Slavné týmy a jejich výsledky jdou od konce 60. a 70. let ruku v ruce se sponzory. Některé firmy nebo značky se provázaly s F1 tak dlouhodobě a těsně, že jsou dnes považovány za její nedílnou součást.
Ostatně koho by nenapadlo spojení například McLarenu a jeho červenobílého válečného zbarvení ve službách Marlbora? Ligier měl takto propachtovanou elegantní dámu, známku to přítomnosti značky Gitanes, svého času ohromoval Arrows zlatavou barvou dle sponzora Warsteiner. Nejinak je tomu i v dobách nynějších, proto se v rámci celosvětového průzkumu fanoušků zjistilo, kteří sponzoři se těší největší přízni, ale také povědomí a vůbec solidnosti ohledně působení v F1. Klíčová otázka zněla: Vyjmenujte pět značek nebo společností, které vás napadnou v souvislosti se sponzoringem závodů, týmů, pilotů v F1.
F1 je tou nejdůležitějšíVždycky to totiž nebyly jen veselé příběhy, stačí vzpomenout na "nenápadný" odchod mecenášů buď předčasně, nebo ještě než se věci daly vůbec do pohybu. Nejinak tomu bylo při anabázi týmu Johna Surteese a elektroniku produkující společnosti Bang & Olufsen, případně útěk americké společnosti UOP od týmu Shadow. K druhému případu lze přiřadit šarádu chystaného týmu Rondel, jehož nasazení díky cuknutí koncernu Motul nebylo nikdy realizováno. Obdobně to dopadlo i s posledním pokusem Loly vstoupit do F1, tam zase svou roli sehrál MasterCard.
Ale zpět do současnosti - zmíněný průzkum posadil do čela nejsilnějších, nejvlivnějších a nejvýznamnějších sponzorů nápojový koncern Red Bull. Ten má pod svými křídly dva týmy, shodou okolností oba získané formou odkoupení. Red Bull se ale také významně investuje do juniorského programu pilotů, ostatně v historii motorsportu a dalších sportovních odvětví je jeho stopa také výrazně znát.
"Zásadním záměrem je získat celosvětovou pozornost a zájem o hlavní produkt firmy, což jsou energetické nápoje. To je důvod, proč je Red Bull v F1. Je vždycky úžasné sčítat výsledky, které značce přinesou prestiž, ta je daleko vyšší ve srovnání s dalšími známými značkami," vysvětluje Christian Horner. Na otázku, zda se výsledkem průzkumu ukazuje, že se dřívější jistá vyváženost vytrácí, zvláště od Ferrari, Horner dodal: "Red Bull je výborným partnerem pro F1, a formule 1, díky svému stálému vývoji, už není spojována převážně s Ferrari. Rozložení sil demonstruje sílu naší značky a dokazuje to i zmíněný průzkum."
Red Bull ovládl žebříček, když téměř polovina z dotázaných respondentů uvedla jeho jméno jako nejvlivnějšího sponzora v F1 (46%). Za ním jsou oba titulární sponzoři Ferrari - dodavatel paliva Shell (27%) a tabáková značka Marlboro (24%) patřící pod koncern Philip Morris. Posledně jmenovaný si drží stále vysoké povědomí, ačkoliv jeho podpora je od roku 2007 s ohledem na stritkní omezení či případný zákaz reklamy na cigaretové výrobky víceméně "neviditelná". Ovšem důležitá je také oblast, protože například v USA je sice "znalost" Red Bullu přibližně stejná (42%), ale Marlboro mu zde šlape důrazně na paty (39%).
Martini: F1 je správnou cestouKdo si ještě vzpomene na první zkušenost likérových vládců, hrabat Vittoria a Giorgia Rossi de Monetera, kteří podporovali neúspěšný projekt Tecno F1? Poučili se, přešli do jiné kategorie a v roce 1975 spojili své síly s Brabhamem a po tři roky zažívali spíše větší než menší úspěchy. Opětovný vstup do F1, tentokrát ve spojení s Williamsem (2014) se ukázal jako velice plodný, vždyť výrobce aperitivů poskočil v oblíbenosti u fanoušků na dělenou čtvrtou příčku (22%), kterou sdílí s výrobcem paliv a maziv Petronas.
"Je skvělé vidět přítomnost sponzora v F1, který za pouhý rok získá takovou odezvu," říká šéfka týmu Claire Williamsová. "Jen to potvrzuje dobré rozhodnutí v otázce naší spolupráce."
Historická spojení se nezapomínajíPrůzkum jednoznačně ukázal, že značky, které mají k F1 dlouhodobou vazbu, jsou stále v paměti fanoušků a figurují na čelních místech (což je evidentně případ Marlbora). Připouští to i Claire Williamsová: "Domnívám se, že za úspěchem stojí do značné míry historicky silná účast Martini v různých oblastech motorsportu. Teď můžeme být šťastni, že od konce roku 2013 je svázán s námi. Williams Martini Racing je vlastně nová značka, a prosadit se nebylo snadné - ale lidé nás přijali a to je skvělé."
Rozhodně je zajímavé si vybavit některé firmy, jejichž účast je nesmazatelně vepsána do historie F1, ať to byl Copersucar, ve své době jednoznačně nejštědřejší mecenáš, mnoho tabákových značek (o nich určitě připravíme samostatný článek), modrobílý francouzský ropný gigant ELF, osobní sponzoři některých pilotů, například spojení Vittorio Brambilla - Beta Utensili, případně poskytovatelé mobilních služeb - Telefonica. Jen dodejme, že v druhé pětici TOP 10 figurují Santander, Pirelli, Ferrari, Mercedes-Benz a Rolex.
A jak byste na otázku uvedenou v úvodu článku odpověděli vy?
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.