Honda, motorový partner McLaren, může během sezóny 2015 využít 9 žetonů pro vývoj své pohonné jednotky. Její sportovní ředitel Jasuhisa Araj hovoří o tom, jak k tomu přistoupí.
Japonská automobilka kvůli pravidlům, které omezují vývoj motorů, musí pečlivě plánovat: "Ještě nemáme kompletní plán, jak žetony využijeme, v kterých oblastech a kdy. Již jsme potvrdili, které oblasti jsou nejefektivnější, a já vím, že závod od závodu budeme plánovat to, kolik žetonů využijeme," říká Araj.
"Jednou oblastí, kde jsme slabí, je počet koní - potřebujeme vyšší výkon. Jednou oblastí pro využití žetonů tedy bude spalování, pak MGU-K a MGU-H, protože energie je velmi důležitou součástí. Spalování a systémy pro rekuperaci energie jsou velmi důležité," pokračuje zástupce Hondy pro Autosport.
Na otázku, jak to plánují provést, odpovídá: "Možná musíme vyměnit koncept spalování, přeplňování nebo váčkového hřídele, tento druh věcí. Měli bychom změnit koncept spalování, protože ostatní dodavatelé pohonných jednotek vždy přemýšlejí o lepší charakteristice spalování."
"Každý den ve výzkumu a vývoji o tom přemýšlejí, pracují na tom nebo testují nový koncept spalování, aby získali vyšší výkon, který by hned mohli uplatnit. Možná je to oblastí pro využití žetonů," přemýšlí Araj.
Honda ještě nedokončila svůj plán na využití vývojových žetonů, přemýšlí ale o změně svého konceptu spalování a rekuperace energie (foto: McLaren)
Ve Velké ceně Španělska si Button s Alonsem stěžovali na ovladatelnost pohonné jednotky, podle sportovního ředitele Hondy ale nemusejí mít obavy - v příštích závodech v Monaku a v Kanadě dočkají "lépe řízené ovladatelnosti" motoru.
Carlos Sainz starší zvažuje kandidaturu na prezidenta FIA poté, co jej k tomu vyzvaly vlivné osobnosti motorsportu nespokojené se současným vedením. Mohammed Ben Sulayem čelí rostoucí kritice kvůli sérii kontroverzí a odchodů klíčových funkcionářů.
Lewis Hamilton prožil ve Ferrari napjatý víkend. Po sporné týmové režii, váhavém rozhodování a frustraci v rádiové komunikaci se rozhodl osobně uklidnit šéfa Frederica Vasseura. „Nebudu se omlouvat za to, že jsem bojovník,“ vzkázal po závodě. Vasseur jeho emoce chápe.
Argentinský jezdec Franco Colapinto nastoupí do závodního vozu Alpine už při nadcházející Velké ceně Emilia Romagna. Tým se sídlem v Enstone ho povýšil z pozice rezervního jezdce, aby nahradil Jacka Doohana, který odstartoval sezónu.
James Oakes opouští pozici šéfa týmu Alpine F1 po pouhých šesti závodech sezony 2025. Jeho nečekaný odchod naznačuje, že tým se i nadále potýká s problémy, a to jak na trati, tak v zákulisí vedení.
Lewis Hamilton v reakci na své emotivní rádiové výstupy během závodů vysvětlil, že nejde o známku frustrace, ale důkaz, že v sobě stále má vášeň a odhodlání vítězit. Podle něj právě tyto spontánní reakce ukazují, že i po letech v šampionátu mu na výsledcích záleží stejně intenzivně jako na začátku kariéry.
Před Velkou cenou Miami se jezdci představili v netradičním průvodu, kde místo běžných vozů usedli do plně pojízdných formulí postavených z LEGO kostek. Hravá kombinace motorsportu a ikonické stavebnice nadchla fanoušky i média a stylově odstartovala závodní víkend.
Tým Andrey Stelly vstupoval do nové sezóny s tlakem šampiona – a s otázkou, zda si postavení lídra udrží.
Tým Alpine podle zákulisních informací řeší možnou jezdeckou rošádu – hned po nadcházející Velké ceně Emilia Romagna by mohl Jacka Doohana nahradit argentinský talent Franco Colapinto.
Lewis Hamilton znovu neudržel emoce za volantem. Ve Velké ceně Miami si během závodu ostře vyjel do svého inženýra a další napjatá komunikace u Ferrari nenechala nikoho na pochybách, že atmosféra v týmu je vše jen ne klidná. Po závodě ale britský jezdec otočil: „Nemyslel jsem to vážně.“
Australský talent Oscar Piastri si v Miami připsal třetí vítězství v řadě a potvrdil skvělou formu, když opět předvedl suverénní výkon a nenechal nikoho na pochybách, kdo momentálně udává tempo ve Formuli 1.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.