Přestože tým z Wokingu nečekal od Grand Prix Itálie nějaký zásadní zázrak, způsob, jak se pro něj závod vyvíjel nejspíš značně rozčílil vedení stáje, která se dožaduje zásadních opatření, protože dle jejího názoru hazarduje se svým dobrým jménem.
Je pravdou, že těch let, kdy McLaren paběrkoval ve výsledkové listině, bychom napočítali minimum. Je také potřeba si uvědomit, že nynější bodovací systém poněkud degraduje srovnání, protože jinak bychom došli k výsledku, že v roce 2013 byl McLaren stejně bídný jako v sezóně 1980. Tehdy dojel Watson dvakrát čtvrtý, Prost jednou pátý a třikrát šestý. Protože se vyšší umístění nebodovalo, zkusme rok 2013 posoudit stejně a máme téměř shodné výsledky: Button jedno čtvrté, jedno páté a tři šestá místa, Pérez pouze jedno páté a dvě šestá. Sečteno, podtrženo - v roce 1980 získal McLaren v Poháru konstruktérů 11 bodů a kdyby nedošlo ke známé Point inflaci, byl by předloni na prakticky stejné hodnoté - 12 bodů.
Z tohoto hlediska je letošní situace naprosto tragická. Podle starého systému se McLaren může opřít pouze o páté místo Alonsa v Maďarsko, což by představovalo směšné dva body. Není divu, že nejen fanoušci druhdy veleúspěšné stáje začínají ztrácet trpělivost a šéf Hondy Jasuhisa Araj byl ze strany sdělovacích prostředků podrobem "brutální konfrontaci".
Nedosti na tom, médii se nesou zvěsti, že vedení týmu žádá, aby Araj svou funkci opustil. "McLaren je natolik rozladěný žalostnými výkony Hondy, že po prezidentovi společnosti Takahirovi Hačigovi požaduje nahrazení Araje," uvádí britský list The Daily Mail. Stanice Sky potvrzuje, že Ron Dennis kontaktoval vedení Hondy v naléhavé otázce, i když připouští, že přesný obsah a termín nejsou známy.
Před nedávnem jsme byli svědky toho, že zejména Ron Dennis požadoval, aby Honda přizvala ke spolupráci zkušené odborníky na oblast spojenou s vývojem motorů. Japonci tehdy odmítli s tím, že je třeba trpělivosti. Jak se zdá, tak ve Wokingu přetekla okraj pomyslné nádoby, ovšem Araj si dále stojí za svým a výzvu ke své rezignaci kvůli ztrátě důvěry odmítl a nadále trvá na svém, že motory Honda jsou výkonnější než Renault.
Brundle: Je třeba rychlá změnaFernando Alonso prohlásil, že McLaren na Mercedes ztrácí v zatáčkách 0,3 vteřiny; na startovním roštu byla ztráta na pole-position děsivá - bezmála tři vteřiny . "Na rovinkách jsou o nějakých 11 km/h pomalejší. To si můžete zlomit nohu, jak budete tlačit na plynový pedál a je to k ničemu," popisuje situaci bývalý pilot F1 Martin Brundle, který u McLarenu působil v roce 1994. "Sem tam se objeví náznak, že by se rychlost mohla zvýšit, ale jinak je to stejná písnička - chybí rychlost, balíku schází výkonu."
Účastník 158 Grand Prix pokračuje v nelichotivých vyhlídkách: "Pro McLaren to jsou skutečně těžké dny. Pokud skončí na osmém nebo devátém místě v Poháru konstruktérů, budou tratit velké množství finančních prostředku na podílu z televizních práv. Tým neosloví nové sponzory, ti současní mohou odejít, piloti působí dojmem, jako kdyby začínali svou kariéru ve formuli Ford - s čistými overaly.
Jistě, Honda do tohoto projektu investovala velké peníze, ale McLaren je tým s velkým rozpočtem. Musí si to uvědomit a brzy udělat nějakou změnu, než bude docela pozdě," domnívá se Brundle.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.