Slavné týmy a jejich výsledky jdou od konce 60. a 70. let ruku v ruce se sponzory. Některé firmy nebo značky se provázaly s F1 tak dlouhodobě a těsně, že jsou dnes považovány za její nedílnou součást.
Ostatně koho by nenapadlo spojení například McLarenu a jeho červenobílého válečného zbarvení ve službách Marlbora? Ligier měl takto propachtovanou elegantní dámu, známku to přítomnosti značky Gitanes, svého času ohromoval Arrows zlatavou barvou dle sponzora Warsteiner. Nejinak je tomu i v dobách nynějších, proto se v rámci celosvětového průzkumu fanoušků zjistilo, kteří sponzoři se těší největší přízni, ale také povědomí a vůbec solidnosti ohledně působení v F1. Klíčová otázka zněla: Vyjmenujte pět značek nebo společností, které vás napadnou v souvislosti se sponzoringem závodů, týmů, pilotů v F1.
F1 je tou nejdůležitějšíVždycky to totiž nebyly jen veselé příběhy, stačí vzpomenout na "nenápadný" odchod mecenášů buď předčasně, nebo ještě než se věci daly vůbec do pohybu. Nejinak tomu bylo při anabázi týmu Johna Surteese a elektroniku produkující společnosti Bang & Olufsen, případně útěk americké společnosti UOP od týmu Shadow. K druhému případu lze přiřadit šarádu chystaného týmu Rondel, jehož nasazení díky cuknutí koncernu Motul nebylo nikdy realizováno. Obdobně to dopadlo i s posledním pokusem Loly vstoupit do F1, tam zase svou roli sehrál MasterCard.
Ale zpět do současnosti - zmíněný průzkum posadil do čela nejsilnějších, nejvlivnějších a nejvýznamnějších sponzorů nápojový koncern Red Bull. Ten má pod svými křídly dva týmy, shodou okolností oba získané formou odkoupení. Red Bull se ale také významně investuje do juniorského programu pilotů, ostatně v historii motorsportu a dalších sportovních odvětví je jeho stopa také výrazně znát.
"Zásadním záměrem je získat celosvětovou pozornost a zájem o hlavní produkt firmy, což jsou energetické nápoje. To je důvod, proč je Red Bull v F1. Je vždycky úžasné sčítat výsledky, které značce přinesou prestiž, ta je daleko vyšší ve srovnání s dalšími známými značkami," vysvětluje Christian Horner. Na otázku, zda se výsledkem průzkumu ukazuje, že se dřívější jistá vyváženost vytrácí, zvláště od Ferrari, Horner dodal: "Red Bull je výborným partnerem pro F1, a formule 1, díky svému stálému vývoji, už není spojována převážně s Ferrari. Rozložení sil demonstruje sílu naší značky a dokazuje to i zmíněný průzkum."
Red Bull ovládl žebříček, když téměř polovina z dotázaných respondentů uvedla jeho jméno jako nejvlivnějšího sponzora v F1 (46%). Za ním jsou oba titulární sponzoři Ferrari - dodavatel paliva Shell (27%) a tabáková značka Marlboro (24%) patřící pod koncern Philip Morris. Posledně jmenovaný si drží stále vysoké povědomí, ačkoliv jeho podpora je od roku 2007 s ohledem na stritkní omezení či případný zákaz reklamy na cigaretové výrobky víceméně "neviditelná". Ovšem důležitá je také oblast, protože například v USA je sice "znalost" Red Bullu přibližně stejná (42%), ale Marlboro mu zde šlape důrazně na paty (39%).
Martini: F1 je správnou cestouKdo si ještě vzpomene na první zkušenost likérových vládců, hrabat Vittoria a Giorgia Rossi de Monetera, kteří podporovali neúspěšný projekt Tecno F1? Poučili se, přešli do jiné kategorie a v roce 1975 spojili své síly s Brabhamem a po tři roky zažívali spíše větší než menší úspěchy. Opětovný vstup do F1, tentokrát ve spojení s Williamsem (2014) se ukázal jako velice plodný, vždyť výrobce aperitivů poskočil v oblíbenosti u fanoušků na dělenou čtvrtou příčku (22%), kterou sdílí s výrobcem paliv a maziv Petronas.
"Je skvělé vidět přítomnost sponzora v F1, který za pouhý rok získá takovou odezvu," říká šéfka týmu Claire Williamsová. "Jen to potvrzuje dobré rozhodnutí v otázce naší spolupráce."
Historická spojení se nezapomínajíPrůzkum jednoznačně ukázal, že značky, které mají k F1 dlouhodobou vazbu, jsou stále v paměti fanoušků a figurují na čelních místech (což je evidentně případ Marlbora). Připouští to i Claire Williamsová: "Domnívám se, že za úspěchem stojí do značné míry historicky silná účast Martini v různých oblastech motorsportu. Teď můžeme být šťastni, že od konce roku 2013 je svázán s námi. Williams Martini Racing je vlastně nová značka, a prosadit se nebylo snadné - ale lidé nás přijali a to je skvělé."
Rozhodně je zajímavé si vybavit některé firmy, jejichž účast je nesmazatelně vepsána do historie F1, ať to byl Copersucar, ve své době jednoznačně nejštědřejší mecenáš, mnoho tabákových značek (o nich určitě připravíme samostatný článek), modrobílý francouzský ropný gigant ELF, osobní sponzoři některých pilotů, například spojení Vittorio Brambilla - Beta Utensili, případně poskytovatelé mobilních služeb - Telefonica. Jen dodejme, že v druhé pětici TOP 10 figurují Santander, Pirelli, Ferrari, Mercedes-Benz a Rolex.
A jak byste na otázku uvedenou v úvodu článku odpověděli vy?
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.