SINGAPUR - 1. TRÉNINK; Vozy Mercedesu jsou k neporažení - nejlépe vykročily také do závodního víkendu v Singapuru. Nicovi Rosbergovi se podařilo na úvod za sebou nechat Lewise Hamiltona, jemuž scházely tři desetiny. Ve velmi dobrém světle se ukázal Red Bull, Fernando Alonso s McLarenem obsadil 11. příčku.
Do úvodního tréninku na městském okruhu Marina Bay nastoupili všichni závodní piloti včetně nováčka Manoru Alexandra Rossiho, šanci nedostal nikdo z rezervních pilotů. Meteorologové hlásili 20% šanci na déšť, teplota vzduchu dosahovala 29 °C, teplota dráhy 35 °C a vlhkost vzduchu 79 %.
Jako první připsal měřené kolo Rosberg - 1:50,393 min. Mercedes si hodně věří, do rychlých časů se vrhli, aniž by zajeli instalační kolo. Svůj čas Nico brzy vylepši na 1:49,473, za něj se po 15 min dostal Vettel (1:51,687), Hamilton (1:51,748) a Hülkenberg (1:51,847).
V úvodu se hodně testoval, spousta týmů na své voze upevnila měřící zařízení a vozy natřela vizualizačním olejem, aby mohli později analyzovat proudění vzduchu kolem kritických částí monopostů.
Williams přijel sebevědomě s novým předním křídlem, zadními brzdovými kanálkami a dalšími úpravami, které mu mají pomoci bídnou výkonnost v pomalých zatáčkách, kde tolik ztrácel například v Monaku. Pro Red Bull jde o příležitost doložit svou chválu šasi, které je podle něj minimálně na úrovni Mercedesu, a porazit Ferrari, které si zde také věří. Ricciardo měl po první třetině na druhém místě před rudými vozy mírný náskok (0,122 s před Räikkönen).
Velké vylepšení přivezl Sauber, jenž nastupuje s novým předním křídlem a krátkým nosem. Mnoho vylepšení má v Singapuru také Force India a Toro Rosso, které by jí v šampionátu rádo dostalo blíže.
Od tohoto víkendu si hodně slibuje McLaren, Eric Boullier sice v oficiálním tiskovém prohlášení nic nepředpovídal, ale během včerejšího rozhovoru mi potvrdil, že doufají v body. V záloze mají několik novinek. Alonso se držel na 10. místě se ztrátou 2,25 s na Rosberga.
Po 25 min zajely měřené časy všichni piloti kromě Kvjata. Button, který chce ve Wokingu zůstat, jinak z F1 odejde, měl potíže s radiokomunikací - neslyšel svého závodního inženýra. Auto mu při brzdění navíc táhne doleva.
Rosberg ukrojil další 3 desetiny ze svého času (1:49,184), Hamilton o půl sekundy zaostával (1:49,677). Stříbrné šípy byly jasně nejrychlejší na rovinkách - Nico přesáhl 316 km/h. Po půlhodině piloti zamířili do boxů, aby Pirelli vrátili první sadu měkkých pneumatik, a na trati se rozhostilo na čtvrt hodiny tich. Super-měkké budou mít k dispozici až ve druhém tréninku.
Před polovinou první části se piloti vydali znovu na dráhu a Rosberg zvýšil laťku na 1:48,004 min - Lewis tentokrát ztratil jen 0,31 s. Zdá se, že se Brit tentokrát trochu více trápí. Oba piloti Mercedesu mají k dispozici čtvrtou specifikaci pohonné jednotky, na kterou se již těší i zákazníci. Díky upravené charakteristice spalování (dvojitý vstřik se zapálením v předkomoře) dosahuje vyšší efektivity - až o 40 koní vyššího výkonu při stejné spotřebě paliva.
Vettel se po 55 min vytáhl s velmi rychlým kolem (1:48,494) a překonal Ricciarda (1:48,589), na Mercedesy to však stále bylo málo. Alonso se s McLarenem propracoval na 7. příčku (1:50,123), pořád to však bylo přes 2,1 s za Mercedesem.
Ke slovu se konečně dostal i Kvjat po problémech s palivovým systémem. Po hodině mu patřila ale až 15. příčka (1:51,188 min). Verstappen si stěžoval na nefunkční čidla teploty pneumatik, poté Toro Rosso řeší krátkodobý problém týkající se pohonné jednotky.
Maldonado se při ostré jízdě dotkl koly zdi, bez problémů ale pokračuje dále, náleží mu 9. pozice (1:50,068). Novináři ho včera při tiskové konferenci trochu ogrilovali, když mu připomněli jeho nelichotivou statistikou bouraček s dotazem, jestli v Singapuru nebude muset trochu ubrat vzhledem k tomu, že jsou svodidla tak blízko dráhy. "Pro mě to bude obvyklý závodní víkend. Chci jet naplno a dostat se do co možná nejlepší pozice," odpověděl venezuelský pilot, který o svou budoucnost v F1 nemá žádné obavy. Své snažení musel ukončit předčasně kvůli problému s převodovkou. Lotus ho proto povolal zpět do boxů, aby byli připraveni na druhý trénink.
20 min před koncem vystoupil z vozu také Alonso a začal se odstrojovat. Španěl včera uvedl, že svého přestupu k McLarenu stále nelituje a že s Hondou za zády nemarní svůj čas. Stále věří v titul.
Čtvrt hodiny před koncem se Massa rozhodl pro změnu předního křídla. V tu chvíli mu patřila 17. pozice, zatímco Bottas byl o 1,7 s rychlejší na 6. místě. Williams má tradiční pomalejší tréninky, kdy jezdí s těžším vozem a více se soustředí na nedělní velkou cenu.
Vettel se postaral pět minut před koncem o trochu vzrušení, když se v zatáčce 4 dostal na chvíli mimo trať vlivem nedotáčivosti vozu. Dokázal se na ní ale vrátit a pokračovat. Takové štěstí ale už neměl 4 min před vypršením času Rossi, jenž poprvé jezdil s Manorem. Havaroval v posledním sektoru v 18. zatáčce a trénink tak byl předčasně ukončen.
A tak zatímco se Rosberg ke konci dokázal zlepšit o 9 tisícin sekundy, Hamilton podobného pokroku nedosáhl a obsadil druhou příčku. Jen o 17 tisícin zpět zůstal Ricciardo s Red Bullem, jemuž se podařilo překonat oba vozy Ferrari. Za nimi se již s více než sekundovou ztrátou na Mercedesy seřadili šestý Bottas (Williams), sedmý Vertappen (Toro Rosso) a osmý Hülkenberg.
Přehled všech kol: PDF.
Výsledky:
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.