Na první pohled se zdá, že Ferrari i přes četná vylepšení na Mercedesy v Barceloně ztrácí více méně stejně. Pořádný obrázek však dostaneme až zítra v závodě.
Velká cena Španělska byla v uplynulých letech vždy velmi zajímavým podnikem. Jako první závod evropské části sezony totiž byla Barcelona vždycky místem, kde týmy představují první velké balíky vylepšení v sezoně. Do zámořských závodů jsou totiž nasazovány většinou pouze jakési přechodné verze vozů a auta se všemožnými vychytávkami vídáváme až od Barcelony dále.
Pokud tedy během sezony dochází někde ke změně v rozložení sil, tak je to právě zde. Kdo je v Barceloně silný, má dobré předpoklady pro to, že tomu tak bude i ve zbytku sezony. Zajímavostí jistě ale je, že místní okruh na vozy klade poměrně specifické požadavky. Letos se do Barcelony jelo s velkými očekáváními toho, jak (jestli vůbec) se změní rozložení sil na špici startovního pole.
Ve Ferrari má Mercedes minimálně od jejich vítězství v Malajsii silného soupeře, který se minimálně v závodním tempu jevil jako tvrdý oříšek. Na voze Seba Vettela je spousta nových dílů, avšak kvalifikace naznačila, že k až tak zásadním změnám v rozložení sil nedošlo, avšak kvalifikace je jedna věc a závod je věc jiná. A proč měl novinky na autě jen Vettel? To si můžete přečíst zde nebo v prohlášeních po kvalifikaci.
Dočkáme se zítra podobného obrázku jako tohoto z Bahrajnu?(foto: Scuderia Ferrari)
"Z pohledu Mercedesu mohu říci: Nic se zde nezměnilo. Naštěstí," řekl Niki Lauda pro německou RTL. "Odstup zůstal stejný nebo se dokonce o něco zvětšil." Pohled na čísla potvrzuje jeho domněnku. Vettelovi dnes na pole position chybělo 0,777s, naposledy v Bahrajnu to bylo 0,411s a v Malajsii dokonce jen 0,074s.
"O tomto víkendu nevypadali [zatím] tak silně jako doposud," doplnil šéf týmu, Toto Wolff pro Sky. Rakušan je s náskokem svého týmu samozřejmě spokojený. "Uvidíme. Možná se rozhodli pro konzervativní setup. Měli jsme dojem, že s Räikkönenem ve třetím tréninku něco zkoušeli. Na dlouhých jízdách ale vypadali relativně dobře."
Zároveň je ale možné, že balík uprav, který (jak jsme již zmínili) byl jen autě Vettela, nefunguje optimálně. "Možná, že do toho zabředli, když přestavovali polovinu auta. Ale do toho já nevidím. Hodně se mluvilo o tom, co by Ferrari s mnoha novinkami mohlo provést. Sečteno a podtrženo, musíte sledovat svoji vývojovou cestu."
Vše zatím nasvědčuje tomu, že ne. Ale nechme se překvapit!(foto: Mercedes AMG F1 Team)
U Mercedesu mají jasno - auto chtějí kontinuálně vylepšovat novými díly. Stejně tak tomu bylo i v sezoně 2014 a letos tomu nebude jinak, jak ostatně potvrzuje také Wolff: "U nás korelace mezi CFD, větrným tunelem a závodní tratí sedí. Proto jsme pro Barcelonu naplánovali menší update a snažili jsme se na něj koncentrovat."
Zdá se, že taktika funguje. "Když srovnáme konkurenceschopnost, tak na tomto prvním evropském závodě, na kterém má každý spoustu novinek, se zdá, že jsme si udrželi dobrý odstup. To je důležitý výsledek," říká Paddy Lowe, technický šéf týmu.
Zajímavé to bude zítra, protože u Ferrari zřejmě tak nějak počítali s tím, že v kvalfikaci na Mercedesy stačit nebudou, ale v závodě jejich rychlost naposledy vypadala velmi slibně. "Doufali jsme, že bychom mohli být o kousek blíže, ale víkend ještě není pryč," řekl Sebastian Vettel. "Těším se na to, až zítra uvidíme, jak jsme na tom a pak se mě můžete znovu zeptat," říká Němec na otázku rozložení sil.
Něco pozitivního ale na dnešním výkonu Vettel přeci jen našel - další konkurence na Ferrari a Mercedes stále ztrácí. "Je skvělé zjistit, že jsme stále hned za nimi [Mercedesem]. Samozřejmě, že bychom byli rádi o něco blíže, ale i přesto chceme být zítra v dobré formě. Závod nebude možná dostatečným potvrzením, ale na start se těším už proto, že jsme stále tam, kde jsme."
Toto Wolff údajně vede pokročilá jednání o prodeji menší části svého 33% podílu ve stáji Mercedes F1. Změna by mohla ovlivnit současnou vlastnickou strukturu týmu.
Brazilský závodník prožil v Sao Paulu dramatický víkend, který vyvrcholil havárií a předčasným odstoupením z domácího závodu. Nehoda negativně ovlivnila jeho bodový zisk a přinesla další komplikace v průběhu sezony.
Lewis Hamilton se po komentářích prezidenta Ferrari Johna Elkanna obrátil na sociální sítě, aby sdílel svůj pohled na situaci a přinesl širší kontext.
Ralf Schumacher uvedl, že Jos Verstappen mu v soukromí přiznal, jak náročné je pro tým optimalizovat vůz a jeho pneumatiky. Podle jeho slov jde stále o složitý proces, který vyžaduje další práci a ladění.
Po náročném víkendu v Brazílii, který Ferrari posunul za Mercedes a Red Bull, hledal šéf týmu Fred Vasseur i přes nepříznivý výsledek pozitivní momenty.
Navzdory obrovské kritice Lando Norris ve Velké ceně Brazílie dokázal, že je připraven bojovat o titul mistra světa.
Před posledními třemi závody sezony je boj o druhé místo v Poháru konstruktérů stále velmi vyrovnaný. Mercedes, Red Bull a Ferrari dělí jen 36 bodů a po Elkannově ostrém vzkazu je jasné, že si italský tým nemůže dovolit žádné další zaváhání.
Laurent Mekies přiblížil strategii Red Bullu během brazilského víkendu, kdy tým zvolil odvážné nastavení vozu.
Charles Leclerc po závodě v Brazílii nešetřil zklamáním a kriticky zhodnotil incident, který ukončil jeho nadějný víkend.
Max Verstappen po závodě ocenil tým Red Bull za „neuvěřitelný výsledek“ po startu z pitlane. Dokázal se rychle prosadit vpřed a vyzdvihl práci týmu, která pomohla proměnit náročný začátek v silný výkon.
Lewis Hamilton popsal svůj první rok u Ferrari jako a přiznal, že poslední víkend pro něj nebyl snadný. Sedminásobný mistr světa tak dál čeká na moment, kdy se jeho přestup k italské stáji začne skutečně vyplácet.
Lando Norris navýšil vedení v šampionátu před Oscarem Piastrim po silném výkonu v Brazílii. Max Verstappen však na Interlagosu zazářil a znovu ukázal své kvality.