Slavné týmy a jejich výsledky jdou od konce 60. a 70. let ruku v ruce se sponzory. Některé firmy nebo značky se provázaly s F1 tak dlouhodobě a těsně, že jsou dnes považovány za její nedílnou součást.
Ostatně koho by nenapadlo spojení například McLarenu a jeho červenobílého válečného zbarvení ve službách Marlbora? Ligier měl takto propachtovanou elegantní dámu, známku to přítomnosti značky Gitanes, svého času ohromoval Arrows zlatavou barvou dle sponzora Warsteiner. Nejinak je tomu i v dobách nynějších, proto se v rámci celosvětového průzkumu fanoušků zjistilo, kteří sponzoři se těší největší přízni, ale také povědomí a vůbec solidnosti ohledně působení v F1. Klíčová otázka zněla: Vyjmenujte pět značek nebo společností, které vás napadnou v souvislosti se sponzoringem závodů, týmů, pilotů v F1.
F1 je tou nejdůležitějšíVždycky to totiž nebyly jen veselé příběhy, stačí vzpomenout na "nenápadný" odchod mecenášů buď předčasně, nebo ještě než se věci daly vůbec do pohybu. Nejinak tomu bylo při anabázi týmu Johna Surteese a elektroniku produkující společnosti Bang & Olufsen, případně útěk americké společnosti UOP od týmu Shadow. K druhému případu lze přiřadit šarádu chystaného týmu Rondel, jehož nasazení díky cuknutí koncernu Motul nebylo nikdy realizováno. Obdobně to dopadlo i s posledním pokusem Loly vstoupit do F1, tam zase svou roli sehrál MasterCard.
Ale zpět do současnosti - zmíněný průzkum posadil do čela nejsilnějších, nejvlivnějších a nejvýznamnějších sponzorů nápojový koncern Red Bull. Ten má pod svými křídly dva týmy, shodou okolností oba získané formou odkoupení. Red Bull se ale také významně investuje do juniorského programu pilotů, ostatně v historii motorsportu a dalších sportovních odvětví je jeho stopa také výrazně znát.
"Zásadním záměrem je získat celosvětovou pozornost a zájem o hlavní produkt firmy, což jsou energetické nápoje. To je důvod, proč je Red Bull v F1. Je vždycky úžasné sčítat výsledky, které značce přinesou prestiž, ta je daleko vyšší ve srovnání s dalšími známými značkami," vysvětluje Christian Horner. Na otázku, zda se výsledkem průzkumu ukazuje, že se dřívější jistá vyváženost vytrácí, zvláště od Ferrari, Horner dodal: "Red Bull je výborným partnerem pro F1, a formule 1, díky svému stálému vývoji, už není spojována převážně s Ferrari. Rozložení sil demonstruje sílu naší značky a dokazuje to i zmíněný průzkum."
Red Bull ovládl žebříček, když téměř polovina z dotázaných respondentů uvedla jeho jméno jako nejvlivnějšího sponzora v F1 (46%). Za ním jsou oba titulární sponzoři Ferrari - dodavatel paliva Shell (27%) a tabáková značka Marlboro (24%) patřící pod koncern Philip Morris. Posledně jmenovaný si drží stále vysoké povědomí, ačkoliv jeho podpora je od roku 2007 s ohledem na stritkní omezení či případný zákaz reklamy na cigaretové výrobky víceméně "neviditelná". Ovšem důležitá je také oblast, protože například v USA je sice "znalost" Red Bullu přibližně stejná (42%), ale Marlboro mu zde šlape důrazně na paty (39%).
Martini: F1 je správnou cestouKdo si ještě vzpomene na první zkušenost likérových vládců, hrabat Vittoria a Giorgia Rossi de Monetera, kteří podporovali neúspěšný projekt Tecno F1? Poučili se, přešli do jiné kategorie a v roce 1975 spojili své síly s Brabhamem a po tři roky zažívali spíše větší než menší úspěchy. Opětovný vstup do F1, tentokrát ve spojení s Williamsem (2014) se ukázal jako velice plodný, vždyť výrobce aperitivů poskočil v oblíbenosti u fanoušků na dělenou čtvrtou příčku (22%), kterou sdílí s výrobcem paliv a maziv Petronas.
"Je skvělé vidět přítomnost sponzora v F1, který za pouhý rok získá takovou odezvu," říká šéfka týmu Claire Williamsová. "Jen to potvrzuje dobré rozhodnutí v otázce naší spolupráce."
Historická spojení se nezapomínajíPrůzkum jednoznačně ukázal, že značky, které mají k F1 dlouhodobou vazbu, jsou stále v paměti fanoušků a figurují na čelních místech (což je evidentně případ Marlbora). Připouští to i Claire Williamsová: "Domnívám se, že za úspěchem stojí do značné míry historicky silná účast Martini v různých oblastech motorsportu. Teď můžeme být šťastni, že od konce roku 2013 je svázán s námi. Williams Martini Racing je vlastně nová značka, a prosadit se nebylo snadné - ale lidé nás přijali a to je skvělé."
Rozhodně je zajímavé si vybavit některé firmy, jejichž účast je nesmazatelně vepsána do historie F1, ať to byl Copersucar, ve své době jednoznačně nejštědřejší mecenáš, mnoho tabákových značek (o nich určitě připravíme samostatný článek), modrobílý francouzský ropný gigant ELF, osobní sponzoři některých pilotů, například spojení Vittorio Brambilla - Beta Utensili, případně poskytovatelé mobilních služeb - Telefonica. Jen dodejme, že v druhé pětici TOP 10 figurují Santander, Pirelli, Ferrari, Mercedes-Benz a Rolex.
A jak byste na otázku uvedenou v úvodu článku odpověděli vy?
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.