Lewis Hamilton ukázal svou sílu a během kvalifikace nepustil nikoho na první místo. Nico Rosberg nenapodobil svého týmového kolegu, protože startuje jako čtvrtý. Domácí vzpínající se koník potěšil italské fanoušky, protože Räikkönen a Vettel jsou na druhém a třetím místě.
Formule 1 opouští Evropu a kde jinde se loučit než na nejrychlejším okruhu v seriálu, na italské Monze. Tento okruh patřil mezi nejrychlejší již od svého vzniku, avšak uvnitř okruhu najdeme i starý ovál, který v mnoha pilotech vyvolává značný respekt.
Nyní se jezdí na okruhu se zatáčkami, ale není jich mnoho, většinou se jedná o šikany. Mezi nimi se nacházejí dlouhé rovinky. Z toho plyne u nutné nastavení na nízký přítlak. Zde tedy v popředí budou vozy se silnými motory, dobrými brzdami a nízkým odporem vzduchu.
Jako nejlepší kombinaci pro tento okruh má dle pátečních tréninků Mercedes. Ale třetí trénink přinesl déšť, ten zpomalil vozy s trojcípou hvězdou, protože vzpínající se koník s Vettelem v sedle se dostal na druhé místo.
Na Monze máme 19°C, trať je vyhřátá na 27°C, tudíž překvapení v podobě deště se nejspíše konat nebude. Fouká jen slabý vítr o rychlosti okolo 1 m/s. Ani ten by neměl dělat problémy na rovinkách a při hledání správného brzdného bodu.
První část kvalifikace začne přesně ve 14:00 a bude trval 18 minut, na jejím konce do dalších bojů nepostoupí 5 pilotů. Další pětice se po uplynutí dalších 15 minut nepodívá do Q3. Závěrečný díl kvalifikačních bojů bude mít 12 minut a zúčastní se ho 10 pilotů
Pirelli pro tento víkend zvolilo měkkou a střední směs pneumatik. Pokud jde o zony DRS, jsou dvě, jedna je za druhou zatáčkou Lesmo a druhá se nachází na cílové rovince.
Nejrychlejší kvalifikační čas loni měl hodnotu 1:24,109. Bude letos překonán?
První část kvalifikace
Jako první na trať vyjel Stevens. Společně s Mehrim jsou na měkkých pneumatikách, ostatní zkoušejí štěstí na středně tvrdých.
Úvodní čas má hodnotu 1:28,254, zajel jej samozřejmě Stevens. Ovšem Hamilton již zajíždí své rychlé kolo a dostává se na první místo (1:24,649) před Hülkenberga (1:26,130), kterého ještě mezitím překonal Pérez (1:25,946).
Na druhé místo se dostává Bottas (1:24,979), třetí je Vettel (1:25,141) a čtvrtý Räikkönen (1:25,303). Hamiltovi se ale jeho čas nelíbí a vylepšuje jej na 1:24,251.
Trochu pozadu je Rosberg, na Hamiltona ztrácí přes jednu sekundu. Ale to již není pravda, dostává se časem 1:24,820 na druhé místo.
V boxech zatím zůstává Verstappen a Ricciardo.
Na osmé místo se vyšvihl Carlos Sainz (1:25,848), bylo to na měkkých pneumatikách.
Dalším pilotem na měkkých pneumatikách s dobrým časem je Hülkenberg, zajel čas 1:24,937. Na trati však již neuvidíme Mercedesy, jejich časy jsou dostatečné pro postup do Q2, byly zajeté na středně tvrdých pneumatikách.
Až v samotném závěru na trať vyjel Verstappen, avšak již nestihl zahájit rychlé kolo, proto zůstává poslední. Do dalších bojů nepostupuje také tato čtveřice: Merhi, Stevens, Alonso a Button.
Druhá část kvalifikace
Pokračování kvalifikace zahájil Rosberg (1:24,128), za ním se seřadil Bottas (1:24,489), Hülkenberg (1:24,704) a Perez (1:24,725).
Hamilton ale přispěhal s rychlým časem (1:23,383) a ukázal svou sílu. O dobrý čas se pokusil Massa (1:24,367), ale bohužel to na stříbrné šípy nestačilo.
Ovšem poté do pedálů šlápl Vettel a předvedl čas 1:23,925 a posunul se před Rosberga na druhé místo.
I druhý vůz Ferrari se chce na domácím okruhu ukázat a Räikkönen se dostává před Vettela časem (1:23,757).
Nyní je však důležitější boj o postup do Q3 a aby si piloti ještě odkroužili nějaké to kolo v závěru kvalifikace, musí se zlepšit tato pětice: Nasr, Grosjean, Sainz, Kvjat a Ricciardo.
Vettel se ještě zlepšil na 1:23,577 a je druhý.
Do Q3 nepostoupili: Ricciardo, Kvjat, Sainz, Nasr a Maldonado.
Třetí část kvalifikace
První čas závěrečných bojů zaznamenal Hülkenberg (1:25,317).
Časy ostatních na sebe nenechali dlouho čekat a pořadí po prvních pokusech je následující: Hamilton (1:23,397), Vettel (1:23,705), Räikkönen (1:23,712), Massa (1:23,940), Rosberg (1:23,942), Bottas (1:24,127), Hülkenberg, Grosjean, Perez, Ericsson.
"Hulk" již další čas nepřidá, protože na boxovou zeď hlásí "Ztracen výkon, není výkon".
Nyní očekáváme poslední pokusy na vylepšení časů. Hamilton nejspíše o svoje postavení na prvním místě roštu nepřijde.
Je to tak, Hamilton odstartuje z prvního místa roštu. Na druhé místo se zlepšil Räikkönen a Vettel startuje třetí. Rosberg je až čtvrtý.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.