Na první pohled se zdá, že Ferrari i přes četná vylepšení na Mercedesy v Barceloně ztrácí více méně stejně. Pořádný obrázek však dostaneme až zítra v závodě.
Velká cena Španělska byla v uplynulých letech vždy velmi zajímavým podnikem. Jako první závod evropské části sezony totiž byla Barcelona vždycky místem, kde týmy představují první velké balíky vylepšení v sezoně. Do zámořských závodů jsou totiž nasazovány většinou pouze jakési přechodné verze vozů a auta se všemožnými vychytávkami vídáváme až od Barcelony dále.
Pokud tedy během sezony dochází někde ke změně v rozložení sil, tak je to právě zde. Kdo je v Barceloně silný, má dobré předpoklady pro to, že tomu tak bude i ve zbytku sezony. Zajímavostí jistě ale je, že místní okruh na vozy klade poměrně specifické požadavky. Letos se do Barcelony jelo s velkými očekáváními toho, jak (jestli vůbec) se změní rozložení sil na špici startovního pole.
Ve Ferrari má Mercedes minimálně od jejich vítězství v Malajsii silného soupeře, který se minimálně v závodním tempu jevil jako tvrdý oříšek. Na voze Seba Vettela je spousta nových dílů, avšak kvalifikace naznačila, že k až tak zásadním změnám v rozložení sil nedošlo, avšak kvalifikace je jedna věc a závod je věc jiná. A proč měl novinky na autě jen Vettel? To si můžete přečíst zde nebo v prohlášeních po kvalifikaci.
Dočkáme se zítra podobného obrázku jako tohoto z Bahrajnu?(foto: Scuderia Ferrari)
"Z pohledu Mercedesu mohu říci: Nic se zde nezměnilo. Naštěstí," řekl Niki Lauda pro německou RTL. "Odstup zůstal stejný nebo se dokonce o něco zvětšil." Pohled na čísla potvrzuje jeho domněnku. Vettelovi dnes na pole position chybělo 0,777s, naposledy v Bahrajnu to bylo 0,411s a v Malajsii dokonce jen 0,074s.
"O tomto víkendu nevypadali [zatím] tak silně jako doposud," doplnil šéf týmu, Toto Wolff pro Sky. Rakušan je s náskokem svého týmu samozřejmě spokojený. "Uvidíme. Možná se rozhodli pro konzervativní setup. Měli jsme dojem, že s Räikkönenem ve třetím tréninku něco zkoušeli. Na dlouhých jízdách ale vypadali relativně dobře."
Zároveň je ale možné, že balík uprav, který (jak jsme již zmínili) byl jen autě Vettela, nefunguje optimálně. "Možná, že do toho zabředli, když přestavovali polovinu auta. Ale do toho já nevidím. Hodně se mluvilo o tom, co by Ferrari s mnoha novinkami mohlo provést. Sečteno a podtrženo, musíte sledovat svoji vývojovou cestu."
Vše zatím nasvědčuje tomu, že ne. Ale nechme se překvapit!(foto: Mercedes AMG F1 Team)
U Mercedesu mají jasno - auto chtějí kontinuálně vylepšovat novými díly. Stejně tak tomu bylo i v sezoně 2014 a letos tomu nebude jinak, jak ostatně potvrzuje také Wolff: "U nás korelace mezi CFD, větrným tunelem a závodní tratí sedí. Proto jsme pro Barcelonu naplánovali menší update a snažili jsme se na něj koncentrovat."
Zdá se, že taktika funguje. "Když srovnáme konkurenceschopnost, tak na tomto prvním evropském závodě, na kterém má každý spoustu novinek, se zdá, že jsme si udrželi dobrý odstup. To je důležitý výsledek," říká Paddy Lowe, technický šéf týmu.
Zajímavé to bude zítra, protože u Ferrari zřejmě tak nějak počítali s tím, že v kvalfikaci na Mercedesy stačit nebudou, ale v závodě jejich rychlost naposledy vypadala velmi slibně. "Doufali jsme, že bychom mohli být o kousek blíže, ale víkend ještě není pryč," řekl Sebastian Vettel. "Těším se na to, až zítra uvidíme, jak jsme na tom a pak se mě můžete znovu zeptat," říká Němec na otázku rozložení sil.
Něco pozitivního ale na dnešním výkonu Vettel přeci jen našel - další konkurence na Ferrari a Mercedes stále ztrácí. "Je skvělé zjistit, že jsme stále hned za nimi [Mercedesem]. Samozřejmě, že bychom byli rádi o něco blíže, ale i přesto chceme být zítra v dobré formě. Závod nebude možná dostatečným potvrzením, ale na start se těším už proto, že jsme stále tam, kde jsme."
Andrea Stella, šéf McLarenu, vysvětlil, proč se Max Verstappen v závěru Velké ceny Austrálie přiblížil k vítězství, ale Lando Norris si nakonec i přes technické problémy udržel vedení.
Isack Hadjar zažil smolný debut ve F1, když havaroval už během formace na start VC Austrálie a neodstartoval. Zatímco fanoušci projevili pochopení, Helmut Marko se na adresu mladého Francouze vyjádřil poměrně kriticky.
Úvodní závod sezóny 2025, Velká cena Austrálie, představoval pro šest nováčků náročnou výzvu, přičemž pouze jeden z nich dokázal projít celým závodem bez úhony.
Lando Norris je přesvědčen, že kdyby se podobná chaotická situace v závodě Velké ceny Austrálie odehrála loni, pravděpodobně by nevyhrál. Podle něj byl letošní závod jiný a lepší příprava týmu mu umožnila získat vítězství v těžkých podmínkách.
Ferrari v Austrálii chybovalo ve strategii a doplatilo na riskantní rozhodnutí. Šéf týmu Fred Vasseur přiznal, že ponechání Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca na suchých pneumatikách v závěrečných deštivých kolech nebylo správnou volbou. Špatný odhad podmínek nakonec stál Ferrari lepší umístění.
Sezóna 2025 Formule 1 odstartovala dramaticky a plná nečekaných momentů, ale Lando Norris se nenechal rozhodit a vykročil do boje o titul tím nejlepším možným způsobem.
Lando Norris po triumfu v GP Austrálie zdůraznil, že McLaren zůstává realistický a nepropadá euforii. Reagoval tak na slova George Russella, který naznačil, že tým už může začít směřovat své ambice k sezoně 2026.
Max Verstappen skončil druhý v deštivé Velké ceně Austrálie za Landem Norrisem z McLarenu. Přestože Red Bull v současnosti za McLarenem zaostává, tým se zaměřuje na minimalizaci ztráty a přípravu na další fázi sezóny.
Andrea Kimi Antonelli, nováček Mercedesu, se vrátil na čtvrté místo po úspěšném odvolání proti pětisekundovému trestu za nebezpečné vypuštění během své premiéry na Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný šampion měl během Velké ceny Austrálie problémy s novým vozem, když čelil náročným podmínkám na trati. Během závodu došlo i k několika napjatým výměnám slov mezi Hamiltonem a jeho novým závodním inženýrem.
Sezóna Formule 1 2025 odstartovala dramatickou Velkou cenou Austrálie v Melbourne, kde deštivé počasí způsobilo řadu nehod a přerušení závodu. Lando Norris nakonec uhájil vítězství těsně před Maxem Verstappenem, zatímco závod byl plný nečekaných zvratů, chyb a strategických rozhodnutí, které ovlivnily konečné pořadí.
Velká cena Austrálie 2025 v předpovědi déšť, což by mohlo výrazně ovlivnit začátek sezóny Formule 1. Po víkendových suchých podmínkách mohou mít jezdci jako Lewis Hamilton a Max Verstappen z náhlé změny počasí výhodu, kterou by mohli využít ve svůj prospěch.