ohledem na sponzorské vazby), věštila se účast druhého Francouze, což by zapadalo do obrazu nového Renaultu. Jenže čas běžel, náhle byl tím vyvoleným demolition man z Venezuely a Grosjean vyklidil pole, míříc do náruče zástupců země zaslíbené a slynoucí neomezenými možnostmi. A jak naznačují poslední zprávy, docela spokojeně.
Náměstek šéfa týmu Federico Gastaldi musel připustit, že rozhodnutí Grosjeana zastihlo tým nepřipravený a nemá za něj náhradu.Přímo se nabízí otázka, co ještě může Lotus překvapit, ale tohle je fakt. "Musíme začít hledat. Romainův odchod je pro mě osobně hodně smutnou záležitostí, a jsem přesvědčen, že i pro tým. Byl součástí programu Gravity, brali jsme ho jako člena naší rodiny a jeho vývoj šel tím správným směrem. Je chytrý, rychlý, spolehlivý a vytrvalý. Teď se ale musíme poohlédnout po někom jiném."
Možnost se otevírá o Jolyona Palmera, čtyřiadvacetiletého Brita a pokračovatele závodní tradice Palmerů v F1 - jeho otec Jonathan absolvoval v letech 1983-1989 na vozech Williams, RAM, Tyrrell a Zakspeed 83 Grand Prix. Jolyon už se letos devětkrát svezl v prvním volném tréninku (k občasné nelibosti Grosjeana) a Gastaldi mu připisuje velkou budoucnost.
"Palmer by byl perfektní volbou. Patří k nám, jen musíme zjistit, jaké jsou jeho plány. Záleží to také na Romainovi, zda s námi bude chtít zůstat až do konce sezóny. Jak se zdá, jiné úmysly zatím nemá. A pokud se ptáte proč Jolyon? Je výborným pilotem, nepotřebuje žádnou zvláštní prezentaci, je mistrem GP2 (2014), má fantastický marketingový potenciál, je mladý, navíc má s námi smlouvu do konce příštího roku, tak proč mu nedat šanci?" rozplývá se Gastaldi.
Jenže protože jde o Lotus, nejde nic tak snadno, jak se může jevit. Dokládá to i sám Gastaldi. "Zatím nemůžeme tančit rychleji než hraje hudba. Jde o závažné rozhodnutí, musíme si s ním promluvit, co chce dělat, jaké jsou možnosti. Romain nás svým rozhodnutím poněkud zaskočil, ale je svobodný člověk, má právo na rozhodnutí, my teď musíme poskládat všechno dohromady," vzápětí poněkud mlží Federico.
Důvodem může být i Kevin Magnussen, jemuž se vůbec nelíbí nucená pauza, kterou letos musí přetrpět. Několikrát se dal slyšet, že se mu po závodním kokpitu stýská. Jenže ani Dán nemá snadné rozhodování, protože pořád není jasné, jak dopadne licitace na trase Jenson Button-McLaren. Protože pokud by Brit opravdu zamířil do formulového důchodu, byl by pro Kevina McLaren jasnou volbou.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.