Slavné týmy a jejich výsledky jdou od konce 60. a 70. let ruku v ruce se sponzory. Některé firmy nebo značky se provázaly s F1 tak dlouhodobě a těsně, že jsou dnes považovány za její nedílnou součást.
Ostatně koho by nenapadlo spojení například McLarenu a jeho červenobílého válečného zbarvení ve službách Marlbora? Ligier měl takto propachtovanou elegantní dámu, známku to přítomnosti značky Gitanes, svého času ohromoval Arrows zlatavou barvou dle sponzora Warsteiner. Nejinak je tomu i v dobách nynějších, proto se v rámci celosvětového průzkumu fanoušků zjistilo, kteří sponzoři se těší největší přízni, ale také povědomí a vůbec solidnosti ohledně působení v F1. Klíčová otázka zněla: Vyjmenujte pět značek nebo společností, které vás napadnou v souvislosti se sponzoringem závodů, týmů, pilotů v F1.
F1 je tou nejdůležitějšíVždycky to totiž nebyly jen veselé příběhy, stačí vzpomenout na "nenápadný" odchod mecenášů buď předčasně, nebo ještě než se věci daly vůbec do pohybu. Nejinak tomu bylo při anabázi týmu Johna Surteese a elektroniku produkující společnosti Bang & Olufsen, případně útěk americké společnosti UOP od týmu Shadow. K druhému případu lze přiřadit šarádu chystaného týmu Rondel, jehož nasazení díky cuknutí koncernu Motul nebylo nikdy realizováno. Obdobně to dopadlo i s posledním pokusem Loly vstoupit do F1, tam zase svou roli sehrál MasterCard.
Ale zpět do současnosti - zmíněný průzkum posadil do čela nejsilnějších, nejvlivnějších a nejvýznamnějších sponzorů nápojový koncern Red Bull. Ten má pod svými křídly dva týmy, shodou okolností oba získané formou odkoupení. Red Bull se ale také významně investuje do juniorského programu pilotů, ostatně v historii motorsportu a dalších sportovních odvětví je jeho stopa také výrazně znát.
"Zásadním záměrem je získat celosvětovou pozornost a zájem o hlavní produkt firmy, což jsou energetické nápoje. To je důvod, proč je Red Bull v F1. Je vždycky úžasné sčítat výsledky, které značce přinesou prestiž, ta je daleko vyšší ve srovnání s dalšími známými značkami," vysvětluje Christian Horner. Na otázku, zda se výsledkem průzkumu ukazuje, že se dřívější jistá vyváženost vytrácí, zvláště od Ferrari, Horner dodal: "Red Bull je výborným partnerem pro F1, a formule 1, díky svému stálému vývoji, už není spojována převážně s Ferrari. Rozložení sil demonstruje sílu naší značky a dokazuje to i zmíněný průzkum."
Red Bull ovládl žebříček, když téměř polovina z dotázaných respondentů uvedla jeho jméno jako nejvlivnějšího sponzora v F1 (46%). Za ním jsou oba titulární sponzoři Ferrari - dodavatel paliva Shell (27%) a tabáková značka Marlboro (24%) patřící pod koncern Philip Morris. Posledně jmenovaný si drží stále vysoké povědomí, ačkoliv jeho podpora je od roku 2007 s ohledem na stritkní omezení či případný zákaz reklamy na cigaretové výrobky víceméně "neviditelná". Ovšem důležitá je také oblast, protože například v USA je sice "znalost" Red Bullu přibližně stejná (42%), ale Marlboro mu zde šlape důrazně na paty (39%).
Martini: F1 je správnou cestouKdo si ještě vzpomene na první zkušenost likérových vládců, hrabat Vittoria a Giorgia Rossi de Monetera, kteří podporovali neúspěšný projekt Tecno F1? Poučili se, přešli do jiné kategorie a v roce 1975 spojili své síly s Brabhamem a po tři roky zažívali spíše větší než menší úspěchy. Opětovný vstup do F1, tentokrát ve spojení s Williamsem (2014) se ukázal jako velice plodný, vždyť výrobce aperitivů poskočil v oblíbenosti u fanoušků na dělenou čtvrtou příčku (22%), kterou sdílí s výrobcem paliv a maziv Petronas.
"Je skvělé vidět přítomnost sponzora v F1, který za pouhý rok získá takovou odezvu," říká šéfka týmu Claire Williamsová. "Jen to potvrzuje dobré rozhodnutí v otázce naší spolupráce."
Historická spojení se nezapomínajíPrůzkum jednoznačně ukázal, že značky, které mají k F1 dlouhodobou vazbu, jsou stále v paměti fanoušků a figurují na čelních místech (což je evidentně případ Marlbora). Připouští to i Claire Williamsová: "Domnívám se, že za úspěchem stojí do značné míry historicky silná účast Martini v různých oblastech motorsportu. Teď můžeme být šťastni, že od konce roku 2013 je svázán s námi. Williams Martini Racing je vlastně nová značka, a prosadit se nebylo snadné - ale lidé nás přijali a to je skvělé."
Rozhodně je zajímavé si vybavit některé firmy, jejichž účast je nesmazatelně vepsána do historie F1, ať to byl Copersucar, ve své době jednoznačně nejštědřejší mecenáš, mnoho tabákových značek (o nich určitě připravíme samostatný článek), modrobílý francouzský ropný gigant ELF, osobní sponzoři některých pilotů, například spojení Vittorio Brambilla - Beta Utensili, případně poskytovatelé mobilních služeb - Telefonica. Jen dodejme, že v druhé pětici TOP 10 figurují Santander, Pirelli, Ferrari, Mercedes-Benz a Rolex.
A jak byste na otázku uvedenou v úvodu článku odpověděli vy?
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.