Pomalu se blíží závodní víkend na italské Monze a nad startovním polem se vznáší stále dost otazníků ohledně spolehlivosti pneumatik Pirelli. Prezident GPDA a bývalý pilot F1 Alex Wurz se k situaci vyjádřil pro médium Motorsport.com.
Především Sebastian Vettel, jehož postihl defekt pravé zadní pneumatiky v předposledním kole belgické Grand Prix označil přístup Pirelli na nepřijatelný. Pirelli hodlá řešit situaci nejen přímou spoluprací s Ferrari, ale také diskuzí se všemi zástupci týmů ještě před italskou Grand Prix. Důvodem schůzky má být ujištění, že se podobné případy na Monze nebudou opakovat.
Alex Wurz nepopírá, že piloti mohou s ohledem na svou bezpečnost v případě krajně riskantních podmínek závod bojkotovat, ale v tomto případě vyzývá, aby se spíš o problému diskutovalo. Nemyslí si, že situace dospěla do takového stadia jako v Grand Prix Velké Británie na Silverstone, po níž piloti stávkou skutečně pohrozili.
"K případnému bojkotu máme daleko. Podobné věci se staly i dříve, ať jsme jezdili na značkách Michelin nebo Bridgestone. Formule 1 se pořád vyvíjí a to platí i pro síly působící na pneumatiky. Mezi výkonem a bezpečností je velmi tenkrá hranice, kterou musíme všichni akceptovat. Ale také si musíme umět společně sednout a položit si otázku: »Dobře, jak jsme na tom na téhle trati? Jsme ještě pořád v toleranci nebo už za hranou?» Musíme o tom konstruktivně hovořit," nabádá prezident GPDA.
Jak Wurz uvedl, je v trvalém kontaktu jak s Pirelli, tak s FIA, přičemž prioritou všech zúčastněných stran je bezpečnosti pilotů. V tomto týdnu budou konzultace pokračovat. "Pro vývoj je důležité, že rozhovory pokračují. To, co si piloti myslí, Pirelli zjistí a FIA posvětí je pro změnu našeho sportovního odvětví podstatné. Takže dialogy pokračují, ale v této chvíli se domnívám, že podrobnosti o jednání je prozatím lepší nezveřejňovat. Mohu vás ale ujistit, že každá ze tří přítomných stran vždy dbá především na bezpečnost pilota."
Pirelli ani Ferrari zatím nepřineslo žádné oficiální stanovisko, ale Wurz se domnívá, že je spíš podstatné, aby se podobný případ v budoucnu už neopakoval. "Ohledně zmíněných defektů můžeme říci, že jeden je stále ještě předmětem zkoumání. Ovšem i v minulosti jsme podobné defekty zažili. Nechci nikoho vinit, spíš musíme vědět, jaké kroky se do budoucna chystají, a až bude jasno, konkrétně uvést, oč půjde."
FIA minulý týden uvedla, že hodlá prosadit bezpečnostní úpravy navržené ze strany Pirelli, aby Grand Prix Itálie nebyla v tomto směru nijak ohrožena.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.